Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Kuinka saisi tehtyä digitaalisen nopeusmittarin?

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 1
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 18:11
ViestiLähetetty: La Helmi 03, 2007 19:11
L?ht?kohtana 80-luvun loppupuolen auto, jossa nopeusmittari analoginen, mittarin n?ytt?m? riippuu siit? kuinka monta kierrosta vaijeri py?rii.

Varmaankin pit?isi mittariston taakse tai muualle miss? tilaa on, laittaa vaijerin p??h?n py?riv? kiekko jonka avulla saisi impulssin josta saisi digitaalin?ytt??n lukeman?
Ei v?ltt?m?tt? ihan tyyliin polkupy?r?n digitaalinen nopeusmittari jossa magneetin avulla saadaan impulssi.

Ja digitaalin?ytt? saisi olla halvin mahdollinen mink? jostain elektroniikkamyym?l?st? saisi.

Eli haetaan siis halpaa toteutusta.

ActiveGPS on kuitenkin keksitty ja kelpaa kiinte?sti asennettuna auton hyv?ksytt?v?ksi nopeusmittariksi, mutta itse rakennettu olisi aina itse rakennettu.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Helmi 03, 2007 20:12
Ensimm?isen? sinuna selvitt?isin ett? saako autoosi esimerkiksi toisesta saman merkin mallista tuon laatikkoon vaijerin tilalle tulevan anturin. Toinen vaihtoehto on hommata k?ym?t?n ja sorvailla siit? vaijerinpaikalle sopiva. L?htisin kuitenkin siit? ett? koko vaijeri j?? pois.

Seuraavaksi pit?? vaan tiet?? montako pulssia mittari antaa tietyll? nopeudella.
Sitten vaikka taajuus/j?nnitemuunnin v?liin ja piuhat sopivaan mittariin.

Hintaa tuolle v?kisinkin kertyy miltei ActiveGPS:n verran ja silti kameratolppa ominaisuus j?? pois.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 419
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 20:17
ViestiLähetetty: La Helmi 03, 2007 21:21
Duunari kirjoitti:Seuraavaksi pit?? vaan tiet?? montako pulssia mittari antaa tietyll? nopeudella.
Sitten vaikka taajuus/j?nnitemuunnin v?liin ja piuhat sopivaan mittariin.

Koska pulssit ovat jo digitaalisessa muodossa ja n?ytt? halutaan digitaaliseksi, ei oikeastaan kannata muuntaa analogiseksi v?liss?. Helpompi mitata taajuutta suoraan. Jos k?ytt?? mikrokontrolleria, siihen ei mene kuin pari mikropiiri?, joten halpuusehtokin toteutuu aika hyvin.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 22:00
ViestiLähetetty: La Helmi 03, 2007 22:27
Vaijerin p??h?n saa my?s adapteri palikoita joissa on optot valmiina sis?ll?. Niit? on k?ytetty ainakin ennen vanhaan takseissa.

Mulla on AS-autossa kompun anturi kytketty suoraan auto renkaisiin siten ett? yhdell? renkaan kierroksella tulee kaksi pulssia (eli karkeasti pulssi / metri). Minun tapauksessa tuota k?ytet??n p??asiassa matkan mittaamiseen, mutta "sivutuotteena" saa my?s nopeuden laskettua.

Helpoitenhan nopeusmittarin saa kun laskee miten pitk?n auto on kulkenut tietyss? ajassa (esim 0.5s). Sen j?lkeenh?n nopeuden laskeminen on helppo nakki.

K?yt?nn?ss? anturi on sijoitettu takaper?n viereen siten ett? vetariin on kiinnitetty pari magneettia. Muita perinteisi? sijoituspaikkoja on etuvetoisissa autoissa takajarrurummun sis??n tai takavetoisissa etujarrujen yhteyteen. Mun anturi on tehty pienen (~8mm) kupariputken sis??n siten ett? siell? kaksi pient? reed relett?(?) vierekk?in, my?s hall antureita voi k?ytt??. Kaksi siksi ett? silloin saadaan my?s kulkusuunta selville.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Helmi 04, 2007 1:45
JKN kirjoitti:Koska pulssit ovat jo digitaalisessa muodossa ja n?ytt? halutaan digitaaliseksi, ei oikeastaan kannata muuntaa analogiseksi v?liss?.

K?yh?n se noinkin.
Itselt?ni ei ainakaan onnistuisi tuo ohjemointi joten j??n seuraamaan taka-alalle ihan mielenkiinnosta...

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 419
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 20:17
ViestiLähetetty: Su Helmi 04, 2007 16:23
T?ss? tosiaan vaikuttaa se, kuinka hyvin tai huonosti kontrollerit ovat rakentajalla hanskassa. Sin?ns?h?n tuollaisen toistuvan pulssin taajuuden (tai pulssien v?liajan, sama asia) mittaaminen on varsin simppeli? kontrollerilla, ja sama kontrolleri voi ohjata samalla n?ytt??kin.

Jos tarkoitus on korvata vanha nopeusmittari, niin varmaan pit?isi siis saada my?s matkamittaritoiminto. T?m? ainakin on huomattavasti helpompi kontrolllerilla kuin analogia-arvon kautta kierr?tettyn?. T?st? kysyj? ei kyll?k??n sanonut mit??n, onko t?m? vaatimus. T?m? toki vaikuttaa jo hiukan monimutkaisuuteen/hintaankin, koska pit?? olla jotain pysyv?? muistia, jossa matkamittarin lukema pidet??n kun mittarista on s?hk?t poissa.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 14:14
ViestiLähetetty: Su Helmi 04, 2007 19:43
Kotterossani Volvo 440 -94 on tavallinen vaijerilla toimiva nopeusmittari. Ruiskuboxille tulee kuitenkin nopeustieto digitaalisena. Mittaristoon on asennettu hall-anturi l?helle py?riv?? magneettia. T?t? ideaa voisi soveltaa.

Olen ajatellut sy?tt?? nopeustiedon (matka) ja ruiskutusajan (m??r?) PIC:ille ja saada n?in tiedon kulutuksesta. T?m? sitten kun ehdin ja jos auto viel? liikenteess?...
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Helmi 04, 2007 21:53
TAP kirjoitti:Kotterossani Volvo 440 -94 on tavallinen vaijerilla toimiva nopeusmittari. Ruiskuboxille tulee kuitenkin nopeustieto digitaalisena. Mittaristoon on asennettu hall-anturi l?helle py?riv?? magneettia. T?t? ideaa voisi soveltaa.

Olen ajatellut sy?tt?? nopeustiedon (matka) ja ruiskutusajan (m??r?) PIC:ille ja saada n?in tiedon kulutuksesta. T?m? sitten kun ehdin ja jos auto viel? liikenteess?...


Meni nyt jo ohi aiheen mutta itse tein joskus tuollaisen jota en sitten saanut toimimaan... :oops:

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 11:06
ViestiLähetetty: Ma Helmi 05, 2007 11:14
Ite rupesin testailemaan viime viikolla kanssa. AVR:??n kytkin 4x7-segmenttin?yt?n johon tein koodin mill? saa lukuja esiin.

Seuraavana pit?s saada selville mit? tuosta auton nopeusanturilta tulee. Kohta menee kokeiluks kun ei viel? tietoo. Eli pulsseja on tarkotus laskea.

Kun sais tuon nopeuden tuohon n?yt?lle ensin niin sitten olis tarkotus jatkaa viel? ja saada keskikulutus n?kyviin.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ma Helmi 05, 2007 17:20
aFox kirjoitti:Ite rupesin testailemaan viime viikolla kanssa. AVR:??n kytkin 4x7-segmenttin?yt?n johon tein koodin mill? saa lukuja esiin.

Seuraavana pit?s saada selville mit? tuosta auton nopeusanturilta tulee. Kohta menee kokeiluks kun ei viel? tietoo. Eli pulsseja on tarkotus laskea.

Kun sais tuon nopeuden tuohon n?yt?lle ensin niin sitten olis tarkotus jatkaa viel? ja saada keskikulutus n?kyviin.


Kerro auton merkki, malli, ja ik? niin vilkaisen onko autodatasta apua.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 419
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 20:17
ViestiLähetetty: Ma Helmi 05, 2007 20:28
aFox kirjoitti:Seuraavana pit?s saada selville mit? tuosta auton nopeusanturilta tulee. Kohta menee kokeiluks kun ei viel? tietoo. Eli pulsseja on tarkotus laskea.

Melkein vaatisi oskilloskoopin k?ytt??, jotta n?kisi, mink?laista pulssia sielt? tulee. Muuten menee pahasti arvailun puolelle. Autodatasta en tied?, mill? tarkkuudella siell? n?it? asioita sanotaan.

Skoopilla n?kee suoraan pulssien leveydet ja v?liajat, niin voi tehd? kontrollerille sopivan ohjelman sit? mittaamaan. Ja tietysti j?nnitetasot, jotta voi tehd? ensin sovituskytkenn?n, jolla pulssit uskaltaa vied? kontrolleriin sis??n hajottamatta sit?.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ma Helmi 05, 2007 21:02
JKN kirjoitti:
aFox kirjoitti:Seuraavana pit?s saada selville mit? tuosta auton nopeusanturilta tulee. Kohta menee kokeiluks kun ei viel? tietoo. Eli pulsseja on tarkotus laskea.

Melkein vaatisi oskilloskoopin k?ytt??, jotta n?kisi, mink?laista pulssia sielt? tulee. Muuten menee pahasti arvailun puolelle. Autodatasta en tied?, mill? tarkkuudella siell? n?it? asioita sanotaan.


Jos kaikilla olisi skooppi, niin ei tarvitsisi arvuutella t??ll?.
Autodatassa on vaihtelevasti tietoja mutta yleens? skooppikuva, j?nnite tai vastus skaalat jne.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 137
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 15:34
ViestiLähetetty: Ma Helmi 05, 2007 21:12
Mik?s toi tuollainen Autodata on? Ei taida olla ilmaiseksi kaikkien saatavilla? Ja miss? muodossa se yleens? on (netiss?, CD/DVD:ll?, paperilla)?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ma Helmi 05, 2007 21:30
KKP kirjoitti:Mik?s toi tuollainen Autodata on? Ei taida olla ilmaiseksi kaikkien saatavilla? Ja miss? muodossa se yleens? on (netiss?, CD/DVD:ll?, paperilla)?

Paperisena ja CD/DVD -muodossa. Itse olen moista viimeksi selaillut kun koko AutoData mahtui korpulle. Tuo AutoData on korjaamoille tehty korjausopas, jossa on teknisi? tietoja, r?j?ytyskuvia, kytkent?kaavioita sun muuta vastaavaa.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 11:06
ViestiLähetetty: Ti Helmi 06, 2007 9:51
Itsell?kin on joku autodata muistaakseni mutta enp? oo tullu ajatelleeks siit? katella. Auto on Toyota Carina E. Ty?paikalta kattelinkin ett? oisko ollu siell? pient? kannettavaa skooppia muttei n?kyny...

Pulssin leveyksill? ja muilla ei t?ss? vaiheessa viel? ole suuri merkitys kun sais tehty? tuon kytkenn?n niin loppu varmaan onnistuisi. Koodissa on jo t?ll? hetkell? p?tk? ett? se laskee napin painalluksia ja lis?? laskuriin aina laskevalla pulssin reunalla, eli samalla sais autostaki ne kun vaan kytkenn?n tekis.
Autoja ja elektroniikkaa :P
http://rinae.cjb.net
Seuraava

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron