Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Mopon kiekkamittari

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Pe Tammi 22, 2010 17:16
Eli eli. Tuli mieleen että vois huvikseen väsätä kiekkamittarin mopoo!

Ite mietin että liipaisusingnaalin voisi ottaa kellalta joka on käämitty tulpanjohtoon, tästä singnaali johdettaisiin sopivan rajoitus vastuksen kautta tähän http://www.spelektroniikka.fi/sekakytkis.htm#fv

Toinen vaihtoehto olisi että mangneetolle laitettais esim Reed-rele joka ohjaisi tuota yllä olevaa kytkentää.

Onko kellään parempia ideoita?

Ja ne ''osta valmis mittari'' kommentit voi jättää pois!
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Pe Tammi 22, 2010 21:44
Ampuja kirjoitti:Onko kellään parempia ideoita?

Ja ne ''osta valmis mittari'' kommentit voi jättää pois!


Täällä ei ensimmäisenä kehoteta ostamaan valmista varsinkaan jos joku haluaa oppia elektroniikkaa. :lol:

Itse laite tulee kytkeä suoraan puolalle HEIKOLLE puolelle ihan ohjeen mukaan.
Nyky mopoissa ei taida enää olla katkojankärkiä mutta puola niissä täytyy olla.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: La Tammi 23, 2010 8:36
Kyseisessä projekti Tunturissa on kyllä käret mutta ovat niin paskassa paikassa!
Eli onnistuisiko ett johtaisi singnaalin tuohon yllämainittuun vaikka tappojoholta diodin kautta?

Löysin tämmösen http://frost.daug.net/kierroslukumittari.php
Mutta tuo idea on liian simppeli ja kiinostais laittaa se led-näytöllä.
Osaisko kukaan sanoo mitä tarviis tämän muuttamiseen ykspyttyseen koneesee?
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/kierros.pdf
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Tammi 23, 2010 22:03
Ei sieltä kärjiltä, vaan niiltä tulevasta johdosta joka menee puolaan. :lol:
Tappokytkinkö maadoittaa puolan? Sillon voit ottaa siitä haaran.
Sp-elektroniikan kytkis toimii ilman diodeja koska singaali menee ison vastuksen läpi ja ei näin ollen häiritse mitään.

Varmin paikka kytkeä on kuitenkin SE PUOLAN HITUVIRTAJOHTO, löydätkö sen?

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Su Tammi 24, 2010 8:31
Kyllä löydän mutta ku ei viitiis tehhä tuommoseen vm-82 Tunturi Cityyn mitään isompia muutoksia ku on entisöinin alla.
Tarkotus oli laitta kiekkamittarin led-palkki tankin ja etukatteen väliin, sammutettuna ei päälepäin näkys mitää ja pyöriessä superkirkkaat ledit näkyy kohtalaisesti siitä läpi. Päälepäin ei näkys mitään!!

Hienoa että joku osaa neuvoa tyhmää!

OT:
Tuossa o etuvalolle 20W puola ja mulla o siinä 30W poltin eessä, jotkut väittää että tuo vaurioittas puolaa?
Onko kyseinen totta? Ainaki valot on KIRKKAAT!
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Su Tammi 24, 2010 14:33
Mää laittasin tunnistimeksi puolanjohdon ympärille muutaman kierroksen kuparilankaa joka induktiivisesti tunnistas sytytyksen....
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Tammi 24, 2010 21:16
Se on magneetto joka tekee virran lampulle yms.

Puolan löydät kun seuraat tulpalta korkeajännitejohtoa. Päässä oleva möykky on puola ja on pultattu runkoon.
Siihen tulee myös ohut johto kärjiltä. Ryöväät oksan siitä ohjausjohdosta ja mittari toimii.
Luultavasti tuo puola on tankin alla joten saa sen tehtyä piilossa.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Ma Tammi 25, 2010 16:55
Kiekkamittari o kasassa ja käytössä.

Mutta mites tuo vaikuttaa puolaan ku ajaa 20W puolalla 30W lamppua?
Kaverit ja metallityöope sanoo että puola kärsii, onko tuo totta?
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ma Tammi 25, 2010 17:16
Ampuja kirjoitti:Kiekkamittari o kasassa ja käytössä.

Mutta mites tuo vaikuttaa puolaan ku ajaa 20W puolalla 30W lamppua?
Kaverit ja metallityöope sanoo että puola kärsii, onko tuo totta?


Hä? Ite en mopon sähköjärjestelmää tunne juuri, mutta eikös puola vaan tuota sen korkeajännitteen sytytystulpalle, eikä muun sähköjärjestelmän sähköntuottoon osallistu?
Faktaa ei tuo ole, mutta tämmöinen käsitys on syntynyt. :)
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ma Tammi 25, 2010 20:13
L18 kirjoitti:Hä? Ite en mopon sähköjärjestelmää tunne juuri, mutta eikös puola vaan tuota sen korkeajännitteen sytytystulpalle, eikä muun sähköjärjestelmän sähköntuottoon osallistu?
Faktaa ei tuo ole, mutta tämmöinen käsitys on syntynyt. :)

Juuri näin. Sähkön tekee edelleen se jo mainitsemani magneetto. :lol:
En ottaisi tuosta stressiä, luulen että jännite notkahtaa jo niin ettei se saa 30wattia.
Jos taas magneetto ei kestä tuota kuormaa niin hommaa uusi parilla eurolla.

Oli minullakin aikoinaan Raisussa kunnon työvalo nokalla ja hyvin kesti...

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Ti Tammi 26, 2010 17:16
Hmm Kyse on VALOpuolasta, tyhjäkäynillä ja jännite ilman valoja on 12.8V valot päälä tyhjäkäynillä noin 11.5V.
Hanaa antaissa jännite nousee maksimiin eli 18V oli valot päälä tai ei.
Ilmeisesti kestäs vielä 40W etulampun :twisted:
Kyseisessähän ei ole tasuria vakionakaan ja kaikki arvot on mitattu vaihtovirtana.
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa