Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Suosituksia kolville?

Keskusktelua mittalaitteista, testaamisesta, vianetsinnästä ja työtekniikoista

Valvoja: Moderaattorit

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 10:57
Hei,

Isältä pojalle siirtynyt Wellerin Magnastat lakkasi aamulla lämpenemästä. Itse asema näyttäisi antavan 24V navoistaan, mutta juottimen päässä vain toinen johdoista tuntui johtavan, veikkaus on että kaapeli on mennyt sisältä rikki. Juottimen sisuskalut eivät muutenkaan kovin hehkeiltä näyttäneet ja koska pelkkä uusi juotinkin näyttäisi maksavan lähemmäs satasen, ajattelin että voisi harkita uuden ostoa.

Mikä olisi hyvä kolvimerkki ja -malli ja mistä kannattaisi ostaa? Teen lähinnä elektroniikkahommia joten mietin että olisiko "kynämallinen" juotin näppärämpi pieneen piperrykseen? Onko lämpötilasäätö hyödyllinen lisäominaisuus vai pitäisikö hankkia malli jossa lämpötila säädetään kärjillä? Digitaalinen vs. analoginen? Weller merkkinä tuntuisi ainakin luotettavalta, muista en oikein edes tiedä. Partcolla niitä on hyvä liuta:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... =1&sort=4a

Mitä noista malleista suosittelisitte? Onko 390 euron prosessoriohjatussa huippumallissa jotain minkä takia kannattaisi sijoittaa sellaiseen, vai meneekö rahat hukkaan?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 11:49
jokkebk kirjoitti:Mitä noista malleista suosittelisitte? Onko 390 euron prosessoriohjatussa huippumallissa jotain minkä takia kannattaisi sijoittaa sellaiseen, vai meneekö rahat hukkaan?

Oma veikkaukseni on, että menee hukkaan. Tärkeämpää on opetella oikea tekniikka homman mukaan. Ja riittävä teho, liian pienellä
tekee niitä tuhoja.
Just eilen mietin, että tekeeköhän Weller turhan hyviä vehkeitä, kun toi mun eniten käytetty on ostettu jo -84 ja ollut tästä ajasta
reilun 20 vuoden työpäivät päällä. Se on varmaan sama, kun toi nykyinen WTCP. Ei tossa taida muuta merkkiä arvata suositella.
On mulla tuossa pöydällä säädettäväkin, mutta siinä on aina kapea kärki ja tulee laitettua päälle vain ihan minipintaliitoshommiin.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 12:46
Minä ostin DealExtremestä tällaisen idänihmeen.
http://www.dealextreme.com/p/kada-936d- ... 4v-ac-1874

Hintaa alle 40€ postikuluineen kaikkineen ja hintaansa nähden erinomainen peli. Kokemusta ei ole monien satasien juotosasemista joten en osaa verrata mihinkään.

Kolvi on mukavan pieni kynämallinen ja istuu hyvin käteen. Juotin lämpenee muutamassa sekunnissa. Lämpötilanäytön paikkansapitävyydestä en tiedä mutta mielestäni lämpötila pysyy säädetyssä oikein hyvin.

Virtajohto pitää tietysti vaihtaa mutta se on pikkujuttu.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2012 1:17
Welleriin saa varaosiakin aika mukavasti joten jos vaan osaa paikallistaa vian niin nykyisenkin saattaisi saada kohtuullisen edukkaasti korjattua.

Portaattomasti säädettävä juotinasema parilla erilaisella vaihtokärjellä on kyllä käyttömukavuudeltaan ihan eri luokkaa kuin naksuvelleri joten tietty tuolta kannalta mietittynä juottimen vaihtokaan ei ole huono idea. Tietty käytön määrä ja käyttötarkoituskin vaikuttavat paljon siihen minkälaista juotinta kannattaa lähteä etsimään. Satunnaiseen perinteisellä lyijyllisellä tapahtuvaan juottamiseen tuskin kannattaa ihan hifistelylaitteita hankkia mutta jos enemän juottelee ja varsinkin sekä lyijyllisellä että lyijyttömällä isoja sekä pieniä kohteita niin kannattaa miettiä jo onko kärkiä helppo vaihtaa, lämpötilasäädön tarpeellisuus jne.

Noissa ana/digi ja potikkasäädöllä/kärkisäädöllä -kysymyksissä melkeinpä oma mieltymys on se suurin valintaperuste. Itse suosin analogista säätöä potikalla koska se on nopea ja helppo. Digisäädöt on joissakin malleissa hitaita ja/tai hankalia ellei löydy presettejä eri juotostapahtumille. Itse olen liimannut oman juottimen säätimen ympärille tarraa johon olen merkannut eri käyttötarkoitukseen sopivimmat lämmöt joten ne saa sekunnin murto-osassa säädettyä halutuksi. Esimerkiksi pieneen piperrykseen säädän juotinta pienemmälle ja kärjen terävään malliin ja vastaavasti jos juottelen nipun isoja liittimiä niin lisään lämpöä ja vaihdan järeämmän kärjen. Molempiin tapauksiin on vieläpä kaksi vaihtoehtoa ja kaksi kärkeä, toinen lyijylliselle ja toinen lyijyttömälle tinalle.

Itselläni on siis Biltemasta ostettu noin 30-40e juotinasema joka ei taida olla enää edes valikoimissa ja sillä on saanut juoteltua aikalailla kaiken tarvittavan. Lähinnä todella isoihin juotoksiin olen kaivanut esiin wanhan "peltikattokolvin" joka jaksaa lähestulkoon sulattaa kuparinkin suoraan, tai siltä se ainakin tuntuu.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 14:46
Onkohan kukaan testannut verkkokaupan kolvia, joka on säädettävä ja varsin edullinen.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... onsaadolla

Digisäädöilläkin löytyy hivenen hintavampana...
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... onsaadolla

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 16:33
peran kirjoitti:Onkohan kukaan testannut verkkokaupan kolvia, joka on säädettävä ja varsin edullinen.

Bebekistä löytyy nuo samat asemat ja siellä kerran kokeeksi näpelöin. Mielestäni itse kolvi istuu huonosti käteen. Kädensijan ja kärjen välissä oleva mötti on häiritsevän paksu eikä kolvista saa hyvää otetta.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 23:22
Joku kauppasi Metcalin juotinta tuossa hiljattain, aika sopivaan hintaan foorumilla...
Hakkaa mennen tullen halpisjuottimet!!! Suosittelen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. 8)

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 9:36
Itse kyllä suosittelisin, että hommaat siihen asemaan uuden juotinosan. Welleri on aina welleri, ei siitä mihinkään pääse. Noihin Bilailuteeman ja Verkkokaupan rupujuottimiin en itse ainakaan koskisi.
- 74LS47 -

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2012 16:15
Kyllä täytyy todeta että JBC pesee ja linkoaa kyllä oikeastaan kaikki muut juottimet. Itsehän hommasin työhommiin semmoisen eikä kyllä ole paljoa kaduttanut. Welleri oli oikeastaan hyvä kun ei tiennyt vielä mistään paremmasta, sellaisia on kuitenkin tullut käytettyä enempi vähempi varmaan 25 vuotta.

Otin tuon kahdella eri normikahvalla, sekä T245:llä että pienemmällä T210:llä sekä sitten SMD-palakomponentteja varten PA120A-pihtijuotin. Noita voi vaihdella tarpeen mukaan mutta oikeastaan teen ~kaikki elektroniikkahommat T210+PA120-A:llä, syystä että tykkään ettei etäisyys juotinkärkeen ole turhan pitkä. Toinen syy on sitten että T210 lämpenee noin parissa sekunnissa (T245 lämpenee ehkä noin 5-6 sekuntia, selkeä ero :P) joten lämpenemistä odotellessa ei yleensä ennätä pitkästyä. Kärkien vaihtohan noihin on helppoa, vetää telineessä olevaa hahloa käyttäen entisen pois ja tökkää toisen tilalle ja juotin on nopean lämpenemisen ansiosta suunnilleen samantien käyttövalmis.

T245 on about eka kokeilemani sivistynyt juotinkahva joka puree myös töissä testikappaleena olleeseen 2 mm paksuun alumiinicore-piirilevyyn. Wellerin WSP 80 ei saa samalla levyllä juotoksiin edes kunnon lommoa ellei lämpöä väännä 450 asteeseen. T245 juottaa samaa vaivatta 350 asteen asetuksella. Magia on siinä että lämmitysvastus on integroitu osa kärkeä ja lämpötilan mittaus tapahtuu hyvin läheltä juotosta joten lämpötilan säätölooppi kykenee haistamaan suuren lämmöntarpeen hyvin. Lämpötilan säätöön ei siis oikeastaan ole juuri lainkaan tarve koskea, ainoastaan jos juottelee jotain kovin pienen ominaislämpökapasiteetin kamaa niin voi olla hyödyllistä laskea lämpötilaa.

Tuossa harmittaa ainoastaan se ettei tuosta tiennyt ennen kuin työkaveriltani kuulin että olivat noista kovasti pitäneet edellisessä työpaikassaan. En ole ikinä nähnyt JBC:tä mainostettavan missään Suomessa vaikka ovat vallan mainioita kapineita.

Tässä muutama kuva:

Yleiskuva asemasta:

Kuva

T210 ja T245 kahvat:

Kuva

T245 skaalautuu kärjiltään kyllä myös aika pieniin ja isoihin juotoksiin:

Kuva

JBC T210 ja Weller WTCP:

Kuva

T210 ja Weller WSP 80:

Kuva

JBC T210, T245 ja Metcal SP200:

Kuva

JBC PA120-A pihti:

Kuva

Tuo oma kahden juottimen setuppi on aika kallis (n. 1 k€) mutta itse teen suunnilleen jatkuvasti niin paljon SMD-sulkeisia että tuo pihtijuotin on ihan välttämätön. Pihti näyttää lämmityskyvyltään vaatimattomalta mutta oikeasti maatasossa kiinnikin olevat kompot irtoavat ihan vittuilematta, myös lyijyttömiltä levyiltä. Perusmallisen yhden juottimen juotosaseman saanee jollain 350€+ALV, valinnan mukaan joko T210 tai T245-kahvalla. Nuo tuntuvat vaan olevan hiukan hankalia ostaa kun juuri mikään "harrastajakauppa" ei noita taida kaupitella.

t. Janne

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2012 17:57
Hei! Itekin joskun oon katelut noita JBC juottimia, ja taitaa olla seuraava juotin jonka ostan.

JBC juottimia löytyy ainakin Puolalaiselta TME firmalta, joka toimintaa suomeen ihan yksityisille kohtuulisella 10e postikuluilla.

http://www.tme.eu/en/katalog/#id_catego ... 3A45294%3B

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 11:44
Hei! Tuli tässä mieleen kun aloin miettii jos tekisi itse tuon juotos asemman, niin onko nuo JBC juotin kärjet induktio perusteisia, vai ihan perus vastus lämpeneviä? Ja minkä tyyppinen lämpötila anturi on?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 18:04
pielinen kirjoitti:Hei! Tuli tässä mieleen kun aloin miettii jos tekisi itse tuon juotos asemman, niin onko nuo JBC juotin kärjet induktio perusteisia, vai ihan perus vastus lämpeneviä? Ja minkä tyyppinen lämpötila anturi on?

Käsittääkseni lämmitysvastus on ihan tavanomainen ja lämpötila-anturina on termopari, nerokkaasti siten yhdistettynä että termopari muodostetaan lämmitysvastuksen päästä joka se on hitsattu kiinni kärkiosaan, täten mitaten lämpötilaa mahdollisimman läheltä juotospistettä. Tietenkään lämpötilaa ei voi lukea samaan aikaan kun lämmitysvastus on päällä joten homma pitää tehdä jotenkin pulssittamalla. Tuolta löytyy puretuista JBC:n kärjistä kuvia:

http://bbs.38hot.net/read.php?tid=28591
http://bbs.38hot.net/read.php?tid=28468

t. Janne

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Huhti 08, 2013 19:32
Jussi kirjoitti:Just eilen mietin, että tekeeköhän Weller turhan hyviä vehkeitä, kun toi mun eniten käytetty on ostettu jo -84 ja ollut tästä ajasta
reilun 20 vuoden työpäivät päällä. Se on varmaan sama, kun toi nykyinen WTCP. Ei tossa taida muuta merkkiä arvata suositella.

Nyt se Welleri sitten rikkoi vastuksensa. Olishan sitä varaosanakin, mutta voi termostaattikin olla tiensä päässä. Ei sitten kestäny ihan 30v.
Otin sille korvikkeeksi kokeeksi tuollaisen halvan kinuskin, kun kuvasta näytti, että Wellerin kärjet voisi sopia: http://www.tme.eu/fi/details/pensol-sl20e-n/juotinasemat/sorny-roong-industrial/ Ja sopiihan ne magneettikärjetkin, vaikka tuossa on ihan säätö. Muuta huonoa en vielä huomannut, kuin jäykät johdot.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Huhti 08, 2013 20:44
Ulkomaan foorumeilla ovat semmoista kertoilleet että Wellerin laatu olisi mennyt alaspäin nykyään, tiedä häntä sitten.

t. Janne

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ti Huhti 09, 2013 10:21
joku täällä kehui näitä idän vokaali ihmeitä. tuli sitten tilattua tälläinen...

http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... 51090057b0

katsotaan tekeekö mitään vai pannaanko kiertoon...

Paluu Työtekniikat, työvälineet, mittalaitteet ja testaus