Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


PWM-säädin, joka ei toimi kunnolla

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 17:25
ViestiLähetetty: Ma Maalis 08, 2010 12:25
Rakentelin tällaisen PWM-säätimen auton lämmityslaitteen moottoria varten:
http://www.partco.fi/raksarjat/futureki ... OHJEET.PDF Siirryin keskustelemaan aiheesta suomi24-foorumilta tänne, kun en enää apuja saanut.

Laskeskelin, moottorin resistanssin perusteella, että moottorin teho on yli 200W. Siksi korvasin alkuperäisen kytkennän transistorin tällaisella:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=14768 FET on asiallisesti jäähdytyslevyssä kiinni.
4001-diodit vaihdoin 10 A kestäviin ikään kuin varmuuden vuoksi. Aluksi minulla oli alle 100 W kestävä FETti, mutta kun kytkentää kokeili autossa, teho rajoittui liiaksi ja jokin kytkennässä lämpeni liikaa. Päättelin, että arvio sadan watin moottorista on liian pieni ja mittasin moottorin resistanssin. Kytkennän kokeilemisen aikana lasinpyyhkijät lähtivät itsekseen päälle ja turvatyynyn merkkivalot syttyivät. Autossa on CAN-väylä.

Tehokkaammallakin FETillä kytkentä toimii suuremmallakin pyörimisnopeudella, mutta teho rajoittuu vieläkin liiaksi. Täyttä pyörimisnopeutta ei saavuteta. Lisäksi moottorista kuuluu (edelleen) outo vinkuva ääni, jonka taajuus muuttuu pyörimisnopeuden mukaan. Jokin paikka kuumenee kytkennässä vieläkin liikaa, sillä tulee hajua, mutta käsikopelolla en saa paikallistettua mikä kuumenee. FET jäähdytyslevyineen ei minuutissa lämpene käytännössä ollenkaan. Maadoituskontakti on takuulla hyvä ja moottori kunnossa. Lieköhän tuollaisen moottorin sisällä häiritsevää elektroniikkaa? Pyörimisnopeutta on ohjattu etuvastuksilla.

Jos joku viitsii hieman vilkaista kytkentää, niin tulisiko mieleen mitä komponentteja kannattaa vielä vaihtaa tai missä on vikaa. Onko FETti liian järeä alkuperäiseen kytkentään nähden (max20W --> max330W ) vai tarvitseeko kenties vastusten tai konkkien arvoja muuttaa tai tehonsietoa kasvattaa?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 70
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 20:40
ViestiLähetetty: Ma Maalis 08, 2010 13:30
Kyseinen kytkentä ei ole suoraan tarkoitettu ajoneuvokäyttöön, vaan käytettäväksi "puhtaan" 12V sähkön perässä. Epäilen, että ongelmat johtuvat häiriöistä, jotka tulevat säätimeesi jännitesyötön kautta. Tarvitset siis syöttöön kunnollisen filtterin poistamaan häiriöitä. Jotain tämän tapaista:

http://linuxcar.sone.jp/reg.en.html

Mitenkäs muuten tuo 10A diodi, kuumeneeko se miten paljon?
picaxella tämäkin olisi jo tehty
#elektroniikka :Cannot join channel (+b)

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ma Maalis 08, 2010 15:41
NE555:n käyttiksissä, eli nastojen 1 ja 8 välissä pitäisi varmaan olla joku konkka, esim. 100µF elko. Lisäksi riippuen moottorista, diodin D3 läpi kulkee huomattava virtamäärä kun transistori ei johda joten 1N4001 ei missään tapauksessa ole sopiva. Periaatteessa diodin pitäisi kestää hetkellisesti sama virta kuin FETinkin.

Ongelma voi johtua siitä että kun fet alkaa johtamaan, moottori imee niin paljon virtaa että kytkennän jännite notkahtaa ja fetin ohjaus jää vajaaksi. Jotta FETin on-resistanssi on pieni, hilajännitteen tulisi olla pulssin aikana ainakin 10V. Tuo em. konkka voi lievittää ongelmaa.

Muun elektroniikan sekoilu viittaa erittäin pahaan EMC-ongelmaan, autopuolen sietotestit ovat aika rankat. FETin nopea sulkeutuminen voi hyvin aikaansaada ongelmia. Alkuperäinen transistori on hitaampi kytkeytymään, joten ongelmatkin ovat lievempiä.

t. Janne

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 17:25
ViestiLähetetty: Pe Maalis 12, 2010 14:43
sadan mikron elko auttoi niin paljon, että nyt saavutetaan täysi pyörimisnopeus. Häiriöääni kuitenkin kuuluu moottorista edelleen varsinkin pienellä pyörimisnopeudella. En osaa vieläkään rajata mikä se kuumeneva komponentti on. Diodit eivät ainakaan tunnu kuumenevan eikä se FETti. Jos diodin vaihtaisi suurempaan, niin mikä voisi esimerkiksi olla sopiva? Pitääkö sen olla tasasuuntausdiodi vai mikä?

Tuo ensimmäisenä tarkoitettu suodatinkytkentä on max 5 A:lle... Ei jokin yksinkertaisempi riittäisi? Vai riittääköhän pelkkkä diodin vaihto?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Pe Maalis 12, 2010 18:07
hjh-82 kirjoitti:Häiriöääni kuitenkin kuuluu moottorista edelleen varsinkin pienellä pyörimisnopeudella.


Tuo "häiriöääni" johtuu todennäköisesti tuosta PWM:n kytkentätaajuudesta, jos olet tehnyt tuon PDF:n mukaan niin se lienee noin 264Hz. Että tuosta pääsisi eroon, niin taajuuden pitäisi olla kuuloalueen ulkopuolella. Mutta se ei mitenkään haitallinen ole muuta kuin äänen kannalta.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 17:25
ViestiLähetetty: Ma Maalis 15, 2010 22:23
L18 kirjoitti:
hjh-82 kirjoitti:Häiriöääni kuitenkin kuuluu moottorista edelleen varsinkin pienellä pyörimisnopeudella.


Tuo "häiriöääni" johtuu todennäköisesti tuosta PWM:n kytkentätaajuudesta, jos olet tehnyt tuon PDF:n mukaan niin se lienee noin 264Hz. Että tuosta pääsisi eroon, niin taajuuden pitäisi olla kuuloalueen ulkopuolella. Mutta se ei mitenkään haitallinen ole muuta kuin äänen kannalta.


Eikö se mene niin, että taajuuden muuttaminen muuttaa myös moottorin pyörintänopeutta eli ei periaatteessa tule kysymykseen?

Voiko kanttiaallon konvertoida melko tasaiseksi jännitteeksi esim. kondensaattorilla? Tapahtuisiko tällöin jännitehäviö, joka olisi säädettävissä alkuperäisen kytkennän potikalla ja vielä hyvällä hyötysuhteella?

Se ääni on ärsyttävä.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ma Maalis 15, 2010 23:34
Pyörintänopeus säädetään pulssisuhteella, ei taajuudella. Mahdollisesti muuttamalla kytkentää seuraavasti (kytkentätaajuus nousee 14 kHz:iin) kuuluva häiriö on pienempi:

- R1 = 1k
- R2 = 470R
- R3 = 2.7k
- VR1 = 5k
- R4 = 10R

Tuosta seuraa kyllä häviöiden kasvu kytkinfetissä joten varovaisuutta kokeillessa (kytkentä esiin kun kokeilee että näkee jos savunmuodostusta ilmenee). Jos 14 kHz ääni on vielä liian häiritsevä niin laittamalla moottorin kanssa sarjaan kelan ja rinnalle konkan (tähän tapaan, kuvassa Lf ja Cf), ääni pitäisi pienentyä. Viimeistään tällöin alkuperäisen kytkennän diodin D3 tyyppi pitää vaihtaa nopeampaan ja suuremman virrankeston omaavaan tyyppiin.

t. Janne

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 9:36
ViestiLähetetty: To Maalis 18, 2010 9:48
Hei!

Tarvetta olisi kanssa tällaiselle tehonsäätimelle ja ajattelin rakentaa samanlaisen mitä tämän ketjun aloittaja on tehnytkin.

kytkentähän on yksinkertainen mutta voisiko joku selventämiseksi vielä kertoa mitkä komponentit korvataan ja millä korvataan?

vielä jos kaikki löytyisi partcolta niin ei tarvitsisi monesta paikkaa tilailla.

rakennussarja http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14648

siihen tehokkaampi transistori http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=5064

diodit vaihtoon..?

kiitos avusta :)

Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 16:19
ViestiLähetetty: To Maalis 18, 2010 15:07
Tein tuollaisen modifikaation viime kesänä tuulettimen moottorille. Hyvin on pelannut. FETtinä käytin muistaakseni BUZ11:ta joka on ihan kökkö fetti ja pientä jäähdytysripaa. Diodeja en vaihtanut vaan käytin niitä mitkä rakennussarjan mukana tuli.
- 74LS47 -

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 9:36
ViestiLähetetty: Ma Maalis 22, 2010 7:27
en mä haluaisi kökköä fettiä vaan hyvän.. :D

Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 16:19
ViestiLähetetty: Ma Maalis 22, 2010 8:34
vaniljacreme kirjoitti:en mä haluaisi kökköä fettiä vaan hyvän.. :D

Voi siihen muitakin fettejä käyttää... vaikkapa IRFZ-48N tai joku muu IRFZ-xxN sarjasta.
- 74LS47 -

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 17:25
ViestiLähetetty: Ma Maalis 22, 2010 21:16
jahonen kirjoitti:Pyörintänopeus säädetään pulssisuhteella, ei taajuudella. Mahdollisesti muuttamalla kytkentää seuraavasti (kytkentätaajuus nousee 14 kHz:iin) kuuluva häiriö on pienempi:

- R1 = 1k
- R2 = 470R
- R3 = 2.7k
- VR1 = 5k
- R4 = 10R

Tuosta seuraa kyllä häviöiden kasvu kytkinfetissä joten varovaisuutta kokeillessa (kytkentä esiin kun kokeilee että näkee jos savunmuodostusta ilmenee). Jos 14 kHz ääni on vielä liian häiritsevä niin laittamalla moottorin kanssa sarjaan kelan ja rinnalle konkan (tähän tapaan, kuvassa Lf ja Cf), ääni pitäisi pienentyä. Viimeistään tällöin alkuperäisen kytkennän diodin D3 tyyppi pitää vaihtaa nopeampaan ja suuremman virrankeston omaavaan tyyppiin.

t. Janne


Joo. Toimiihan tuo noillakin vastuksilla. 14 kHz:n ääni on kuitenkin vielä kuultavissa =(

Diodin vaihdoin 30 A kestävään kytkindiodiin. Ilmeisesti häviöt kohdistuvat diodiin, sillä se kyllä lämpenee niin paljon, että tarvitsee ruuvata sekin jäähdytyslevyyn (TO220:aa muistuttava kotelointi). FET ei edelleenkään lämpene. Kytkentä oli päällä tosin vain 5 min. Diodi oli niin kuuma ettei juuri käätä kärsinyt. Mikään muu ei kuumentunut.

Pyörintänopeus rajoittuu taas hieman liikaa. Pitääköhän R2:n tai R3:n arvoa vielä muuttaa? Veisikö tuo kela ja konkka sitten ääntä hiljaisemmaksi? Eikö tuollainen kela kuumene liikaa, kun puhutaan näinkin suuresta virrasta? Mikä itse asiassa systeemissä ääntelee, moottoriko?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2008 10:47
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 10:27
Tossa samantapaista ohjainta rakennellu muksujen piha-autoon ja toteutusta miettiny monenlaista ja osia tossa vähän keräilly.

Tuossa testailin tämäntapaisella ja toimi ainakin skootterin starttimoottorilla mutta ei tahdo lähteä motti pyörimään jos käyttää nollilla nopeutta.
http://www.ebay.com/itm/12V-40V-10A-Pul ... 3cd419e823

Museosta löytys kasa is 5051a /is 5056 zenereitä (voisko jossain hyödyntää)
Gen purpose diodeja BYX 25/1000 jossa jatkuva virran kesto 20A ja jos oikein osaa lukia niin piikkitehoja yli 400A.

Voiskohan noita hyödyntää jotenkin, kestäisköhän yksikseen vai pitäsköhän olla rinnakkain..

Fetteinä joko IRL3103 tai IRF 1407 jos tuota tai vastaavaa kuin tämä puukottaa..http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=8105

Pitää nyt päättää että mihin moottoriin päätyy niin mitoitus ja suunnittelu ois helpompaa :)

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron