Raksasirkkelin 1-vaihemoottorin pitäis korvata kytkimellä, sillä alkuperäisessä ei tuo I-nappi pysy pohjassa kuin koko ajan sitä painamalla. Moottorissa on elektroninen jarru, joka sekään ei ole toiminut enää vuosiin. Uusi kytkinboxi maksaa n 170€ ja kun käyttöä tuolle sahalle ei kovin paljoa enää ole niin ei viitsi sitä ostaa ja jarrun vikakin vois olla moottorin puolellakin.
Moottorin kytkentäboxin sisältä löytyi pienellä lapulla ja siinä ylinnä painonappi/solenoidi, keskellä tuon elektronisen jarrun piirilevy ja alinna itse moottori. moottorin kytkentäkotelo avattuna ja ilman kytkinkotelolta tulevaa kaapelia.
Osaakos asiantuntijat sanoa, kuinka tuota moottorinpuolta pitäis muuttaa, jotta toimisi em kytkimellä? Pellepelottomana kokeilin vain vaihe, nolla ja maa kytkettynä kytkentäkotelon liitinriman vastaaviin väreihin, mutta ei lähde moottori käyntiin, jurisee vain eli olisko jotain, mitä konkan/vastuksen kytkennässä pitäis muuttaa??? Osaava sähkäri tuon varmaan paikalla äkkiä hoitais, mutta ei ole nyt tässä sellaista.
Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
Sirkkelin moottorin kytkentämuutos
Valvoja: Moderaattorit
5 viestiä
• Sivu 1/1
Tuolla tavalla pitäisi lähteä pyörimään. Mikäli pyörimissuunta ei ole oikea, vaihda liittimeltä neljä tuleva johto kondensaattorin toiselle puolelle. Kytkentä ei sisällä lämpösuojaa, joten käyttö sen mukaan.
|
|
Kokeillaan jahka keretään, kiitokset. Tuossa ap kytkentäkuvassa olevaa violettia piuhaa ei ole ollenkaan. Tai on se mutta katkaistu poikki vaipan juuresta molemmista päistä.
Ensimmäinen yritys, lähti pyörimään, mutta väärään suuntaan ja hitaasti. Seuraavaksi kokeillaan muuttaa ed. mukaan. Toimii!!! |
|
Luultavasti alkuperäinen boksikin olisi korjattavissa.
Vaikuttaa siltä että solenoidi ei jää vetämään, eli sitä I- painettaessa sulkeutuva kärki rikki, 0-asennon avautuva kärki rikki, tai käämin lämpösuoja palanut. Lämpösuoja on pieni komponentti teipattuna käämin kylkeen, ja toinen johtimista menee käämiin sen läpi. |
|
|
|
5 viestiä
• Sivu 1/1
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa