Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Valokatkaisimen kytkennöissä kysymys

Keskustelua verkkovirtakytkennöistä

Valvoja: Moderaattorit

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ke Helmi 11, 2015 9:14
Olen tutkimassa onko meillä mahdollista asentaa kotiautomaatiota ns. jälkikäteen. Olen avannut yksi valokatkaisin ja tutkinut mitä sieltä sisältä löytyy. Liitteenä on kuva.
Kyseessä on katkaisin joka ohjaa huoneen ainoa valaisin. Kyseinen valaisin on kuitenkin sarjassa muiden makuuhuoneiden ja KPH valaisten kanssa niin että kun sammutan sähkökeskusesta kyseinen sulake, kaikki makuuhuoneen ja KPH valot sammuvat.

Muutama kysymys on herännyt:

1. Mikä funktio tuolla vaalearuskean johtimella on, joka menee katkaisemeen sisään, kohtaan "X"?? Olen irrottanut sen ja mikään ei näytä muuttuvan.

2. Tuolta rasiasta löytyi kytkemätön sininen johdin joka on käsittääkseni 0-vaihe. Jotta kotiautomaatio ohjain toimisi, siihen on kytkettävä 0-vaihe mistä se saa virtaa. Onko mitään varaa käyttää kyseistä sinistä johdinta?
Liitteet
2015-02-10 15.24.42.jpg
2015-02-10 15.24.42.jpg (490.05 KiB) Katsottu 4219 kertaa

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ke Helmi 11, 2015 11:56
1. Mikä funktio tuolla vaalearuskean johtimella on, joka menee katkaisemeen sisään, kohtaan "X"?? Olen irrottanut sen ja mikään ei näytä muuttuvan.

Kytkimen "X" kohtia voidaan käyttää rasialiittimen tavoin, tässä tapauksessa sillä ollaan ilmeisesti haluttu vain suojata johtimen osumasta väärään paikkaan. Sillä ei ole vaikututusta kytkentöihin tällä hetkellä.

2. Tuolta rasiasta löytyi kytkemätön sininen johdin joka on käsittääkseni 0-vaihe. Jotta kotiautomaatio ohjain toimisi, siihen on kytkettävä 0-vaihe mistä se saa virtaa. Onko mitään varaa käyttää kyseistä sinistä johdinta?

Tuskin siitä vaaraa aiheutuu mikäli sitä on käytetty nollajohtimena. Voi olla myös, että toinenpää on jätetty kytkemättä.

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ke Helmi 11, 2015 12:04
Kiitos vastauksista.

Epäilen että see nolla-johtimen toinen pää on kytketty itse valaisimeen.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ke Helmi 11, 2015 12:57
bfc kirjoitti:Kiitos vastauksista.

Epäilen että see nolla-johtimen toinen pää on kytketty itse valaisimeen.

Kylläpähän se olisi tarkastettava jakorasiasta, onko se nolla missään kiinni. Ja kun sitä ei mekaanisen kytkimen kanssa ole tarvittu, niin tuskin on. Mutta hyvä, kun se johto on olemassa, nyt se voidaan ottaa käyttöön tarvittaessa.
Olen kyllä löytänyt kauko-ohjattavia kytkimiä, jotka toimivat myös ilman nollaa, mutta käyttävät eri protokollaa kuin minun automaatiokontrollerit. Kaikki esim. z-wave ja system Nexa toimilaitteet, joihin olen tutustunut, kaipaavat nollan.

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: To Helmi 12, 2015 13:18
Itse olen rakentamassa oma kotiautomaatio Z-wave protokollalla.

Onko mahdollista mitätä jollain tavalla onko tuo 0-vaihe kytketty, esim. yleismittarilla tai vaikka "valo ruuvimeisellillä"?

Sen verran vielä että kun avasin kytkimen ja mittasin yleismittarilla ruskean ja sinisen välinen jännite, mittari näyttii nollaa. Kun mittaisin sähköt ja itse valaisin olivat päällä.

Eikö se pitäisi mennä niin että jos sininen 0-vaihe on kytketty, niin ruskean ja sinisen välillä pitäisi olla noin 240V??

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2015 0:40
Kyllä noi kytkennät on aina parasta tarkistaa ihan visuaalisesti. Kytkimien johdotuksissa erityisesti saattaa olla tapauskohtaista hajontaa reilusti siinä, miten sinistä on käsitelty. Mittareiden isot impedanssit johtaa kokemattoman mittaajan helposti harhaan.
Jos lähellä on varmasti suojamaadoitettua värkkiä, niin nollan ja sen suojamaan väliltä ei sais montaa ohmia löytyä.

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Pe Touko 29, 2015 12:12
Tässä on mennyt jonkun verran aikaan mutta olen nyt vihdoin palanut asiaan. Kuten mainitsit paras tapa saada selville onko kytkin rasiassa oleva 0-vaihe kytketty on tarkistamalla. Haaste on kuitenkin se että valaisin rasiassa on monta sinistä piuhaa ja on vaikea sanoa että mikä niistä on se joka on sielä kytkinrasisassa. Onko mitään käytännön vinkkiä saada asia selville?
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: La Touko 30, 2015 23:08
Nyt haisee vaaralliselle!
Kyseiset toimenpiteet on täysin luvanvaraisia, näitä ei saa tehdä itse vaikka osaisi. (tekstistä ilmenee että ollaan vierailla vesillä)

1.
-Kartoita mitä toimintoja haluat. Tee lista halutuista toiminnoista, mielellään ihan listattuna paperille.
-Kutsu luvat omaava urakoitsija käymään paikalla ja esitä millä laitteilla haluat ko toimet ohjattavaksi.
-Ilmeisesti haluat itse hommata osat joten pyydä tarjous töistä ja mittauksista jotka ovat pakolliset.
Kannattaa varata esille käytettävien laitteiden speksit ja urakoitsija varmistaa niiden soveltuvuuden oikean toiminnan ennen hankintaa.
Urakoitsijalla voi olla myös parempi ehdotus, kuten esim johdoton.com merkillä myytävät, INTERTECHNO tuotteet.

2.
Onko omakotitalo vai taloyhtiö?
Mikäli taloyhtiö, tulee olla yhteydessä isännöitsijään ennen kuin voidaan aloittaa työt.
Ainakin kirjallinen remontti-ilmoitus vaaditaan. Isännöitsijällä voi olla myös sopimus sähkötöistä ja hän osoittaa urakoitsijan.

Uskon että toivomasi kotiautomaatio on toteutettavissa melko kivuttomasti, mutta tuossa on monta juttua otettava huomioon.

ps. Kuvan kytkimen syöttö ei ole sarjassa, vaan rinnan muiden huoneiden kanssa.
Vaikka samalla ryhmällä on muitakin huoneita niin se ei ole ongelma kun työ tehdään oikein.

Paluu Verkkovirtakytkennät