Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Ilmanvirtausmittarin toteutuksia?

Keskustelua mikrokontrollereista ja niiden ohjelmoinnista.

Valvoja: Moderaattorit


Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 12:42
Onko kukaan törmännyt näppärään prossupohjaiseen virtausmittarikytkentään? Lähinnä sellaiseen ilman liikkuvia osia tehtyyn.
Mulla on ollut jo vuosia ropelimalliset omatekoiset ilmanvaihtokanavissa, mutta vaativat aina ajoittaista huoltoa pölynpoiston ja
laakerivälyksen säädön osalta.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:44
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 15:07
Onko tarkoitus mitata virtauksen nopeutta vai pelkkää on/off tietoa ja minkälaisia nopeuksia ?
Linear Technologyn AN 5-6:ssa on toteutus, jossa pienen lampun ( kupu poistettu) hehkulangan lämpötilaa pidetään vakiona ja mitataan siihen tarvittavaa tehoa, joka riippuu ilman virtauksen nopeudesta.
http://cds.linear.com/docs/Application%20Note/an05f.pdf

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 15:24
Virtauksen nopeutta, ei pelkästään virtaako. Joitakin metrejä sekunnissa, ehkä 0-10. 50-100L/s.
Noita olen kyllä nähnyt, myös trankun ja diodin kynnysjännitteen tutkimisella tehtyjä, joissa toinen suojassa ja toinen virrassa.
Lisää ehdokkaita...

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 152
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 16:34
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 19:57
oisko maholllista muutta virtaus voimaksi??
pieni "purje" kanavaan ja tutkitaan sen vääntö voimaa paine anturilla -> mekaaninen joo mutta ei liikkuvia osia.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 21:03
a.tikkanen kirjoitti:oisko maholllista muutta virtaus voimaksi??
pieni "purje" kanavaan ja tutkitaan sen vääntö voimaa paine anturilla -> mekaaninen joo mutta ei liikkuvia osia.


Mikä olisi se sopiva anturi? Miksei muuten, onhan niitä viisari läpässä mallisia analogimittareitakin vähemmän tarkoissa paikoissa.
Se vaan on jollain kaavalla epälineaarinen, kun otsapinta pienenee kääntymän lisääntyessä. Lisäksi se ei voisi olla kovin suuri,
ettei kurista virtaamaa, jolloin painovoiman vaikutus ja asennusasento muuttuu oleelliseksi pienillä virtaamilla (voimilla).

Mulla on ollut toi mekaaninen jo useita vuosia, mutta vaatii liikaa huomiota. Oli vielä aika tarkkakin uutena. Siinä nuo siiven päissä
olevat laput kulkee vaan lukuhaarukan läpi ja ne lasketaan Picillä aikayksikön suhteen. Asennuspaikan pinta-alan mukaan saa
vielä L/s likiarvon.
Liitteet
virtausmittari2.JPG
virtausmittari2.JPG (62.76 KiB) Katsottu 4592 kertaa

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 152
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 16:34
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 21:53
en nyt äkkisiltään anturia muista mutta siis mekaniikka periaatteessa "tuulessa" taipuva purje, mutta todellisuudessa se purjeen masto ei silmin nähden käänny minnnekkään, vaan tikottaa pystyssä aina.

periaatteessä tämmöstä, tietysti pikku laskelmoinnin tai testailujen jälkeen löytyy ehkä käypänen anturi linkissä oleva taitaa olla vähän kovemmille voimille.

http://www.meas-spec.com/product/t_product.aspx?id=2442

ilman virtaus kanavaan tikku pystyyn siihen purje pintaa tikun alapää saranoituna, että pääsee vapaasti liikkumaan ja tikun ylpää nojaamaan tähän anturiin. jolloin tikku ei käytännössä liiku minnekkään -> purjeen kulma ei muutu, ja tulos on lineaarinen.

tai anturin vois löytää jostain muutaman kympin digitaalisesta talous vaa'asta.

tai sitte ruuvaat jostain purkaamolta auton ilmamassa mittarin irti.

lisäys laskutuokion jälkeen.

2l auton moottori ottaa 1000rmp:llä noin 1000 litraa ilmaa eli 16,6 l/s. 8000 rpm ilmaa kuluu 133l/s eli mittaus haarukka taitas olla aika lähellä.
Liitteet
virtaus mittari.JPG
virtaus mittari.JPG (20.37 KiB) Katsottu 4588 kertaa

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2012 22:42
a.tikkanen kirjoitti:tai anturin vois löytää jostain muutaman kympin digitaalisesta talous vaa'asta.


Jep. Noitakin on ihan "hyllyssä". Tosin esim. nuo paremman laatuluokan Sartoriuksen anturit täyttää reilun puolen kanavasta.
Kiinanihmeessä on kyllä paaaljon pienempiä.

tai sitte ruuvaat jostain purkaamolta auton ilmamassa mittarin irti.


Tuohonkaan ei tartte mennä purkaamolle, ihan lapio ja oma piha vois riittää. Mitenkähän mahtais tosiaan käyttäytyä vaikkapa
Boschin ilmamäärämittari isomman kanavan keskellä? Kaikkea ei voi ahtaa niin pieneen reikään, mutta kyllähän se jollain suhteella
jakautuu senkin reikään, vaikka se olisikin "vapaassa tilassa" siinä keskellä (tai vaikka sivussakin).

Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:44
ViestiLähetetty: To Huhti 05, 2012 4:27
Entä ultraääneen perustuvat virtausmittarit ?
Tässä PIC16F628:lla toteutettu rakennussarja (kytkis ja ohjelman hexa-koodi löytyvät myös): http://www.electronickits.com/kit/compl ... /ck112.htm
ja tässä vähän tiedettä: http://www.technik.dhbw-ravensburg.de/~ ... meter.html

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 152
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 16:34
ViestiLähetetty: To Huhti 05, 2012 7:58
Jussi kirjoitti:
a.tikkanen kirjoitti:tai anturin vois löytää jostain muutaman kympin digitaalisesta talous vaa'asta.


Jep. Noitakin on ihan "hyllyssä". Tosin esim. nuo paremman laatuluokan Sartoriuksen anturit täyttää reilun puolen kanavasta.
Kiinanihmeessä on kyllä paaaljon pienempiä.

tai sitte ruuvaat jostain purkaamolta auton ilmamassa mittarin irti.


Tuohonkaan ei tartte mennä purkaamolle, ihan lapio ja oma piha vois riittää. Mitenkähän mahtais tosiaan käyttäytyä vaikkapa
Boschin ilmamäärämittari isomman kanavan keskellä? Kaikkea ei voi ahtaa niin pieneen reikään, mutta kyllähän se jollain suhteella
jakautuu senkin reikään, vaikka se olisikin "vapaassa tilassa" siinä keskellä (tai vaikka sivussakin).




mitään kuumalanka versioita en suotittele talonilmastointi putkeen... tai sitten joku suoja siihen langan ympärille. läppä versiollinen kyllä käy mutta tuleeko siinä se epälineaarisuus??
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2012 11:37
Kuumalanka, pöly ja palovakuutus on hyvä yhdistelmä.

Entäs kuitenkin mekaaninen mutta tehdastekoinen?
Jokin laadukas ja kunnolla laakeroitu rotary encounter ja sopivan suuri ropeli että kierroksia ei tule paljoa.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2012 12:03
Duunari kirjoitti:Kuumalanka, pöly ja palovakuutus on hyvä yhdistelmä.


Eipä se nyt niin kuuma taida olla... Autossakin se hehkutetaan (tai lähelle) ainoastaan startatessa puhdistustarkoituksessa.

Tuo ultraääni vaikuttaa pikaisesti katsottuna vähän haitekiltä tähän hommaan. Kaupasta ostettava valmis ei sovi tehtäväkuvaukseen.
Sitä paitsi mekaaniseen sisältyy aina se paskottuminen erityisesti poistokanavassa.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ke Touko 09, 2012 10:48
Vanha hyvä mittari on venturimittari eli putkeen tulee supistus ja supistuksen ja supistuksen jälkeisen paksunnoksen kohdalla mitataan paine. Kuumalanka mittari mittaa massavirtaa, eli kuinka monta grammaa kaasua virtaa mittarin ohi eikä kerro virtausnopeudesta välttämättä ihan kaikkea tarpeellista kaikissa sovelluksissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Venturi-ilmi%C3%B6

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Touko 09, 2012 11:31
Tukimatta venturiin perustuvaa yhtään enempää, vvoisin mutulla arvella, etti sovi isossa kanavassa suht verkkaisesti liikkuvan ilman
mittailuun kovin hyvin. Muodostuva painemuutos jää pieneksi ja luultavasti resoluutio karkeaksi hobby-tason antureilla.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ma Touko 14, 2012 8:55
Mittarin pitäisi toimia kyllä suht hitaassakin virtauksessa ja kanavan iso pinta-ala on vaan hyväksi. Mittarin soveltuvuuden määrittää käytettävän anturin resoluutio. Iso pinta-ala ja hidas virtaus mahdollistaa ison supistuksen ilman, että järjestelmän hyötysuhde kärsii merkittävästi. Se pitää muistaa, että supistuskartio on riittävän pitkä ja supistus voi tuoda kanavaan uusia ja joskus vähän kovia tai häiritseviä ääniä.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Helmi 05, 2015 14:08
Nostetaas tämä uudestaan esille, kun taas plopsahti mieleen... Jäi kesken, kun en keksinyt mitään tarpeeksi helppoa toteutusta.
Seuraava

Paluu Mikrokontrollerit ja ohjelmointi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron