Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Sähkölasit ja sähköpeilit

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 20:24
ViestiLähetetty: To Maalis 13, 2008 20:40
Eli työn alla ois asentaa vanhempaan autoon ensin sähköpeilit ja sitten sähkölasit...

Millaset johdotukset tuonne pitäisi vetää (kaavioita ois mukava katella jos joku on tehnyt tämmösiä projekteja :))? Mun käsityksen mukaan sähköpeilit voi vetää suoraan akulta ja säätölaatikko vaan väliin. Mihin väliin tulee maadotus vai tarviiko ja sulakkeet, releet jne?

Nuo lasit on sitten hieman ongelmallisempi juttu kun pitäis vetää virtalukon kautta. Ei ole sähkötöistä kokemusta muuten ku muutaman kerran kolvattu jotain ja tietokoneeseen rakensin kytkimellä olevat ledivalot...

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: To Maalis 13, 2008 22:24
No, yleensäkin kannattaa laittaa sulake, mielellään mahdollisimman lähelle akkua / paikkaa mistä ottaa sähköt, ihan vaan vaikka sen varalle että tapahtuu jotain odottamatonta.

Maadoitushan yleensä autoelektroniikassa tehdään auton runkoon.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: La Maalis 15, 2008 13:37
Maadoitus kannattaa tehdä omalla johdolla eikä ryöstämällä oveen/luukkuun tulevasta muusta maajohdosta. Tällä välttää tulevia ongelmia :). Molemmille puolille kannattaa laittaa oma sulake lasinnostimille. Peileille pitäs riittää yksi sulake jos käyttää laadukkaita peilejä. Huonoilla sähköpeileillä saat eteesi jäätymisongelman ja kasan palaneita sulakkeita. Osta kerralla sellainen useamman sulakkeen rasia niin pääset helpommalla ja halvemmalla. Maadoituksesta vielä sen verran, että kannattaa hommata sellainen maadoituskruunu, jossa on useita epikaliittimien paikkoja. Se maadoituskruunu ruuvataan auton runkoon peltiruuvilla. Muista laittaa maadoituspiste kuivaan paikkaan. Extrana vielä kannattaa käyttää niitä suojaamattomia epikaliittimiä ja suojata ne erikseen asennuksen jälkeen kutistesukalla. Liitoksista tulee tarkempia ja kestävämpiä.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Maalis 15, 2008 14:07
Ensimmäisenä kannattaa kertoa että mihin autoon.
Toisekseen juuri tuohon voi löytyä purkaamolta ns Bolt-on setti toisesta vastaavasta autosta.

Lasin nostimia en lähtisi itse soveltamaan ellei löydy juuri käypäinen mekaniikka oveen.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 20:24
ViestiLähetetty: La Maalis 15, 2008 18:45
Kyseessä 88´corolla ja sähköpeilit ovat samankorisesta gti-mallista joten niiden kanssa ei pitäisi olla sählinkiä. Lasinnostimet oisvat luultavasti universal-tyyliset koska niitä on tuohon laitettu onnistuneesti ilman isoja muutostöitä...voiko tuon maadoituskruunun pultata vaikka konehuoneeseen etutolpan yläpäähän korin ja pultin väliin (maalia vissiin pitäisi raaputtaa pois välistä...)? En ole noita sulakkeita vielä tutkinu, mutta koska kyseisestä autosta on se gti-malli jossa on ne lasit ja peilit sähköiset niin voi olla, että siellä ois paikka sulakkeelle boksissa valmiina?

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2008 9:39
Joskus boxissa on sulakepaikkoja joskus ei, mulla Volvossa on paikkoja, mutta niihin ei tule kun virta piuha ja litin koskettimet puuttuu toiselta puolelta. Tarttis ne vastin koskettimet mallia volvo ja veikkaan hinnaksi maltaita. Jos paikat on valmiina niin ei muutakun koittamaan. Se maadoitus kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle laitetta, mutta kuten sanoin, ei kannata kinnittää korista irrallaan olevaan osaan esim. ovi tai etu/taka luukku. Niihinkin voi laittaa maan, jos osan maadoitus on hoidettu hyvin. Yleensä sitä ei ole hoidetu mitenkään, vaan auton valmistajatkin hoitavat maadoituksen laitteilta johdolla..
Avatar
Jäsen
Jäsen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Touko 23, 2008 12:54
ViestiLähetetty: Ma Touko 26, 2008 16:24
Alkuperäisena asennuksena sähköikkunat on vedetty virtalukon kautta ilmeisesti varkauksien ehkäisymielessä.
Erittäin tärkeä laite on palautuva lämpö/ylikuormitussuoja joka katkaisee virran jos pää tai käsi jää väliin.
Location: 60.414 N 25.097 E
Navigare Necesse Est - Vivere Non Est Necesse

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron