Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Jännitteensäädin

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Jäsen
Jäsen
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 17:18
ViestiLähetetty: Pe Helmi 24, 2012 19:58
Ajattelin laittaa enduropyörääni jälkiasennus xenon-valon, mutta huomasin että alkuperäiset valot toimivat 12VAC:lla. Päätin tehdä kuvan mukaisen kytkennän osista mitä nyt hyllystä sattui löytymään. Säädin toimii hienosti esim hehkulampulla, mutta xenonien kanssa ei toimi, vaan xenon ballasti yrittää sytyttää mutta poltin ei syty vaan vilkkuu. Sain xenonit palaamaan ohjaamalla transistoria erillisellä lähteellä vajaalla 20V. Koitin pienentää kanta vastusta että toimisi 12V:lla, mutta ei auttanut vaan vilkkuminen jatkui. Olisko jotain parannus ehdotuksia kytkentään tai jokin parempi kytkentä tahän tarkoitukseen. Xenon on teholtaan 36W.

Kuva
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Pe Helmi 24, 2012 21:13
Epäilen että jännite kyykkää startissa.
Tuo ottaa syttyessään hetken aikaa ainakin 8A.

Kelkkoihin noita xenoneita ollaan laiteltu ja helpoin on ollut hommata maailmalta halpa moottoripyörän jännitteensäädin ja pieni huoltovapaa muutaman amppeerin akku.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 17:18
ViestiLähetetty: Pe Helmi 24, 2012 23:57
Mittailin vähän tuota ja xenon ballastilla jännite oli vain noin 6V joten ei ihme. Kytkentä hukkaa jo itse noin 4V ja siihen vielä voltin pari kyykkääminen on jo liikaa. Pyörässä tosin syöttö on lähempänä 20V tasasuunnattuna niin siitä on jo varaa hieman hukata, mutta saattaa silti vaatia pienen akun, että ei ala tyhjäkäynnillä välkkyä. Kyllähän tuo rupesi toimimaan kun laitoin noin 10ohm kantavastuksen ja akun vielä lisäksi.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: La Helmi 25, 2012 13:56
Tämän tyyppisessä regun boosterissa ei käytetä kantavastusta ollenkaan. Vastuksen kanssa se ei oikein reguloi, vaan tiputtaa
jännitettä kuorman mukaan.
Ison elkon kanssa voisi kokeilla, josko se antaisi sytytyspiikille tarpeeksi.

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron