Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Blaupunkt autovahvistimet rikki

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 1
Liittynyt: To Loka 09, 2014 11:21
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 11:26
Terve,

Elikkäs olis pari potilasta jotka pitäis saada vkl reissuun.
4 kanavainen blaupunkt gta 450.
Historia:
Parivuotta sitten otettu autosta pois täysin toimivana, lämpimässä varastossa ollut hyllyllä koko ajan ja toissapäivänä koitettu laittaa tulille.

Oireet:
Kun laittaa virrat ja herätteeseen+12 niin kaiuttimet sanovat blop blop, vihreä valo syttyy ja siihen jää. Eli ei kuulu mitään. Koitettu eripiuhoilla ja eri äänilähteistä. Kun vaihtaa filteriä low pass/hi pass/flat niin kaiuttimet paukahtaa.
Rca:t piippaa levyyn ok mittarilla. Vahvistin avattu eikä näy palaneen jälkiä tai murtuneita liitoksia. Parit liitokset on ollut vähän siinä ja siinä joten ne kolvasin uudelleen mutta ei parantunut.
Vahvistin siis toimii muuten ok mutta ääntä ei lähde.
Tietokoneesta kun laittaa äänet täysille ja vahvistimen levelin täysille niin kajarit paukkuu basson tahdissa.

Tämän kohtalo sinänsä jännä että vuosi sitten kun otin spl dig mono vahvarin käyttöön joka oli postettu samasta autosta ja ollut samassa varastossa niin teki ihan saman vian. Meni päälle ok mutta mitään ei kuulu.


Sitten blaupunkt 2 kanavainen pikkuvahvistin en nyt muista suoraan mallia.

Historia: uknow löydetty kaverin romuläjästä

Oireet: vahvistin muuten ok mutta toinen kanava särisee ihan helvetisti.
Musiikki tulee läpi mutta rikkoo korvat mennessään. Toinen kanava toimii moitteetta.
Eikä ole level potikassa vika koska särisee ihan samanlailla vaikka kuinka vääntelis.
Vahvistin myös avattu eikä ole huonoja juotoksia tai palaneita kohtia.

Ikinä vielä en ole vahvistimia korjannut mutta nyt on hyvä aika aloittaa. Kolvi pysyy kädessä ja elektroniikka liike lähellä.

Mistä kannattaa aloittaa ?

Kolvailin pikkuvahvarista 70% liitoksista mutta ei auttanut.
Mittasin jännitteet kaiutin terminaaleista niin toimivassa jännite noin 2 v musiikin ollessa päällä ja rikkinäisessä puhutaan 15-20 v jännitteestä, ylikin jos laittaa leveliä.
Kertooko tuo jännite jostain ?

Myös isompi vahvistin kolvailtu uudelleen, ei muutosta.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2014 23:47
Meinasin ensin, etten jaksa ollenkaan, kun kysyjä on selkeesti heikosti hajulla hommasta, mihin on ryhtymässä. Eikä mulla oo kuvallisia vaihe vaiheelta ohjeitakaan... Kolvin kädessä pitäminen ei oo vaikeeta, vahvistin edes teoriassa auttas enemmän.
Kajarilähdöstä ei mittailla musa päällä mitään voltteja, inputit nollattuna voi dc tasot tarkastaa. Jos dc:tä on paljon, niin päätteen toinen puolikas on oikosessa, tai pikkuvehkeessä erotuskonkka rikki. Jos dc taso on vain pieni, niin vikaa voi olla biasoinnissa, tai jossain sen suuntaisessa. Sulla tossa "pienemmässä" on selkeesti päätteen toinen puoli oikosessa, tai ohjautuu laitaan jostain syystä. Kajari palaa, jos pidät sitä pitkään kiinni siinä... ainakin hentoinen.
Isommasta aloittaisin myös juotoksien tutkimisella. Itsekseen tulleet viat on usein niitä.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ma Loka 20, 2014 10:01
Toinen itsestään ilmaantuva vika on elektrolyyttikondensaattoreiden kuivuminen.

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron