Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


DC-moottorilla hammastetun tangon ohjaus

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 17:16
ViestiLähetetty: Pe Syys 16, 2011 17:40
Terve,

Aloittelevana harrastelijana kysyisin kokeneemmilta semmoista, että kuinka helposti/vaikeasti onnistuisi DC-moottorilla hammastetun tangon ohjaaminen? Tällä hammastanko ohjauksella olisi tarkoitus muuttaa portaattomasti erään putken (ei pakoputki) pituutta. Putken mitta lyhenisi lineaarisesti kierrosten noustessa, elikkäs säätöparametri olisi kierrosluku, joko kanttiaaltona ja sinimuotoisena, molemmat mahdollisia.

Vähän samaan tyyliin toimii kierroslukumittari, eli moottori liikkuu kierrosluvun suhteessa. Ainut ongelma tässä on, että moottori ei pyörähdä edes kokonaista kierrosta välillä 0-8000 rpm. Jos pituutta halutaisiin muuttaa esim. 0,5 m, pitäisi moottorin päässä olla aika julmetun kokoinen hammasratas. Netistä löytyy ohjeet kierroslukumittarin tekemiseen, jos joku saisi siitä ideoita:

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/d ... esklm2.htm

Jos vähän vielä sekottaisi pakkaa, voisi pituudesta tehdä takaisin kytkennän esimerkiksi lineaari potikalla. Olisiko kenelläkään mitään ideoita?

Kiitos ja anteeksi

T.Taavi

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Pe Syys 16, 2011 18:29
mulla oli joskus mopossa liikkuvalla sisäkartiolla oleva paisari, tuplavaijeri hoiti sen muttei kierrosten mukka.
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Kokelas
Kokelas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 17:16
ViestiLähetetty: Pe Syys 16, 2011 18:34
Ampuja kirjoitti:mulla oli joskus mopossa liikkuvalla sisäkartiolla oleva paisari, tuplavaijeri hoiti sen muttei kierrosten mukka.


Vaijerilla ois aika helppo toteuttaa, mutta se säätyisi kaasupolkimen asennon mukaan. Idea olisi saada säätymään kierrosten mukaan.
Avatar
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 18:02
ViestiLähetetty: Ma Syys 19, 2011 3:20
Jos liikuteltava matka ei ole kovin pitkä niin kannattaa katsella joku valmis servo. Pidemmällä matkalla sitten melkein tarvii olla sijaintianturi erikseen. Sen kaverina moottorin pyörittely on suht simppeli temppu.

Kierrosmittarin ja servon/moottorin väliin sitten kontrolleri ohjaamaan servoa/moottoria. picAXE:lla tai vastaavalla ratkasulla ei mitenkään mahdoton tehtävä.
-Ylläpito
yllapito (at) elektroniikkafoorumi.com

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: To Syys 29, 2011 7:57
Moi!

Jos yhtään osaan arvata projektin tarkoitusta, on kyseessä imukaulan pituuden muuttaminen siten, että imukaulan kaasitilavuus on jatkuvasti resonanssitaajuudessa koneen kierrosten kanssa. Resonanssi saavutetaan muuttamalla kaulan mittaa. Projektiin pitää kierrosnopeuden lisäksi huomioida imukaulassa liikkuvan kaasun tiheys ja lämpötila. Paras ratkaisu omasta mielestäni on kurkun sisällä liikkuva kaulus, jossa on piazoelementti. Piazoelementin absorboimaan energiaa mitataan ja se pyritään pitämään maksimissa. Vähän samaa systeemiä käytetään nakutusanturissa, mutta nakutstapauksessa piazolle tulee jyrkkä energiapiikki, kun taas imukurkussa energia pienenee parhaan kohdan molemmilla puolilla. Säätöön käyttäisin sitä vaijeria.

-Raimo

Kokelas
Kokelas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 17:16
ViestiLähetetty: Ke Loka 05, 2011 16:00
Kiitoksia hyvistä ideoista!

Lahha kirjoitti:Jos liikuteltava matka ei ole kovin pitkä niin kannattaa katsella joku valmis servo. Pidemmällä matkalla sitten melkein tarvii olla sijaintianturi erikseen. Sen kaverina moottorin pyörittely on suht simppeli temppu.

Kierrosmittarin ja servon/moottorin väliin sitten kontrolleri ohjaamaan servoa/moottoria. picAXE:lla tai vastaavalla ratkasulla ei mitenkään mahdoton tehtävä.


Liikuteltava matka tulee olemaan noin 300 - 400 mm. Missähän hintaluokissa pyöritään sellaisilla servomoottoreilla, jotka soveltuisivat tähän tarkoitukseen? Tarvittava voimahan ei ole mikään järin iso.

Jonkinlaista tietoa pituudesta tarvitsee varmaan muutenkin, koska liikkeen suunta vaihtuu melko nopeasti, jolloin tapahtuu varmasti "luistoa". Ajan saatossa sitten pituudet ovat mitä ovat. Itse mietin tähän jotain lineaari potentiometriä? Olisiko parempia ideoita?


Raimo kirjoitti:Moi!

Jos yhtään osaan arvata projektin tarkoitusta, on kyseessä imukaulan pituuden muuttaminen siten, että imukaulan kaasitilavuus on jatkuvasti resonanssitaajuudessa koneen kierrosten kanssa. Resonanssi saavutetaan muuttamalla kaulan mittaa. Projektiin pitää kierrosnopeuden lisäksi huomioida imukaulassa liikkuvan kaasun tiheys ja lämpötila. Paras ratkaisu omasta mielestäni on kurkun sisällä liikkuva kaulus, jossa on piazoelementti. Piazoelementin absorboimaan energiaa mitataan ja se pyritään pitämään maksimissa. Vähän samaa systeemiä käytetään nakutusanturissa, mutta nakutstapauksessa piazolle tulee jyrkkä energiapiikki, kun taas imukurkussa energia pienenee parhaan kohdan molemmilla puolilla. Säätöön käyttäisin sitä vaijeria.

-Raimo


Kyllä, arvasit juuri oikein käyttötarkoituksen! :wink: Tuo on ihan totta, että pituuteen vaikuttaa myös ilman tiheys (=paine ja lämpötila). Lämpötilan pitäisi pysyä aika vakiona, mutta paine vaihtelee kylläkin, ja paljon. Suurimmat vaihteluthan tulevat moottorijarrutuksessa ja äkillisestä kaasuläpän aukaisemisesta. Kuitenkaan näillä tieto/taidoilla ei rueta puuttumaan niihin. Optimi pituudet säädetään joka tapauksessa tehodynamometrissä.

Kerrotko lisää tuosta piazoelementillä toteutuksesta? Tarkoitatko tuolla kauluksella jotain jyrkkäreunaista systeemiä vai jokin supistus vain?


Taavi

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ma Loka 17, 2011 9:18
Hmm.. Eli oma ajatukseni on ollut, että piazo kiinnitetään kaasuläpän imuventtiilin puoleiseen sivuun ja koko paketti (kaasuläppä + koneisto) liikkuu vaijereilla imukaulassa. Vielä hienompi viritys olis tietty jos imusarjan sisällä kulkee raidetanko ja kaasuläppä koneisto saa signaalin läpän asennosta ja käyttövirran raidetankojen kautta. Silloin koneiston ympärille ja imusarjan väliin jää tyhjää tilaa, mutta se ei haittaa koska tyhjäkäynti ilman voi ohjata silloin sitä reunuksen kautta ja läpän saa sulkea tyhjäkäynnillä kokonaan. Kaasuläppä koneiston ja imuventtiinin etäisyys määräytyy siten, että koneisto liikkuu kokoajan pikkasen ja se muuttaa suuuntaa aina kun piazon absorboima energia pienenee. Toinen hienostuneemi tapa on haistella ja analysoida piazon tuottamaa käppyrää vaikka jollain prossulla ja etsiä tuplapiikkiä. Eli tämä tarkoittaa sitä, että koneiston saavuttama kaiku tuottaa yhden piikin ja varsinainen impulssi toisen piikin, niin piikkien pitää olla optimitilassa päällekkäin. Jos kaiun piikki on ennen varsinaista piikkiä, niin kurkun mitta on liian lyhyt ja koneistoa pitää siirtää venttiiliä kohti ja jos kaiun piikki tulee impulssipiikin jälkeen on koneistoa siirrettävä kauemmaksi. Iso ongelma on se, että valmiita mekaanisia osia on varmaa hankala tai mahdoton saada tähän hienoimpaan viritykseen. Tietty näppärä askartelija tekee osat ite...

Ainiin senverran tämä ratkaisu helpottaa, että sivaintianturia ei tarvita, koska läppäkoneisto hakee ittensä oikeaan paikkaan haistelemalla resonassitaajuuden itse.

-Raimo

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa