Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Kattorasialta virtaa LED-valoille?

Keskustelua verkkovirtakytkennöistä

Valvoja: Moderaattorit

Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: To Helmi 27, 2014 17:02
Kaksoiseristys vaaditaan aina kun ei olla rasian/ jonkin laitteen sisällä tai liittimessä.
Tietyissä rakenteissa kaapeli pitää olla vielä sen lisäksi suojaputkessa.

Älä tee turhia liitoksia joten ota tuo turha pistotulppa kokonaan pois ja korvaa se ehjällä johdolla.
Muista että rasialle sekä muuntajille on päästävä käsiksi myös tulevaisuudessa.
Eli jos levy on hankala irroittaa niin jätä rasialle ja muuntajille huoltoluukku.

Minä en ala moralisoimaan koska nyt tiedät mitä laissa sanotaan ja mikä on sallittua, enkä myöskään kannusta tekemään itse.

Tosiasia on vaan se että monet "maallikot" tekee asennuksia itse joka tapauksessa, joten lienee viisainta jakaa tietoa edes niille jotka vaivautuu kysymään.
Suosittelen kuitenkin vakavasti että käytät sähkärin jossakin loppuvaiheessa tarkastamassa kaikki tekemäsi muutokset, muuten olet itse vastuussa hautaan asti.

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Pe Helmi 28, 2014 11:01
Noniin, uudet kaksoiseristejohdot (kalustejohto) asennettu kaikkialle ja turhat liitännät poissa.

Lisäksi palautin nuo TRIACin himmentimet ja ostin langattomat versiot, joten pysytellään edelleen laillisuuden rajamailla koska en vaihdakkaan seinäkytkimiä.

Tämän laitoin kattorasiaan (tätä ei olisi periaatteessa saanut ilmeisesti tehdä, mutta jos osaa kattopistokkeen kytkeä, osaa tämänkin):
http://www.clasohlson.com/fi/Himmenninvastaanotin,-Nexa-CMR-101/36-5273

Ja näitä sitten pari kappaletta (ylä- ja alakertaan):
http://www.clasohlson.com/fi/Langaton-virtakytkin-sein%C3%A4%C3%A4n-Nexa-LWST-615/36-4613

Nuo Nexan tuotteet ovat vanha tuttavuus, ollut jo pari vuotta asennettuna pariin valaisimeen liiketunnistimeen niin on kyllä ollut ihan loistavia (ja vaivattomia). Patterit kestää uskomattoman pitkään.
Mulla olikin vaihtoehtona tämä Nexa, varsinkin nyt kun tuo porraskytkentä toi hiukan "ongelmia" niin siirryttiin Nexaan.
Laitetaan alkuun nyt tuo langaton versio ja katsotaan josko myöhemmin siirtyisi kiinteään himmentimeen.

(Mut toisaalta myöhemmin taloa myytäessä, tuon ledivalaistuksen voi purkaa kokonaan jälkiä jättämättä + samoin kytkimet jotka on teipattu seinään)

Duunari teet hienoa työtä täällä foorumilla auttamassa meitä maallikkoja, enkä suinkaan tekisi itse mitään tuosta isompia kytkentöjä. Koko elämäni olen aina asentanut valaisimet kattoon ja joutunut tekemisiin L ja N johtojen kanssa joten nuo ovat tuttuja juttuja, mutta tietysti jotkut säännökset esim "tuplaeristysjohto"- asiasta ei ollut tietoa vaikka olisi sen voinut ehkä päätellä.
Nojoo, en ole kuitenkaan ammattimies asiassa mutta uskoisin että se liitin pureutuu johtimeen samalla tavalla vaikka sen tekis kuka! :D Mulle nuo on jutut ovat suhtkoht selkeitä, jotkut kohdat ovat jääneet hämärän peittoon mutta nämäkin viime päivät ovat taas opettanut paljon! Kiitos sinun!!

Tämän hetkisen asennuksen jälkeen koen että kytkennät ovat kutakuinkin "ammattimiehen tapaan tehdyt" (?)
Se pistoketulppa systeemi olikin huonosti rakennettu jonka alkuun tein! ja vaivasi mieltä.
Mutta nyt johdot eivät pääse liikkumaan, eikä ole jännityksestä kireänä mistään kohtaan, vedonpoistin täytyy vielä lisätä ellei parikin varmuuden vuoksi ja johtimet ovat hyvin lujasti kytkettynä etteivät pääse irtoamaan.

Duunari kirjoitti:Suosittelen kuitenkin vakavasti että käytät sähkärin jossakin loppuvaiheessa tarkastamassa kaikki tekemäsi muutokset, muuten olet itse vastuussa hautaan asti.

Jos pyydän sähkäriä käymään, saako siitä jonkun todistuksen että sähkömies on hyväksynyt kytkennät?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Helmi 28, 2014 11:40
JTU kirjoitti:Tämän laitoin kattorasiaan (tätä ei olisi periaatteessa saanut ilmeisesti tehdä, mutta jos osaa kattopistokkeen kytkeä, osaa tämänkin):

Tuota vähän joskus ihmetellyt, että miksi tuollaisen asentamiseen vaaditaan sähkömies, mutta kuitenkin kattorasiassa olevaan sokeripalaan saa valaisimen kytkeä? Periaatteessa kuitenkin lähes sama asia...

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Helmi 28, 2014 14:16
L18 kirjoitti:
JTU kirjoitti:Tämän laitoin kattorasiaan (tätä ei olisi periaatteessa saanut ilmeisesti tehdä, mutta jos osaa kattopistokkeen kytkeä, osaa tämänkin):

Tuota vähän joskus ihmetellyt, että miksi tuollaisen asentamiseen vaaditaan sähkömies, mutta kuitenkin kattorasiassa olevaan sokeripalaan saa valaisimen kytkeä? Periaatteessa kuitenkin lähes sama asia...

Minä taas en ihmettele ollenkaan. Sen verran ihan tavallisen kattolampunkin kytkemiseen kysytään neuvoja eri foorumeilla että tuollaisen murikan johon tulee enemmän kuin 2 johtoa kytkeminen saattaa olla tavalliselle tallaajalle tekemätön paikka.

Samoin on tullut nähtyä niin hurjia tee-se-itse -miesten kytkentöjä ettei mitään rajaa. Hyvänä esimerkkinä johdon jatkaminen pelkästään surraamalla ja pätkä maalarinteippiä päälle.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: La Maalis 01, 2014 16:59
JTU kirjoitti:
Jos pyydän sähkäriä käymään, saako siitä jonkun todistuksen että sähkömies on hyväksynyt kytkennät?

Ensinnäkin ole hyvä ja eipä kestä. Ei sitä tiedä, mutta ehkä olen jo pelastanut jonkun hengen tässä vuosien mittaan.

Kuka tahansa sähkömies ei voi tällaista kirjoittaa, hänellä tai työnantajalla on myös oltava tukesin myöntämä sähköurakointioikeus ja kyseinen firma/toiminimi löytyy rekisteristä. http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsijat/
Se todistus jonka pyydät urakoitsijaa tekemään on nimeltään mittauspöytäkirja.
Urakoitsija tietää miten se laaditaan mutta kerron silti että se sisältää pääpiirteittäin seuraavat asiat:
Siitä ilmenee että tarkasteltava kytkentä/muutokset on mittaamalla todettu turvalliseksi ja muutenkin määräysten mukaiseksi.
Siinä ei ole eritelty kuka työn teki, vaan urakoitsija/mittaaja, pvm ja allekirjoitus.

Ps: Esimerkiksi minulla on tähän vaadittava pätevyystodistus, mutta en silti ole ottanut omaa urakointioikeutta.
Periaatteessa olisin tukesille ilmoitusta ja hiacen ostoa vaille urakoitsija itsekkin, mutta yrittäjyys ei ole minun juttu.
Teen pöytäkirjan vain ns kuitilla eli työnantajani ajalla koska hän omaa ko urakointioikeudet ja siten toimii juridisesti minun sähkötöidenjohtajana.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Maalis 01, 2014 21:18
StiNgeR kirjoitti:
L18 kirjoitti:

Minä taas en ihmettele ollenkaan. Sen verran ihan tavallisen kattolampunkin kytkemiseen kysytään neuvoja eri foorumeilla että tuollaisen murikan johon tulee enemmän kuin 2 johtoa kytkeminen saattaa olla tavalliselle tallaajalle tekemätön paikka.

Samoin on tullut nähtyä niin hurjia tee-se-itse -miesten kytkentöjä ettei mitään rajaa. Hyvänä esimerkkinä johdon jatkaminen pelkästään surraamalla ja pätkä maalarinteippiä päälle.

Joo, tuo on kyllä totta. Pitäisi ajatella asiaa täysin sähköä tuntemattoman näkökulmasta.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Su Maalis 02, 2014 0:39
L18 kirjoitti:Joo, tuo on kyllä totta. Pitäisi ajatella asiaa täysin sähköä tuntemattoman näkökulmasta.

Täysin samaa mieltä.
Kuinka täysin itsestäänselvät ja loogiset asiat ei olekkaan sitä kaikille? :shock:
Tässäkin ketjussa se nähtiin ja opittiin. En minäkään erikseen tajunnut painottaa esim tuota tulppa asiaa...

Osaan myös purkaa ja kasata vaikka pesukoneen, mutta hallitus on silti sitä mieltä etten osaa kuitenkaan käyttää sitä. :oops:
Edellinen

Paluu Verkkovirtakytkennät