Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Auton vikakoodien luku/vikavalon nollaus. Apua tarvitaan !

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 11:32
ViestiLähetetty: Su Huhti 17, 2016 10:21
Tuli taas vastaan ongelma, kuinkas muuten.
Pitipä hätäisesti korjata autosta kiusallinen toimintahäiriö. Auto kun pysähtyy (= kone lakkaa käymästä) aina kotoa lähdettäessä samoihin liikennevaloihin, noin 1 km ajon jälkeen. Sen jälkeen ei ole sinä päivänä ongelmia. Vasta taas seuraavan kerran "kylmällä" moottorilla liikkeelle lähdettäessä.

Päätelmä: joku poltoaineen ruiskutusta ohjaava anturi on epäkelpo.
Toimenpide: OBD2 lukupisteestä ELM327 palikalla virhekoodien lukeminen ja sitä kautta viallisen anturin löytäminen ja vaihtaminen.

Kaukaa idästä tilattu ELM327 tuli ja pieni cd-levyke lisänä. Kaikki hyvin siihen saakka.

Ongelmaa tuli vastaan kun yritin asentaa ohjelmaa Windows 7 läppäriin. Enpä osannut generoida toimivaa koodia cd:llä olleella apuohjelmalla kuten ilmeisesti oli tarkoitus. Eli se tie tuli kuljettua loppuun !
Uusi yritys tabletilla jossa on Android käyttöjärjestelmänä. Kaupasta asennettiin ohjelma ,Scantool.
Asennus onnistui mutta ohjelma ei käynnisty, ei millään. Eli se tie tuli kuljettua loppuun !

Kertokaa nyt te viisaammat minulle, miten tuon kokonaisuuden saa toimimaan. Mitä pitää ladata ja asentaa, mistä ja miten ja mihin. Miten käynnistetään toiminteet jne. Jokamies.fi- sivuilta luin mutta en ilmeisesti ymmärtänytkään lukemaani. Vierailla kielillä olevat sivustot kun on tavoittamattomissa kun ei osaa kieltä ja suomeakaan ei näköjään ymmärrä. Taitaa tämäkin asia olla osaaamisalueeni ulkopuolella.
Joku palstalaisista on varmaan törmännyt moiseen auton vikakoodilukuun ja -laitteeseen ja saanut sen toimimaankin.

Osaisiko joku auttaa ja neuvoa sillä tavalla (yksinkertaisesti ja askel kerrallaan, olemattomaan osaamiseeni luottaen) tuon palikan ja ohjelman kanssa, että saisin tuon kiusallisen vian paikallistetuksi ja sitämyöden korjatuksikin.

Tuon jumppauksen jälkeen olisi meinaan meidän taloudessa minulle taas puuro ja puhtaat sukat turvattu joksikin aikaa eteenpäin !

Jäsen
Jäsen
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 17:18
ViestiLähetetty: Su Huhti 17, 2016 12:07
Sinulla on ilmeisesti bluetooth versio ELM327 palikasta? Itse olen käyttänyt bluetooth ELM327 android tabletilla torquen ilmaisversiolla, jolla voi nollata vikakoodit. https://play.google.com/store/apps/deta ... free&hl=fi

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 11:32
ViestiLähetetty: Ma Huhti 18, 2016 12:40
Tervehdys !
Kyllä se sellainen bluetooth palikka on.

Osoittamaltasi sivustolta onnistuin lataamaan Android tabletille sen ohjelman.

Palikka paikalleen autoon, virta päälle ja tabletilta ohjelma pyörimään.
Ohjelma aukeaa tabletilla ja yrittää saada yhteyden palikkaan. Punainen valo palaa,virta päällä palikassa. Vihreä valo vilkkuu, palikka keskustelee tabletin kanssa. Mutta . . . .

Ohjelma hakee ja hakee mutta ei saa aikaan yhteyttä. Useampikaan yritys ei muodosta yhteyttä, mistähän voisi koettaa vikaa etsiä ?

Valitsin sen ilmaisversion testatakseni osaamistani. Ei onnistunut, ei kai se maksullinenkaan olisi toiminut yhtään paremmin.
Voisiko vikaa olla siinä, että yritin toimenpidettä tabletilla enkä puhelimella kuten ymmärsin että tuo ohjelma oli tarkoitettu Android-puhelimelle. Sellaista ei ole, tabletti on.

Mikä meni vikaan ??

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ma Huhti 18, 2016 18:45
Kai olet muistanut ensin parittaa tuon OBD-palikan tabletin kanssa että ovat oikesti bluetooth-yhteydessä keskenään?

Itselläni on joku valkoinen halpis-palikka joka pitää parittaa joka kerta uusiksi ja itse olen tehnyt näin:
- OBD-palikka kiinni autoon
- Virrat päälle taikka käyntiin asti
- Kännykästä Bluetooth-paritus
- Torque käyntiin kännykästä kun BT-paritus on onnistunut

Oma palikka antaa tehdä tuon parituksen vain noin parin minuutin ajan virtojen kytkemisen jälkeen joten yleensä varmistan että kännykästä on BT päällä jne ennenkuin käännän virrat päälle.

Tietty kannattaa katsoa netistä mitä protokollaa autosi OBD käyttää ja laittaa se vaikka oletukseksi Torquen asetuksiin, joskus tuo softa vaan muuten jää haahuilemaan ja etsimään yhteyttä pitkäksikin ajaksi.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 11:32
ViestiLähetetty: Ti Huhti 19, 2016 20:13
Jotain outoa tuossa on. Ei löydä etsiessään sopivaa protokollaa. Tarkoittanee yhteistä kieltä palikan ja tabletin välille ? Automaattietsintä ja iso joukko nimettyjä käydään läpi, turhaan.

Enpä onnistunut löytämään netistä sopivaa protokollaa Citroen Saxolle. Ja vaikka olisi löytynytkin, en löytänyt Torquesta paikkaa mihin sen olisi valinnaisena voinut niinkui etukäteen asettaa !!

Kovasti harmittaa katsoa noitä filminpätkiä netistä joissa tuo hankkimani kaltainen palikka välittää moitteettomasti tietoa näytölle !

Voisiko olla vielä jotain, mitä kannattaisi itse yrittää, jotta saisi tuon yhdistelmän toimimaan ?

Kaverillani on hyvä neuvo kaikkiin toimimattomiin: osta vihreää maalia ja maalaa vihreäksi ja käytä verkon painona. Kovin on kevyt palikka siihenkin tarkoitukseen !

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ke Huhti 20, 2016 19:56
http://pinoutsguide.com/CarElectronics/ ... nout.shtml
Tuolta löytyy ainakin listaa noista protokollista.

Torquesta löytyy asetuksista kohta "Disable ELM327 auto timing" jota kannattaa koittaa jos yhteys ei meinaa muodostua. En muuten itsekään nyt löydä sitä protokollanvalintaa tuosta Torquesta jostain syystä, mun mielestä sellainen siellä on ainakin jossain versiossa ollut.

edit:
Kai tuo sun saxofonisi on riittävän uutta vuosimallia? Noissa on näköjään ollut vanhempi diagnostiikkasysteemi tuolla samalla liittimellä jo ennen OBD-II/EOBD -aikakautta...

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 11:32
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2016 19:56
Jo rupeaa aukeamaan, kiitos palstalaisten avun!

Taitaapa olla niin että tuo liitin on, mutta se ei sitten toimitakaan tuota OBD-virkaa nykymielessä ??

Pidinpä itsestään selvänä, jos liitin on, se noudattaa tuota OBDII virkaa. On tuo auto vuodelta 1998 .
Tämä on nyt pähkäilty työpöydän ääressä eikä tuota viimeistä vinkkiä ole tilaisuus kokeilla kun auto on jonkin aikaa taas ajossa eli poissa kotoa.

Kyllä tuo viimeinenkin kivi tulee vielä käännettyä ja vasta sitten luovutan !
Tai en luovuta, jatkan vianetsintää vaan ja ryhdyn vaihtamaan antureita yksi kerrallaan ja toivon tietysti "lottovoittoa" eli kerralla oikea.

Perästä kuulu ja vinkkejä kuuntelen edelleen.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2016 11:04
Siellä tuskin on OBDII-protokollan yhteensopivaa tökkeliä, se on tullut pakolliseksi vasta 2001.
Kyllä sieltä varmaan jokin diagnostiikka löytyisi, mutta luulen että se vaatisi juuri tuohon autoon sopivan "palikan" myös.

Villi veikkaus oireiden perusteella olisi lämpöanturi. Ruiskuautoissa on oma anturi mittariston lämpömittarille ja toinen eculle, jos se eculle menevä on vikaantunut niin ei osaisi kylmänä "laittaa ryyppyä".

Citroen-huollossa ei kai montaa kymppiä maksa jos käyttäisi johdon päässä? :)

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 11:32
ViestiLähetetty: Ma Helmi 06, 2017 12:24
Vanhaan palaten.
Paikallinen Citroen nuolto, ei "edustusliike" ei ottanut Saxoa edes sisälle huoltohalliin. Oli kuulemma murheita muutenkin. Sain sellaisen kuvan, ettei autolle ollut muuta tehtävissä kuin paalata se pois mieliharmeista.
Kesken viankorjausoperaation autosta jouduttiin luopumaan ja niin jäi tuo mysteerikin selvittämättä.

Auto on ollut kyllä siitä lähtien liikenteessä ja ongelma on toisten toimesta korjattu. Sen parempaa tietoa ei syystä tai korjauksesta minulla ole palstalaisille jakaa.

Jäi tämä selvittäminenkin silloin tekemättä kun autokin lähti talosta ja murhe jäi muiden alle unholaan. Kovin moni ei ongelman ratkettua muista viestiä ratkaisua tiedoksi auttajille, mikä on sinänsä harmi. Ongelman selviäminen saattaisi auttaa muita samankaltaisen vaikeuden kanssa painivia ja ainakin toisi hyvän mielen ratkaisuun pyrkimisessä auttaneille.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ti Helmi 07, 2017 16:59
Tunari kirjoitti:Vanhaan palaten.
Jäi tämä selvittäminenkin silloin tekemättä kun autokin lähti talosta ja murhe jäi muiden alle unholaan. Kovin moni ei ongelman ratkettua muista viestiä ratkaisua tiedoksi auttajille, mikä on sinänsä harmi. Ongelman selviäminen saattaisi auttaa muita samankaltaisen vaikeuden kanssa painivia ja ainakin toisi hyvän mielen ratkaisuun pyrkimisessä auttaneille.


Juuri oikein ajateltu, ja tavallaan ongelmakin ratkesi parhainpäin... pääsit patonkimaan härvelistä eroon. :mrgreen:

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa