Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Ongelmia auton keskuslukon kauko-ohjaimen kanssa

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 13:33
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 13:58
Tämmöinen projekti ollut viritteillä jo hyvän aikaa. Eli Volvo V40:een täytyisi saada keskuslukon kauko-ohjaus, kun ei vakiona ole. Osat on kaikki katseltuna ja homma on muutenkin viittä vaille valmis. Yksi ongelma vielä vaivaa (monta on jo ratkaistu).

Eli ovimoottori ei liiku vaikka kauko-ohjausboksissa käy oikeanlainen naksutus jokaisella kauko-ohjaimen napin painalluksella. Sininen ja vihreä piuha, jotka menevät boksista ovimoottorille antavat molemmat 12v, mutta ilmeisesti ampeerit eivät riitä? Ovimoottori toimii, jos sitä käyttää suoraan akulta hyppylangoilla. Kokeilin myös toisenmerkkistä ovimoottoria, eikä sekään liikahda, jos on kytketty boksin kautta.

Ja sellaisen huomion tein puolivahingossa, että jos yleismittarin punaisella piuhalla koskettaa vuoron perään sinisen ja vihreän johdinta avainta painettaessa, ovimoottori liikkuu. Yleismittari täytyi olla asetettuna mittaamaan ampeereja asennoissa 20m tai 200m. Kun en ole sähköasentaja ja muutenkin perustiedot ovat niukat, niin alkaa mennä sormi suuhun. Tämähän on sellainen asennus johon ei saa tuntia kauempaa kulumaan millään, mutta kun nyt kuitenkin on jo mennyt viikko, olisin kovasti kiitollinen avusta.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 15:10
Kerropas lisää että minkälaisella laitteella yrität ohjata lukkoja?
Onko keskuslukot alkuperäiset vai jälkiasennetut?

Veikkaan Vision merkkistä jälkiasennusta...

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 15:55
onko mitään tietoja saatavilla boksista?
....voi olla, että pitää hommata kaksi vaihtokärkistä ja yks normi relettä ovimoottoreille...jos tuntuu, ettei puhti riitä boksista.
Esim. Biltema
Kuva
tohon pitää hommata vielä abicoja ja kaapelia. K1 ja K2 kärkien asento on kriittinen, ne pitää kytkeä kuvan numeroiden mukaan.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 13:33
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 15:58
Duunari kirjoitti:Kerropas lisää että minkälaisella laitteella yrität ohjata lukkoja?
Onko keskuslukot alkuperäiset vai jälkiasennetut?

Veikkaan Vision merkkistä jälkiasennusta...


Laite on nimeltään Autostar WT-F200. Pieni rasia jossa 3 piuhaa virralle (punainen, keltainen ja kelta-musta), maa, violetti vilkuille (+ 2 diodia), sininen ja vihreä ovimoottorille (sininen sulkee ja vihreä avaa). Lisäksi harmaa, ruskea ja pinkki, joita ei asennusohjeen mukaan tarvita.

Keskuslukot ovat alkuperäiset paitsi kuskin ovi, johon oli hommattava ovimoottori. Aluksi minulla oli Volvon alkuperäinen kunnostettu ovimoottori ja lisäksi hommasin tarvikemoottorin. Kiinnitys tulisi olemaan ihan fyysinen eli ei sähköistä kytkentää auton keskuslukkoon. Varsi nykii kuskin oven lukkotappia ja keskuslukko seuraa perässä. Laitteen asennus olisi uskoakseni muuten selvä, mutta kummastuttaa ovimoottorien passiivisuus.

Kauko-ohjausboksissa oli ihan aluksi kylmäjuotoksen kaltaista vikaa ja se aiheutti harmaita hiuksia, kunnes avasin rasian ja kolvasin liitokset kuntoon. Ennen vian havaitsemista laitetta tuli siksi rasitettua ehkä liiankin lailla. Itselle tulisi mieleen, että jokin boksin kondensaattoreista saattaisi olla sökö. Luullakseni kolme mustaa rasiaa vierekkäin piirilevyllä (teksti päällä HKE CMA51-S-DC12V ja 20A 16VDC) ovat kondensaattoreita?

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 13:33
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 16:13
Tuolta löytyy laitteen asennusohje PDF:nä:
http://koti.mbnet.fi/toristo/autostar/A ... FSV-GB.pdf

Ymmärtääkseni ovimoottorin käyttö perustuu napaisuuden vaihtoon, mutta en ole kyllä ottanut selvää kykenevätkö nuo sininen ja vihreä piuha ylipäätään liikuttamaan moottoria. Sen tiedän, että 12v molemmista tulee nappia painettaessa. Tuo Bilteman kaavio avaa kyllä uusia näkymiä laitteen asennukseen :)
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 16:14
En usko että boksi osaa suoraan ohjata moottoria napaisutta kääntämällä jos yksi johto avaa ja toinen sulkee.

Epäilen että laitteessasi on potentiaalivapaa vaihtokärki jossa moottoria pitäisi ohjailla.

Saatko kytkentäkaavion näkyviin niin ei tarvitsisi arvailla?
EDIT: kerkesitkin juuri lisätä kuvan... :lol:

Pätevän oloinen laite.
Olet asentamassa TYPE 8 mukaisesti? (Jos et niin pitäisi olla)
Pitäisi riittää liikuttamaan yhtä moottoria.
Olisiko mahdollista kytkeä boksi suoraan akkuun kokeeksi ja moottori perään. Epäilen että jännite notkahtaa jossakin olevan huonon liitoksen takia.
Siksi kytkemällä mittarin aloitusviestin mukaisesti, kytkentä saa maita paremmin.
Mittari A-alueella toimii johtimena.
Viimeksi muokannut Duunari päivämäärä Su Heinä 08, 2007 16:44, muokattu yhteensä 1 kerran

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 13:33
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 16:33
Joo. Huomasin juuri yhden virheen, jonka olen tehnyt. Otin aikoinaan työtä valmistellessani (keväällä) liitännät paperille ylös ja silloin vielä oletin tyypin olevan 3 eli kuskin ovessakin on ovimoottori. Mutta tuossa tyyppi kasissa harmaa ja ruskea eivät näköjään olekaan turhia. Sillä saattaisi olla merkitystä :) Ei saisi näköjään liikaa juuttua johonkin yhteen ratkaisuun. Enkä muistanut tuota tyyppi 8:n asennusta, kun vasta äsken löysin tuon PDF-ohjeen uudelleen kiintolevyn kätköistä.

Tuota täytyy kokeilla heti, kunhan sade hiukan hellittää. Toivottavasti se olisi jo ratkaisu.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 16:37
No tuolla se rupeaa toimimaan. Moottorisi ei vaan saanut maita.
Siksi tuntuikin oudolta jos johtoja jää irti ja kuitenkin ohjataan potentiaalivapailla kärjillä pelkkää moottoria.

Mistä muuten ostit tuon sarjan?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 16:44
20A 16VDC
saattaa olla kiinalaisia releitäkin

20m tai 200m
jos noi on ampeereita, niin voit ehkä joutua hankkimaan mittariin uudet sulakkeet.
:lol: ...ja mä piirrän kaikenmaailman relekytkiksiä!

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 13:33
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 16:47
Jo talvella hommasin Huuto.netin välityksellä joltain hepulta jolla oli silloin näitä enempikin myynnissä ja useita eri malleja. Ilmeisesti jotain yksityistä maahantuontia. Laite oli uusi ja käyttämätön, mutta löytyi tosiaan tuollainen heikko juotos. Kävin äsken Huuto.netissä piipahtamassa, mutta en löytänyt Autostaria enkä oikein muunkaan merkkistä kauko-ohjauslaitetta.

Ongelmana tässäkin projektissa taisi olla liian löysä aikataulu. Ei oikein pysynyt konseptit kasassa.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 13:33
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 17:17
No niinhän se oli. Ovimoottori potkii reippaasti. Ja kyllä nyt nolottaa. Olisihan tuo pitänyt itsekin jo hoksata. Ainakin sain nimimerkin oikein :) Kiitoksia kaikille osallistuneille. Erittäin pätevä foorumi joka tapauksessa. Seuraavaksi taidan kirjautua foorumiin, jossa oppisi sisälukutaidon :)
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2007 17:33
Oleppa hyvä ja tervetuloa. :lol:

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron