Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Kelkan tasuri

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Pe Heinä 23, 2010 20:35
Eli semmonen pitäs väkästä tollaseen Sachs SA 290 kelkan koneelle, kyseinen parkasee pihalle 60W ja 8-90VAC.
Eli se pitäs tasata 12VDC ja 60W.

Mitäs porukka ehottaa?
Normi regu ei pelaa sen takia koska jännite tipahtaa alle 12V.

Jossain Neukkulandian moottoripyörässä näin semmosen tasurin joka oli toteutettu zenerillä joka kytki releen kautta regun pääle ku jännite nous siihen 13V kohalle.

Regun ollessa irti jännite oli vaan tasasuunnattu.

Ite mietiskelin jotain kokonaa puoljohteilla toteutettua, tehotrankku sopivan biassin kautta ohjattuna?

Tullu todettua että mahollisiman yksinkertanen laite voijaan korjata jopa sytkällä keskellä mehtää, joten mitän hitec kamaa tuskin tulee...

Kellään mitä ideaa? Tällä ei nii kiire oo ku vasta ens lumille :wink:

Kuviakin voin projusta pistää ku saan sitä kokoo päin, nyt pelkkä runko maalauksessa :lol:
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Pe Heinä 23, 2010 21:21
Jossain härvelissä olen nähnyt sellaisen ratkaisun että kylmästi ruvettiin yli 14V jännitteellä oikosulkemaan ylimenevää jännitettä maihin. Olisikohan tuo ollut joku zener + tehotrankkupatentti ollut. Lämpöähän tuolla saa ainakin reippaasti aikaiseksi.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: La Heinä 24, 2010 11:56
Mutta kyseinen aiheuttaa teho hävikkiä?
Ja kyseinen oli mun Tunturissa alkuperänen ja särki valopuolan kahesti.
Tilalle meni PVeen tasuri, lakkas valopuola lämpeemästä.
Mopossa kyllä riitti 3A regu ajovalolle ja 1A regu takavalolle, mutta siinä vaa 25W.
Tossa kelkassa lyhyet 55W ja pitkät 60W vakiona.

Tallin nurkassa ois Xenonvalo sarja jonka vois pistää siihen tilalle 8)
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 14:14
ViestiLähetetty: Su Heinä 25, 2010 9:59
Miten se kelkan oma säädin, sille suunniteltu?

Joskus keskusteltiin vastaavasta asiasta moottoripyöriin liittyen:

http://www.elektroniikkafoorumi.com/php ... highlight=


Tehohäviötä säätimessä tulee silloin kun valot ja muut sähkölaitteet eivät kuluta liikoja pois.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Su Heinä 25, 2010 11:45
Alkuperäsestä säätimestä ei oo mitää tietoo ja se maksaa nii s**t*n*st* että mielumin väsäis ite jotain,
keksis mitä.
Yksi idea tuli mielee, että laittas 5kpl 7812 regua rinnan ja niitä ennen tehotrankku joka tappas ylijännitteet
ennen reguja.
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 14:14
ViestiLähetetty: Su Heinä 25, 2010 14:54
Kyseistä moottoria on ilmeisesti käytetty seuuraavissa kelkkamalleissa:

Lynx 40,400,420,520,300 Ockelbo 600

Lieneekö väärä lähestymistapa, mutta katselisin Kelkkalehden foorumilta myydään-palstaa. Jännitteensäätimet alkaen 15,- euroa.

http://www.kelkkalehti.com/keskustelu/

Onko kysymyksessä vain jännitesäädin (rajoittaja), vai liittyykö systeemiin myös akku?

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 20:15
ViestiLähetetty: Ma Heinä 26, 2010 8:51
Hitto mää oon sokee :oops:
No kiitoksia paljon sulle, saapi lynkerön alkuperäsee asuun.
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa