Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Uudet autot ja elektroniikkaviat

Keskustelua autoelektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Jäsen
Jäsen
Viestit: 137
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 15:34
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 22:45
T??ll?kin on k?sitt??kseni muutamia autos?hk?n kanssa enemm?n pelanneita. Kysymyksi? teille:

Miten autojen lis??ntynyt elektroniikka on alkanut n?kym??n vioissa ihan k?yt?nn?n tasolla? Vai onko alkanut n?kym??n mitenk??n?

Jos jotakin vikaa tulee ihan oikeasti johonkin "elektroniikkaboxiin" (eik? vain liitosongelmia tai vastaavia), niin vaihtaako huollot yleens? suoraan vain uutta boxia tilalle vai l?hdet??nk? miss??n oikeasti avaamaan asiakkaan boxia ja etsim??n sielt? sit? todellista vikaa? Osittainhan noi voivat olla tehty alunperinkin sellaisiksi, ettei niit? ole tarkoitettu avattaviksi (valettu hartsiin tai muuta vastaavaa).

Miten hyvi? koko auton s?hk?j?rjestelm?n kattavia diagnostiikkasysteemeit? nyky??n on k?yt?ss? OBD:n tai muun liit?nn?n kautta? L?ytyyk? yleens? (s?hk?)vikaan kuin vikaan ongelman perimm?inen syy vain laittamalla piuha kiinni autoon ja katsomalla mit? diagnostiikkasysteemi kertoo? T?ss? on varmasti merkkikohtaisia eroja ja varmasti uudemmissa autoissa homma toimii paremmin kuin v?h?n vanhemmissa.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 23:17
Useita valoautomatiikoita, keskuslukonohjaimia, jne. jotka olisi huolto vaihtanut kokonaan, autokerhojen pojat n?kyy tinailevan itse ne kuntoon. Katkokset ja releviat ovat yleisimpi? mit? on minulla tullut vastaan.

Ei korjaamoilla ole mit??n mielenkiintoa perehty? asiaan kun softa sanoo ett? vaihda moduuli X niin se vaan vaihdetaan uuteen ja hintaa kertyy. Eih?n ty? maksa "juuri mit??n" mutta varaosissa se kate otetaan.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 0:38
Duunari kirjoitti:Useita valoautomatiikoita, keskuslukonohjaimia, jne. jotka olisi huolto vaihtanut kokonaan, autokerhojen pojat n?kyy tinailevan itse ne kuntoon. Katkokset ja releviat ovat yleisimpi? mit? on minulla tullut vastaan.

Ei korjaamoilla ole mit??n mielenkiintoa perehty? asiaan kun softa sanoo ett? vaihda moduuli X niin se vaan vaihdetaan uuteen ja hintaa kertyy. Eih?n ty? maksa "juuri mit??n" mutta varaosissa se kate otetaan.

Juu, saman ilmi?n olen itsekin huomannut. Helppohan se on koko kallis purkki vaihtaa ja laskuttaa asiakasta koko purnukan hinnan verran vaikka vika olisi yhden muutaman euron osan pett?minen. Muutamia vastaavia korjanneena voin sanoa, ett? komponenttitasolle huoltoliikkeet eiv?t mene vaan vaihtavat koko moduulin. Hyv?n? esimerkkin? Volvon ruiskuboksi josta tuppaa yksi tehotransistori hajoamaan. Hauska yksityiskohta sin?ns?, ett? kaikissa muissa boksin osissa on komponentiarvot n?kyviss? mutta tyyppivikana hajoavassa trankussa on tyyppimerkint? hangattu pois ettei vaihto-operaatio olisi niin helppoa..
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 0:44
StiNgeR kirjoitti: ... Hauska yksityiskohta sin?ns?, ett? kaikissa muissa boksin osissa on komponentiarvot n?kyviss? mutta tyyppivikana hajoavassa trankussa on tyyppimerkint? hangattu pois ettei vaihto-operaatio olisi niin helppoa..


Ei hemmetti, tuo on jo alhaista.
Kerro auton merkki. :shock:

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 10:57
Duunari kirjoitti:
StiNgeR kirjoitti: ... Hauska yksityiskohta sin?ns?, ett? kaikissa muissa boksin osissa on komponentiarvot n?kyviss? mutta tyyppivikana hajoavassa trankussa on tyyppimerkint? hangattu pois ettei vaihto-operaatio olisi niin helppoa..


Ei hemmetti, tuo on jo alhaista.
Kerro auton merkki. :shock:

Taisipa olla blondimobiili elikk? VOLVO, ellen ihan v??rin muista, niin 760-sarjaa.

Kyll? tuota komponenttimerkint?jen poistamista on n?hty muuallakin, yleens? halvoissa (helposti kopioitavissa) laitteissa.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 20:17
Juu meill? on sellanen chrysler Voyager 99. Siin? on piirilevyj? enemm?n ku laukkuryss?n kaps?kiss? lutikoita. Hauskinta tai siis surkuhupasinta on se, ett? melkein kaikki nk. kori piirilevy on yhteydess? muihin piirilevyihin. Jos joku piirilevy vikaantuu auto j?tt?? tienp??lle, koska se iskee ajonestolaitteiston p??lle. Piirilevyt maksaa 100-700? kappale...

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 23:46
Hauska yksityiskohta sin?ns?, ett? kaikissa muissa boksin osissa on komponentiarvot n?kyviss? mutta tyyppivikana hajoavassa trankussa on tyyppimerkint? hangattu pois ettei vaihto-operaatio olisi niin helppoa..
Ei siell? satu olemaan Natikan piiri?: LM 1949 ...Control for fuel injection systems.
Ton voi ostaa ELFA:sta.
Enp? vois olla enemp?? samaa mielt? kirjoittajien kanssa. Autovalmistajat todella surutta rahastaa elektroniikalla. Esim. imuilman l?mp?tila-anturi maksaa noin 30?:a ja ainoa mik? siell? anturin sis?ll? on nopea l?mp?vastus. En nyt muista oliko NTC vai PTC, kuitenkin hinta on joku 10snt.!

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ti Helmi 13, 2007 22:36
Molemmat PTC ja NTC vastus on k?yt?ss?... Volvon 460:ssa anturi menee just ik?v?sti standardi arvojen v?liin, siten, ett? on hyvin hyvin vaikee l?yt?? t?sm?lleen oikee.

Paluu Autoelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron