Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Ohjelman kopiointi piiriltä toiselle

Keskustelua mikrokontrollereista ja niiden ohjelmoinnista.

Valvoja: Moderaattorit

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ti Touko 31, 2016 11:08
Elikkäs onko mahdollista saada kopioitua ehjältä mikropiiriltä ohjelmaa tyhjälle piirille???
Kyseessä on discovalon ,mikropiiri joka on mennyt pimeäksi, löytyy samanlainen toimiva valo jossa siis ehjä tuo piiri. ko piiriä valmiilla ohjelmalla ei enään löydy valon valmistajalta.

Ja jos joku sen pystyy tekeen olen valmis kyllä maksamaan vaivasta.

piiri on W78E54B 89C51

Kiitos jo etukäteen :)

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ti Touko 31, 2016 18:49
Voi olla että saa kopioitua, voi olla ettei saa. Monesti kaupallisissa tuotteissa piirin sisällön kopiointi on estetty ja tuosta Atmelin mikrokontrollerista ainakin löytyy muistin kopioinnin esto, siis sikälimikäli tulkitsin tuon tyyppimerkinnän oikein. Itselläni ei taida olla tuolle kontrollerille välineitä edes kokeilla kopiointia.

Tosin, oletko varma että nimenomaan tuo piiri on rikki? Esimerkiksi vaihtanut ehjän piirin tuon tilalle? Itse olen muutamia LED-valonheittimiä korjaillut ja niissä on yleensä ollut vikana joko konkat, poweri muuten, palaneita ledejä tai fetit.

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ti Touko 31, 2016 21:56
Juu oon kokeillut sen nimeomaan vaihtamalla mikropiiriä, ja sillä tullut tulokseen ettei ole muuta vikaa kuin tuo toisen mikropiiri.

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ke Kesä 01, 2016 7:12
Piiri siis olikin winbond W78E54B-40.

millähän programmerilla/ohjelmalla tuota voisi yrittää kopioida, jos ei satu löytyy ketään joka sen pystyisi korvauksesta tekemään?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Kesä 04, 2016 19:32
Tuo on tosiaan Winbondin 8051-kopio, johon piirin valmistaja on tehnyt omia lisäyksiään, kuten tapana on. Yksi lisäyksistä on suojausmekanismi, jolla voidaan estää sisäisen ohjelma-flashin lukeminen. Onko suojausta käytetty tässä tapauksessa, sitä ei voi tietää, mutta todennäköisesti kyllä, kun tuollainen piiri on valittu käyttöön.

Piiri tukee ainoastaan rinnakkaismuotoista ohjelmointia, joten siihen tarvitaan erillinen ohjelmointilaite, jollaista ainakaan minulla ei ole. Ja vaikka laitekin löytyisi jostakin, homma saattaa kaatua tuohon suojaukseen, eli vähän heikolta näyttää.

Paluu Mikrokontrollerit ja ohjelmointi