Rakentelin tällaisen PWM-säätimen auton lämmityslaitteen moottoria varten:
http://www.partco.fi/raksarjat/futureki ... OHJEET.PDF Siirryin keskustelemaan aiheesta suomi24-foorumilta tänne, kun en enää apuja saanut.
Laskeskelin, moottorin resistanssin perusteella, että moottorin teho on yli 200W. Siksi korvasin alkuperäisen kytkennän transistorin tällaisella:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=14768 FET on asiallisesti jäähdytyslevyssä kiinni.
4001-diodit vaihdoin 10 A kestäviin ikään kuin varmuuden vuoksi. Aluksi minulla oli alle 100 W kestävä FETti, mutta kun kytkentää kokeili autossa, teho rajoittui liiaksi ja jokin kytkennässä lämpeni liikaa. Päättelin, että arvio sadan watin moottorista on liian pieni ja mittasin moottorin resistanssin. Kytkennän kokeilemisen aikana lasinpyyhkijät lähtivät itsekseen päälle ja turvatyynyn merkkivalot syttyivät. Autossa on CAN-väylä.
Tehokkaammallakin FETillä kytkentä toimii suuremmallakin pyörimisnopeudella, mutta teho rajoittuu vieläkin liiaksi. Täyttä pyörimisnopeutta ei saavuteta. Lisäksi moottorista kuuluu (edelleen) outo vinkuva ääni, jonka taajuus muuttuu pyörimisnopeuden mukaan. Jokin paikka kuumenee kytkennässä vieläkin liikaa, sillä tulee hajua, mutta käsikopelolla en saa paikallistettua mikä kuumenee. FET jäähdytyslevyineen ei minuutissa lämpene käytännössä ollenkaan. Maadoituskontakti on takuulla hyvä ja moottori kunnossa. Lieköhän tuollaisen moottorin sisällä häiritsevää elektroniikkaa? Pyörimisnopeutta on ohjattu etuvastuksilla.
Jos joku viitsii hieman vilkaista kytkentää, niin tulisiko mieleen mitä komponentteja kannattaa vielä vaihtaa tai missä on vikaa. Onko FETti liian järeä alkuperäiseen kytkentään nähden (max20W --> max330W ) vai tarvitseeko kenties vastusten tai konkkien arvoja muuttaa tai tehonsietoa kasvattaa?
Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
PWM-säädin, joka ei toimi kunnolla
Valvoja: Moderaattorit
13 viestiä
• Sivu 1/1
Kyseinen kytkentä ei ole suoraan tarkoitettu ajoneuvokäyttöön, vaan käytettäväksi "puhtaan" 12V sähkön perässä. Epäilen, että ongelmat johtuvat häiriöistä, jotka tulevat säätimeesi jännitesyötön kautta. Tarvitset siis syöttöön kunnollisen filtterin poistamaan häiriöitä. Jotain tämän tapaista:
Mitenkäs muuten tuo 10A diodi, kuumeneeko se miten paljon? picaxella tämäkin olisi jo tehty
#elektroniikka :Cannot join channel (+b) |
|
NE555:n käyttiksissä, eli nastojen 1 ja 8 välissä pitäisi varmaan olla joku konkka, esim. 100µF elko. Lisäksi riippuen moottorista, diodin D3 läpi kulkee huomattava virtamäärä kun transistori ei johda joten 1N4001 ei missään tapauksessa ole sopiva. Periaatteessa diodin pitäisi kestää hetkellisesti sama virta kuin FETinkin.
Ongelma voi johtua siitä että kun fet alkaa johtamaan, moottori imee niin paljon virtaa että kytkennän jännite notkahtaa ja fetin ohjaus jää vajaaksi. Jotta FETin on-resistanssi on pieni, hilajännitteen tulisi olla pulssin aikana ainakin 10V. Tuo em. konkka voi lievittää ongelmaa. Muun elektroniikan sekoilu viittaa erittäin pahaan EMC-ongelmaan, autopuolen sietotestit ovat aika rankat. FETin nopea sulkeutuminen voi hyvin aikaansaada ongelmia. Alkuperäinen transistori on hitaampi kytkeytymään, joten ongelmatkin ovat lievempiä. t. Janne |
|
|
|
|
|
|
|
Pyörintänopeus säädetään pulssisuhteella, ei taajuudella. Mahdollisesti muuttamalla kytkentää seuraavasti (kytkentätaajuus nousee 14 kHz:iin) kuuluva häiriö on pienempi:
- R1 = 1k - R2 = 470R - R3 = 2.7k - VR1 = 5k - R4 = 10R Tuosta seuraa kyllä häviöiden kasvu kytkinfetissä joten varovaisuutta kokeillessa (kytkentä esiin kun kokeilee että näkee jos savunmuodostusta ilmenee). Jos 14 kHz ääni on vielä liian häiritsevä niin laittamalla moottorin kanssa sarjaan kelan ja rinnalle konkan (, kuvassa Lf ja Cf), ääni pitäisi pienentyä. Viimeistään tällöin alkuperäisen kytkennän diodin D3 tyyppi pitää vaihtaa nopeampaan ja suuremman virrankeston omaavaan tyyppiin. t. Janne |
|
|
|
- 74LS47 -
|
|
|
|
- 74LS47 -
|
|
|
|
Tossa samantapaista ohjainta rakennellu muksujen piha-autoon ja toteutusta miettiny monenlaista ja osia tossa vähän keräilly.
Tuossa testailin tämäntapaisella ja toimi ainakin skootterin starttimoottorilla mutta ei tahdo lähteä motti pyörimään jos käyttää nollilla nopeutta. http://www.ebay.com/itm/12V-40V-10A-Pul ... 3cd419e823 Museosta löytys kasa is 5051a /is 5056 zenereitä (voisko jossain hyödyntää) Gen purpose diodeja BYX 25/1000 jossa jatkuva virran kesto 20A ja jos oikein osaa lukia niin piikkitehoja yli 400A. Voiskohan noita hyödyntää jotenkin, kestäisköhän yksikseen vai pitäsköhän olla rinnakkain.. Fetteinä joko IRL3103 tai IRF 1407 jos tuota tai vastaavaa kuin tämä puukottaa..http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=8105 Pitää nyt päättää että mihin moottoriin päätyy niin mitoitus ja suunnittelu ois helpompaa ![]() |
|
13 viestiä
• Sivu 1/1
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa