Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Invertterin transistorit

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 2
Liittynyt: La Marras 16, 2013 7:07
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 7:22
Kytkin irrallisen 300 W invertterin auton akkuun (kaapelit oli oikein päin) ja ulostuloon kaksi 230 V 10 W LED työvaloa. Kun laitoin invertterin ON asentoon, poltti se heti kaksi IRF 3205 transistoria reippaan savun ja tulenlieskojen kera. Muita näkyviä vaurioita ei syntynyt.

Olisiko pitänyt käynnistää invertteri ensin ja kytkeä työvalot ulostuloon laitteen käydessä?
Aiheuttiko LEDien sytysvirran tarve palamisen?
Miksi laite ei polttanut sisään asennettua 40A laattasulaketta, ennen transistoreita?
Mitähän muita komponentteja mahdollisesti tuhoutui ja miksi?

Tiedustelee kaikesta kiinnostunut ukki-ikänen puuhapete

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 13:36
Ledit ei itsessään ota mitenkään erityistä "sytytysvirtaa", mutta niillä on usein hakkuripoweri, jonka konkkien lataus aiheuttaa ottopiikin. Olen kuullut tapauksesta, jossa pieni ledilamppu pistää 1,5kW invertterin polvilleen.

Sulake, varsinkin iso, on varsin hidas suojalaite. Siksi se ei palanut.

Muista särkyneistä osista on vaikea antaa edes arvausta. Ei välttämättä mitään.

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron