Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Piirilevyn valmistaminen

Keskusktelua mittalaitteista, testaamisesta, vianetsinnästä ja työtekniikoista

Valvoja: Moderaattorit

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ti Maalis 24, 2009 18:49
Elikkäh, tuo alkaa jo vähän isommissa laitteissa ärsyttämään, kun kaiken tekee koekytkentälevyille. Eli mitäs kaikkea siihen piirilevyn tekemiseen tartteekaan? Siis ainakin valotus- sekä syövytyslaitteet, ja kaiken maailman kemikaaleja, mitä muuta? Bebekistä saa sen syövytyslaitteen mutta on hieman kallis, sieltä saa 900e valotuslaitteen ja isä sano että sitä saa 50e kanssa... :?

-Tero

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ti Maalis 24, 2009 19:33
Itellä on seuraavat:

Piirilevy(valmiiksi lakattu), ferodcloridi, lipeää.
Lamppuna toimii 120cm vanhasta kuultopaperi koneesta pöllitty lamppu.
Kehite astiana on karkki rasia, ja syövytys astiana lasinen hillopurkki.

Ei se syövytys laite ole pakollinen, ja jos hyvän valotus laitteen haluaa, kannattaa ostaa jostain muutaman uv-pienloisteputken. Ja tehdä niille kotelo.

Muste suihku tulostin käy erin omaisesti kalvojen tekemiseen, ja tekee tummemman jälen, mutta haittapuolina on kalliit kalvot.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ti Maalis 24, 2009 21:57
Positiv 20 -lakan valotukseen käytän emännän rakennekynsien
kovettamiseen tarkoitettua UV-valoa ja levyn syövyttämiseen
natriumpersulfaattia. Taitaapi olla ferrikloridia siistimpää käyttää tuo.

Vaikka muste_suihku_tulostin ja kalvot toimivat erin_omaisesti, totesin
laserin ja tavallisen A4-paperin riittävän mainiosti. Valotusaikaa joutuu vähän
lisäämään, mutta eipähän tarvi miettiä kustannuksia.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 28, 2009 22:58
Mää valotan levyjä ihan vaan tavallisella loisteputkella. Valotusajat on vaan aika pitkiä. Mistä mahtais löytyä UV-valoja edullisesti?
"Now we're all sons of bitches." - Kenneth Bainbridge

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Su Maalis 29, 2009 15:24
William kirjoitti:Mää valotan levyjä ihan vaan tavallisella loisteputkella. Valotusajat on vaan aika pitkiä. Mistä mahtais löytyä UV-valoja edullisesti?

Edullisuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta tuollainen on meillä.

eBaystä kannattaa myös katsella.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 30, 2009 10:55
Kuinka isolle kortille tuossa riittää valo ennenkuin tavitsee valotella useammassa osassa.
Minä olen rakentanut valotuslaitteen katulampuissa käytetystä 250 watin elohopealampusta.
Vasaralla lampusta kupu hajalle ja sisältä purkausputki, johon transistorihakkurilla reilun sadan voltin jännite.
UV:tä tulee senverran runsaasti että pitää olla vähän varovainen tuota paljain silmin katsellessa. Kannattaa käyttää laseja.
Samalla värkillä tyhjentää kätevästi tarvittaessa uv-eprommit, vaikka ei noita tosin nykyään enää taida kauhean paljon tarvita.
TRauma
Pers'aukiset eläkeläislehtorit ry.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 30, 2009 18:01
Kasvosolariumia olen käyttänyt hyvin toimii ja oli halpa hong kongin jämäkorista 10€. levyt olen lakannut itse. tossa solariumissa on kellokytkin valmiina. laserilla olen tulostanut tollaselle mattapintaiselle kalvolle. Jotkut kalvot tuppaa venyyn laserissa. haittaa vähän jos laittaa 2 päällekkäin.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 03, 2009 21:31
Kiitos vinkeistä.

Tuo 9w putki näyttäisi sopivan suoraan mun pöytälamppuun. Tosin suojan se taitaa vaatia, ettei tule palovammoja.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ti Kesä 09, 2009 22:22
Ei siihen mitään tuollasia ylimääräisiä välivaiheita tarvii.
Silitysraudalla(tai laminointikoneella) vaan silitetään levyyn laserin jauho ja syövytetään levy.
Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2009 19:50
jkaart kirjoitti:Ei siihen mitään tuollasia ylimääräisiä välivaiheita tarvii.
Silitysraudalla(tai laminointikoneella) vaan silitetään levyyn laserin jauho ja syövytetään levy.

Jep. Tällä menetelmällä olen tehnyt muutaman piirilevyn ja taidan tehdä tulevaisuudessakin. Huomattavasti mukavampaa kuin valotuksen (etenkin kehityksen) kanssa säätäminen.

Tietoa menetelmästä:

http://www.riccibitti.com/pcb/pcb.htm

Valotusmenetelmän käyttäjille tämä tarjoaa ihan mielenkiintoista tietoa etenkin vaihtoehtoisesta kehitystavasta:

http://www.electricstuff.co.uk/pcbs.html

Guru
Guru
ViestiLähetetty: La Syys 19, 2009 14:12
Mää koitin viis vuotta sitten tuota laserprintteri juttua, mutta epäonnistuin epätoivosesti. Sain ihan hyvät kuvat siirtymään kuparille, mutta syövytyksessä meni johteet poikki useemmastakin kohtaa. Pienemmällä syövytysajalla taas jäi oikosulkuja. Käytin paperia, leivinpaperia ja muovikalvoa. Tuo kalanteroitu hienopaperi jäi koittamatta... pitää koittaa sitäkin joskus :D

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 6:00
Homman onnistuminen riippuu todella paljon paperista. Parhaiten olen itse onnistunut. Farnellin katalookin sivuja käyttäen. Sopivan kiiltävä pinta ettei laserin väri imeydy liian lujasti. Pehmenee kuitenkin helposti vedessä joten lähtee piirilevyltä liottamalla irti.
Myös laserin väriaineen laatu vaikuttaa homman onnistumiseen. Omassa Lexmark 4039:ssä pystyy huoltovalikon kautta säätämään kiinnitysyksikön lämpötilaa alemmas jolloin väri ei tarti niin lujasti paperiin.
Jollakin Xeroxin koneella en saanut levyä onnistumaan ollenkaan.
TRauma
Pers'aukiset eläkeläislehtorit ry.
Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 14:37
Talouselämä-lehden paperilla olen saanut kohtalaisia tuloksia, tosin kiiltävämpi paperi (esim. vanhemmissa TM:issa käytetty) voisi toimia paremmin. Tuohon muste tarttuu turhan hyvin.

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 21:45
Juu mun ongelma tais olla siinä, että en liotellu paperia popis vaan kylmästi nykäsin sen irti. Kuva kyllä jäi kuparille ja näytti hyvältä, mutta ei ollukkaan sit kai niin hyvin kiinnittyny...
Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Su Loka 25, 2009 22:13
Maxim-IC:n esitteissä käytetty paperi näyttäisi toimivan lämpösiirtopaperina muuten hyvin, mutta se alkaa lämmetessään haista aika vahvasti. Tuli kurkku kipeäksi käryjen hengittelystä... :?

Millaista lämpötilaa olette käyttäneet silitysraudassa? Maksimiasentoa käytettäessä väriaine tuntuu leviävän, ilmeisesti se on jo liian korkea.
Seuraava

Paluu Työtekniikat, työvälineet, mittalaitteet ja testaus