Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Auton latausjännitteen laatu

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 20:28
ViestiLähetetty: Su Kesä 27, 2010 20:08
Tervehdys,

löysin foorumin sattumalta jotain haeskellessani ja pitipä siinä sitten rekisteröityä. Mielenkiintoista asiaa jaettuna mukavasti aihepiireihin. Vielä kun olisi vähän vilkkaammin toimintaa. Mutta hyvä että on tämmöinen kotimainenkin foorumi tämänkin harrastustoiminnan ympärille saatu pystytettyä. Eiköhän sitä asiaa ala tulla käyttäjämäärän pikkuhiljaa kasvaessa.

Sitten asiaan. Väkästelen jännitemittaria, joka ehkä joskus toimiessaan voi päästä jopa tuonne ajoneuvoon. Siihen liittyen on yksi asia vähän hakusessa, nimittäin latausjännitteen laatu eli mahtaako olla kuinka siistiä vaiko täynnä kaikenlaista sähinää ja piikkejä?

Alustavasti olen kyllä ajatellut tuohon mittaustuloon vähän jotain konkkaa ja zeneriä virittää ainakin pahimpia sieltä tasoittamaan. Jännitettä olisi mittaamassa PICin analogiatulo. Satunnaisia piikkejä voi tietysti ohjelmallisestikin ohittaa, mutta kyllä sen jännitteen olisi syytä ainakin piirille turvallisella tasolla tietysti pysyä muutenkin.

Akkuhan varmaankin aika hyvin tasoittelee sitä jännitettä, mutta mahtaakohan se kuinka puhdasta olla sittenkään? Lisäksi se jännite tulee sieltä akulta piuhaa pitkin hyvän matkaa sinne ohjaamon puolelle. Tuon johtimen häiriintyminen ei ehkä ole niin vakava ongelma, kyllä kai se noin 12 V taso sietääkin jo jotain pientä.

Periaatteessahan akun jännitteen pitäisi olla melko hyvälaatuista, mutta käytäntöhän on eri juttu...

Kertokaapas jos on asiasta tietoa.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Su Kesä 27, 2010 20:46
Kyllä tuo laturi antaa noihin radiolaitteisiin hyvän vihellyksen väliltä 136Khz-70Mhz.
Äkkiä sen skoopilla kahtoo miten hyppii.
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ti Heinä 06, 2010 6:00
Konkan kun laittaa siihen mittaustulon rinnalle, niin sanoisin että tulee ihan tarpeeksi vakaata jännitettä tuohon tarkoitukseen. Jos se ei riitä, niin ainahan sitä voi softassa keskiarvoistaa niitä näytteitä niinkuin sanoit.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 20:28
ViestiLähetetty: Ke Heinä 14, 2010 6:47
Juu kyllä siihen ilman muuta konkkaa tuleekin, joku elko tasaamaan jännitettä ja pienempi kerko tms. suotamaan suurempitaajuisia piikkejä. Mutta lähinnä huolettaa isommat transientit ja että mahtaako siellä tulla sellaisiakin tällejä jotka voisivat tuhota vaikka koko AD-tulon.

Ehkä jokin zenersuoja siihen kannattaa myöskin tehdä, joka sitten leikkaa isompia jännitepiikkejä. Mielenkiintoista on kyllä sekin, kuinka järeä suojaus esim. autosoittimissa ja muissa "valmiissa" laitteissa tyypillisesti on. Onko tästä kenelläkään tarkempaa tietoa?

Mittauslinjan kytkisin luultavasti 12 voltin ulosottoon (tupakansytytin) sikäli kun se suoraan akulta tulee eli mitään regulointia ei siinä ole. Siltä ainakin jännitteen perusteella näyttää.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ke Heinä 14, 2010 16:12
Katselin juuri yhden Sonyn CD-soittimen skemaa vuodelta 1985 ja siinä näyttäisi olevan ensin sulake, kela plusjohdossa sarjassa, diodi estosuuntaan plussan ja miinuksen välissä, elko ja muovikonkka ja lopuksi zeneri plussan ja miinuksen välissä. Tämän perässä sitten on logiikalle sun muulle tavallinen regulointi jne.

Vuosimallin -78 Philipsin kasettisoittimessa on sulake, muovikonkka maihin, kela sarjassa, diodi estosuuntaan, elko, zeneri plussan ja miinuksen välissä, toinen elko ja siitä sitten lähdetään muodostamaan muita jännitteitä.

Pari muutakin skemaa katselin läpi mutta ne olivat hyvinkin samalla tavalla rakenneltuja.

Näytti kerrankin olevan edes jotain hyötyä noista 10v sitten saaduista autoradioiden skemoista...

Kokelas
Kokelas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 20:28
ViestiLähetetty: Pe Heinä 16, 2010 11:15
Kiitos näistä tiedoista. Hyvä tietää, että jollain tapaa on ainakin ennen noita laitteita suojattu.

Tuskinpa alan tuohon mitään kelaa virittelemään, mutta zeneriä ja diodia sinne ainakin kannattanee laittaa, kuten myös niitä konkkia. Ja ennen varsinaista elektroniikkaa (esim PIC) tulee myöskin regu, joka jossain määrin pitää jännitettä aisoissa. Sekään tuskin kuitenkaan kestää ihan mitä tahansa.

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron