Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Tekstiä videosignaalin päälle

Keskustelua mikrokontrollereista ja niiden ohjelmoinnista.

Valvoja: Moderaattorit

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2016 12:45
Hei,
Minulla on suunnitelmissa elektroniikkaprojekti, johon tulee pieni videokamera ja LCD näyttö. Näiden hankinta ja liittäminen toisiinsa eivät aiheuta ongelmaa. Esimerkiksi tälläinen setti voisi tulle kyseeseen:http://www.ebay.com/itm/KPC-E700-Camera-TFT5-Bundle/232022649192?_trksid=p2047675.c100623.m-1&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20160323102634%26meid%3D785564f7827c4b91a3b64e8aca5d01ea%26pid%3D100623%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D162105492691
Ajattelin, että olisi todella hienoa, jos saisin videokuvan päälle haluamani tekstin tms. Tarkoitus siis olisi, että PIC suorittaisi tiettyä laskentaa ja päivittäisi tuloksen LCD ruudulle videokuvan päälle.
Olettaisin, että tässä tulisi laittaa PIC:n lukemaan videosignaalia, tekemään siihen jonkin muutoksen ja syöttämään päivitetyn signaalin ulos LCD:lle. Osaisiko kukaan arvioida tarkemmin, kuinka tälläinen toteutettaisiin?

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2016 20:29
Onko jokin syy, miksi et käytä kyseiseen Raspberry Pi:tä ?

Siihen vaan kiinni Video -> USB -konvertterilla, ja Raspberryn 3,5 mm:plugilla kiinni video-näyttöön.

Toki tämä on hivenen kalliimpi ja virtasyöpömpi, mutta jos ei tartte paljoa virrasta välittää, ja hivenen rahanmenokaan haittaisi, niin silloin huomattavasti helpompi toteuttaa ratkaisu Rasberryllä.

Edit - Näkyy Raspberry Pi Zerossa olevan myös composiittivideoliitäntä (GPIO:ssa) ainakin tämän wikipedia-linkin mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi

Edit2 - https://www.adafruit.com/products/2885

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Elo 20, 2016 10:17
Tietty yksi vaihtoehto olisi käyttää RaspberryPi:hin saatavaa kameraa niin ei tarvitsisi komposiittisignaalia ensin digitoida. Sitten kuva ulos joko komposiittina (miniplugi) tai HDMI:nä. Suoraan RasPilla voisi tehdä tarvittavat kuvamanipulaatiot.

Tai sitten yksi tapa millä yksi sankari aikanaan viritteli tekstiä kuvaan olisi käyttää jonkun wanhan telkkarin teletext-korttia (eli TekstiTV). Merkistö on rajoittunut ja muutenkin vaatii vähän virittelyä mutta saa tekstiä overlayna kuvaan. Tuota teletext-korttia varmaan pystyisi kohtuullisella vaivalla käskyttämään PICillä. Itse en tuosta tekstitv-virityksestä hirveästi tiedä, olen vain nähnyt kun yksi tuttu tuollaisen rakenteli.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Su Elo 21, 2016 13:06
StiNgeR kirjoitti:Tai sitten yksi tapa millä yksi sankari aikanaan viritteli tekstiä kuvaan olisi käyttää jonkun wanhan telkkarin teletext-korttia (eli TekstiTV). Merkistö on rajoittunut ja muutenkin vaatii vähän virittelyä mutta saa tekstiä overlayna kuvaan. Tuota teletext-korttia varmaan pystyisi kohtuullisella vaivalla käskyttämään PICillä. Itse en tuosta tekstitv-virityksestä hirveästi tiedä, olen vain nähnyt kun yksi tuttu tuollaisen rakenteli.

Olikohan se Assemblyssä ?

http://archive.assembly.org/2016/real-w ... y-paraguay

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ma Elo 22, 2016 15:22
Hmmm,
Ehkä jättäisin teletext-korttien kanssa väkertämiset nyt toistaiseksi väliin...

Onko teillä kokemusta siitä, paljonko virtaa tuo RasPi käyttää. Suunnitteilla oli mukana kannettava laite, jolloin akkukapasiteetti on yksi mielessä pidettävä aihe...
Luuletteko siis, että tämä tarvitsisi niin paljon prosessoritehoa, tai valmiimpia ohjemia että tuo RasPi olisi hyödyllinen?
Ehdotin itse PIC:ä, koska niistä minulla on kokemusta.

Ja vielä kysyisin, olisiko RasPille jotain tälläiseen tarkoitukseen venyvää softaa olemassa?

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Elo 22, 2016 18:23
yllättäjä kirjoitti:Onko teillä kokemusta siitä, paljonko virtaa tuo RasPi käyttää. Suunnitteilla oli mukana kannettava laite, jolloin akkukapasiteetti on yksi mielessä pidettävä aihe...

Täältä löytyy myös virrankulutukset:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi

Suosittelisin Zeroa monestakin syystä: Pieni virrankulutus, hinta ja koko. Toki siinäkin on virrankulutusta enemmän kuin mikrokontrollereissa.

yllättäjä kirjoitti:Luuletteko siis, että tämä tarvitsisi niin paljon prosessoritehoa, tai valmiimpia ohjemia että tuo RasPi olisi hyödyllinen?

Luulen... Tosin PIC:lle löytyy myös versioita (tai PIC-yhteensopivia mikrokontrollereita), jotka ovat riittävän nopeita videosignaalin käsittelyyn, mutta se ei todellakaan ole helpoin tapa toteuttaa.

yllättäjä kirjoitti:Ehdotin itse PIC:ä, koska niistä minulla on kokemusta.

yllättäjä kirjoitti:Ja vielä kysyisin, olisiko RasPille jotain tälläiseen tarkoitukseen venyvää softaa olemassa?

Kelpaako vlc tai smplayer... Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy ?

Raspi pyörittää täysiveristä Linuksia (/Windows 10, mutten suosittele), ja tukee suoraan h.264:n videopurkua, ja ostettavalla lisenssillä mpeg2:n purkua.

Todennäköisesti Raspille on nopeampi toteuttaa haluamasi ominaisuudet kuin posti kerkee tuoda postiloosterista Raspin käpisteltäväksi.

Itselläni pyörii Raspissa (3:ssa) digiboxi-clientti (OpenElec), ja pyörittää vaivatta FullHd:ta, ja lisenssin oston jälkeen normaaliakin DVB-lähetystä.

Suosittelen tilaamaan Zeron, ja lisäksi harjoittelua varten (2:n tai 3:n).

Paluu Mikrokontrollerit ja ohjelmointi