Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

kytkimelle virta microkontrollerista

Keskustelua mikrokontrollereista ja niiden ohjelmoinnista.

Valvoja: Moderaattorit

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Su Touko 18, 2014 9:31
Minulla on akkukäyttöinen projekti, jonka tulisi olla omillaan yli kuukauden kerrallaan. Ideana on, että laite on lepotilassa lähes koko ajan ja suorittaa koodin (pyörittää moottoria jokusen sekunnin) vain pari kertaa vuorokaudessa.
Itse ongelmaan: laitteessa olevat kytkimet kuluttaa koko ajan virtaa akusta (floating-esto vastuksien läpi). Yksi ratkaisu olisi tietysti isompi akku, mutta se ei oikein ole vaihtoehto. Ajattelin että voisin ottaa jännitteen näihin kytkimiin mikrocontrollerista (pic18f13k22), jolloin sen voisi sammuttaa laitteen ollessa lepotilassa. Mutta paljonko virtaa tälläinen mikrokontrolleri pystyy tuottamaan pinneistään? Esim 5v jännitteellä ja 5kohm vastuksella taitaa floating-esto vastuksen yli kulkea 1mA virtaa. Toki voin laittaa usean pinnin rinnan ( niitä on vapaana).
Jos olen täysin hakoteillä ideani kanssa, niin ilmoitelkaa ihmeessä..

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Touko 19, 2014 5:57
En nyt lähtenyt datasheetistä katsomaan, mutta ainakin 16F -sarjan picit pystyvät antamaan jotain 20mA-luokkaa.
Kyse on ilmeisesti ylösvetovastuksista? Jos pystyt muokkaamaan piiriä niin, että kytkimet toimisivatkin päinvastaisesti eli käyttäisit maahan vedettyä alasvetovastusta kytkimillä niin ongelma olisi sillä ratkaistu, perustilassa virrankulutus olisi nolla, ja kuluttaisi virtaa vain kytkintä painettaessa. Vähän lisätietoja kytkennästä niin osaisi sanoa paremmin.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 7:18
Juu, ylösvetovastuksista on kyse. Mutta tuo ei itse asiassa ratkaisisi ongelmaa, koska kytkimet eivät ole jousikuormitteisia (eli ne jäävät joko on-, tai off-asentoon).
Näillä kytkimillä on tarkoitus valita, kuinka usein ohjelma suoritetaan. Tästä syystä osa niistä on kokoajan on- ja osa off-asennossa.

Mutta jos tuo konseptini ottaa virta mikrokontrollerin pinneistä ei kulosta aivan perverssille, niin sitten minun pitänee lähteä kahlaamaan datasheettiä ja varmistaa paljonko virtaa pinneistä saa ulos.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 10:00
yllis kirjoitti:Juu, ylösvetovastuksista on kyse. Mutta tuo ei itse asiassa ratkaisisi ongelmaa, koska kytkimet eivät ole jousikuormitteisia (eli ne jäävät joko on-, tai off-asentoon).
Näillä kytkimillä on tarkoitus valita, kuinka usein ohjelma suoritetaan. Tästä syystä osa niistä on kokoajan on- ja osa off-asennossa.

Mutta jos tuo konseptini ottaa virta mikrokontrollerin pinneistä ei kulosta aivan perverssille, niin sitten minun pitänee lähteä kahlaamaan datasheettiä ja varmistaa paljonko virtaa pinneistä saa ulos.

Ahaa, ok. Kyllähän se tuolla tavalla onnistuu. pic18f13k22 datasheetistä: Maximum output current sourced by any I/O pin 25 mA, Maximum current sourced by all ports 70 mA

Paluu Mikrokontrollerit ja ohjelmointi