Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Ratinlämmitin

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 16:34
ViestiLähetetty: Su Tammi 18, 2015 16:38
Olen tässä kylminä pakkasaamuina pohtinut mahdollisuutta rakentaa ratinlämmitintä autoon.
Ideahan menisi seuraavasti: Vedän johdotukset ratin luokse järkevällä tavalla (turvatyynyä ei ole). Hankin jostain irrotettavan ratinpäällisen. Askaretelen vaikka kutistesukan sisään vastuslankaa jonka liimailen ratinpäällisen sisäpuolelle. Keväällä päälisen voi nappasta pois ja asentaa taas ensi talvena.
Kytkin johonkin kojelautaan kiinni, sulake tietty mukaan

Yksi ongelma on kuitenkin tullut mieleen: Mistä sitä tietäisi kuinka paljon vastuslankaa ja millaisella ohmilukemalla laittelisi että lämmitysteho on sopiva? Järjestelmähän on 12v.

Vai olisiko teillä parempia ideoita lämmityksen toteuttamiseen?

Olisiko sopiva teho vastukselle 20-40W, luuletteko että tämä olisi riittävä/sopiva? Jostain netistä bongasin että tämä voisi olla toimiva teho vastaaviin virityksiin.
Tällöin 2,5ohm/m (Bebekistä kyllä loppunut tällä hetkellä) lankaa jos laittaisi kaksi metriä (kahdesti ratin ympäri) niin tehoksi saisi ~30W (12V:(2x2,5ohm=2,4A, 2,4Ax12V=28,8W) mikäli sähköfysiikka vielä taittuu

Näyttäisikö oikealta?

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: To Tammi 22, 2015 12:59
Juu'u... Ensinnäkin kuuma vastuslanka "polttaa" ratin muovia ja kutistesukkaa, jos taas lanka on liian kylmä ei se lämmitä... Lanka tulisi "jyrsiä" ohjauspyörän muoviin ja pinnoittaa jollain massalla, joka kestää lämpöä ja jakaa lämmön tasaisesti ohjauspyörälle. Voisi kuvitella, että yksi ratkaisu olisi pinnoittaa lanka silikonilla. Suunnitelma teho voisi olla vaikka 10-15 w. Lankana tulisi käyttää ohutta vastuslankaa, jota sai takavuosina ainakin SP elektroniikasta. kaavat projektiin...

Teho lasketaan kaavasta P = U*I
U = R * I
P = U ^2 / R
R = (roo) * l (ominaisvastus (lukema löytyy vastuslangan rullan kyljestä) * pituus)

l = U^2 / (P * (roo))

Jossa

U = jännite ( 12 V)
P = valittu teho (10 - 15 w)
(roo) = ominaisvastus (löytyy rullan kyljestä)

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron