Auton kanssa ongelmia, akku tyhjenee kun auto seisoo. Asiaa selvitettyäni, olen paikantanut syyn jälkiasennettuun Pioneerin radioon. Ensinnäkin se ei sammu auton sammuessa, mikä ei toki sinänsä haittaa kunhan sen muistaa itse sammuttaa. Olen kuitenkin huomannut, että radion USB-piuha lataa puhelinta vaikka auto olisi sammuksissa. Akku tosin kuluu loppuun, vaikka piuha ei olisikaan kiinni...
Aion yrittää korjata ongelman ottamalla radion sulakkeen irti, kun auto seisoo pidempään. Asiaa helpottaisi, jos sulakeboksiin pystyisi asentamaan kytkimen, josta sulakkeen voisi kääntää pois päältä ilman että sitä täytyisi itse alkaa irroittamaan.
Tekniikan ymmärrys itselläni on lähes olematon. Löytyykö tuollaisia kytkimiä jostain? Itse en googlaamalla löytänyt. Jonkin näköisiä omia viritelmiä toki löytyi: http://www.filtsai.com/accord/leds/fuse_switch.jpg
Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
Sulakekytkin autoon
Valvoja: Moderaattorit
5 viestiä
• Sivu 1/1
Ettei olisi vaan väärin asennettu? Radion takaa pitäisi löytyä johdot jatkuvalle +12V jännitteelle ja herätteelle. Jatkuva +12V pitäisi luonnollisesti mennä sulakkeen kautta akulle, ja heräte tulla virtalukolta. Jos heräte on oikein kytketty, niin ei radion kyllä pitäisi kuluttaa virtaa niin että akku loppuu. Miten olet paikantanut virrankulutuksen radioon? |
|
Moi, kiitos vastauksesta. "Paikantanut" oli ehkä väärin sanottu. ![]() Ei tule oikein mieleen, että mikä muukaan voisi olla kyseessä. Tiedän etten ole unohtanut mitään valoja tai soitinta päälle. Myöskään takaluukun/hansikaslokeron valo ei ole jäänyt palamaan. Akkukin on ongelmaa selvitellessä vaihdettu pari kk sitten uuteen. Asennus, jonka tehnyt siis edellinen omistaja, saattaa hyvinkin olla virheellisesti tehty. Pitänee yrittää, jos saisin sitä kautta asian korjattua ensiksi. |
|
Vanhoina aikoina ainakin just Pioneerilla oli parikin mallia, joissa muistijohtoon meni liki 100mA. Varsinkin talviaikaan viikon seisotus alkoi käydä akun päälle. Outoa jos kyseinen moka olis vieläkin toistunut.
|
|
Radion takana punainen ja keltainen johdin yhdistetty/väärin kytketty.
Radio haluaa keltaiseen jatkuvan sähkön ja punaiseen virtalukon takaa. Jos saat käsiisi mittarin, virtakynän, tai vaikka 12v polttimon jossa johdonpätkät niin voit varmistaa asian. (Neuvon lisää tarvittaessa) Japskeissa ihan plug&play, mutta muistaakseni wv autoissa isoliittimeen nämä tulee väärinpäin ja siksi soittimen johtosarjassa on sukkulaliittimet joilla nämä voi vaihtaa ristiin. ![]() Saahan autoonkin automaattisulakkeen tai voi tuohon tehdä sulakekytkimen mutta ei tällainen purkkaviritys ole oikea ratkaisu. |
|
5 viestiä
• Sivu 1/1
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa