Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Sähköinen jarru

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ti Tammi 24, 2012 21:06
Pitäisi löytää jokin sovellus jota lähden jatkojalostamaan

On eräs pyörivä jousi palautteinen käyttövipu joka pitäsi saada sähköllä jäämään napakasti paikoilleen mutta kuitenkin niin että se vielä liikkuu käsin vääntämällä.
Eli tulossa jonkin sortin "laahain". Jarrulle riittää että voittaa jousen vedon ja pikkuisen päälle.

Saan esim koneistettua tuohon hammashihnan ja jokin nyrkkiä pienempi mötikkä sen perään.

Ajattelin ensin askelmoottoria johon tarvittaessa jatkuva virta, mutta ongelmaksi muodostuu harvat pykälät jotka on liikaa kun koko säätöalue on vivussa arviolta alle 120 astetta.
Tuohon en kuitenkaan saa sopimaan kovin suurta kiekkoa eli 20 hampainen vastaan pienimmät saatavilla olevat 10 hampaiset. Eli käytännössä 1:2 välitys on maksimi.
Paras olisi jos säätö olisi täysin lineaarinen ilman noita "pykäliä"

Villejä ideoita?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 8:19
ViestiLähetetty: Ti Tammi 24, 2012 21:23
Ihan tarkkaan en hahmottanut minkälaisesta vipstaakista on kyse mutta mieleeni tuli joku levyjarrysysteemi ja jarrupaloja säätää sähkömoottori jotenkin "ruuvaamalla" jolloin saadaan enemmän puristusvoimaa. Tämä tapa ei myöskään vaatisi sähköä jarruvoiman ylläpitämiseen.
Vipstaakin kädensijaan voisi sijoittaa jarrun katkaisijan.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Tammi 25, 2012 1:36
Heh, tuli mieleen puukattilan vetoluukun säätö. Tuskin kuitenkaan...

Jos laitat sen askelmoottorin pyörittämään loivaa epäkeskoa, joka taasen
painaisi jonkun hivenen joustavan väliaineen kautta tankoon tai siihen liitettyyn
"jarrulevyyn".
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ke Tammi 25, 2012 17:53
Tämä on toiminnaltaan "kaasuvipu" ja kiertää jotakin läppiä...
Ruuvaamalla ei oikein toimi kun sähkön katketessa tuo pitää lävähtää vapaalle välittömästi. Virtaa on käytössä 12v ja useampi amppeeri.
Muutenkin pitäisi välttää kuluvia tai muuten säätöä/kehintää vaativia komponentteja.

Mitään muuta ohjausta ei siis tarvita vaan hienosäätö tehdään käsin jarrun ollessa "laahaamassa".

Jokin sähkömagneettijarruhan olisi paras ratkaisu mutta ne vaatisi tiheät välitykset.
Välityksiä taas ei voi olla pyörimässä jatkuvasti mukana "normaali tilassa" eli jarru vapaalla. Asennustilakin on aika rajallinen.

Pakko tähän on olla jokin simppeli ratkaisu mutta ei vaan pälkähdä mieleen. :roll:

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Tammi 25, 2012 18:28
Vipuun tehty "jarrulevy" vähän hölpästi sivusuunnassa kiinni ja ihan sähkömagneetti,
johon se pääsee nappaamaan kiinni?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2012 6:46
En nyt tiedä onko ihan väärä muistikuva, mutta eikös DC-moottorin saa "lukittua" kun pistää molempiin karvoihin +12V?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 8:19
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2012 7:20
Duunari kirjoitti:Virtaa on käytössä 12v ja useampi amppeeri.

Auton starttimoottorin solenoidista voisi kehitellä varmasti jotain.

Vielä ei ole selvinnyt kuinka suurta jousivoimaa vastaan jarrun pitäisi taistella.
Jos voima ei ole kovin suuri niin riittäisikö viritys jossa solenoidi vetää jonkin kitkapinnan kiinni vivun akseliin?
Jos voimaa tarvitaan enemmän niin sitten tarvitaan halkaisijaltaan suurempi levy/akseli/mötikkä.
Jussin ehdottama sähkömagneetti jarrylevyn kylkeen kuulostaa myös hyvältä viritykseltä.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 8:19
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2012 8:24
Tuli mieleen vielä polkupyörien jarrujärjestelmät.
Halvin lienee kumipalat vanteeseen painava u-jarru. ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:B ... brakes.jpg )
Tehokkain taas on levyjarru ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:BrakeDiskVR.JPG ). Mulla on fillarissa levyjarrut ja teho on kyllä huikea. Itse levy on noin CD-levyn kokoinen ja jarrusatulakin on hyvin pieni.
Käyttövoima tulisi vaijeria pitkin ja vaijerin vetelyn hoitaa solenoidi. Sopiva jarruteho saadaan aikaiseksi laittamalla sopivan vahvuinen vetojousi vaijerin ja solenoidin väliin.
Vaijerin ansiosta käyttövoimayksikön sijoittelu on melko vapaata.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 14:40
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2012 9:52
L18 kirjoitti:En nyt tiedä onko ihan väärä muistikuva, mutta eikös DC-moottorin saa "lukittua" kun pistää molempiin karvoihin +12V?


Heh, siis laittaa moottorin navat keskenään oikosulkuun? Kyllä toimii.

Kari
Espoo, Finland

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2012 12:46
GaryP kirjoitti:
L18 kirjoitti:En nyt tiedä onko ihan väärä muistikuva, mutta eikös DC-moottorin saa "lukittua" kun pistää molempiin karvoihin +12V?


Heh, siis laittaa moottorin navat keskenään oikosulkuun? Kyllä toimii.

Kari


Toimii kyllä jarruna, mutta ei lukkona. Paikallaan ollessa jarrutusmomentti on nolla, ja kasvaa liikkeen nopeutuessa.
Askelmoottorin voi tosiaan lukita paikalleen, pitämällä yhtä tai kahta vierekkäistä kelaa virrallisena, mutta ei sekään mahdottomia pidä.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 14:40
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2012 23:45
Jussi kirjoitti:
Toimii kyllä jarruna, mutta ei lukkona. Paikallaan ollessa jarrutusmomentti on nolla, ja kasvaa liikkeen nopeutuessa.
Askelmoottorin voi tosiaan lukita paikalleen, pitämällä yhtä tai kahta vierekkäistä kelaa virrallisena, mutta ei sekään mahdottomia pidä.


Tuossa olikin "hipsukat", joten termi välissä on silloin korkeintaan suuntaa antava.

Kari
Espoo, Finland

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Pe Tammi 27, 2012 20:19
Kuulostaa viritykseltä, jossa jarrutetaan enemmän kuin liikutetaan? Tällöin nurinkurinnen jarru on parempi, eli sähkö vapauttaa jousikuormitteisen jarrun. Jos jarru voi olla on off tyyppinen, jarrun pitää pitää isoa kuormaa ja mekaniikkaan voi satsata työtunteja suosittelen linkkujarrua. Ei varmaan liiku minnekkään ennen vapautusta. (linkkujarru = mekaniikka jota käytetään tavallisessa ruuvvipuristimessa)
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Tammi 28, 2012 0:43
Jousivoima ei ole kova, joten askelmoottorikin selviytyy siitä. Luokkaa muutama Nm.
Jarrua käytetään tilapäisesti ja turvallisuus syistä toiminta on vapauduttava jos ja kun sähkö häviää.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 12:08
ViestiLähetetty: Pe Helmi 24, 2012 19:32
Jos voima ei aivan mahdoton ole, pitäisin parhaana tuota Jussin ehdottamaa sähkömagneettiin tarraavaa jarrulevyä.
On liikuteltavissa käsin vaikka jarru on päällä, ja vapautuu välittömästi sähkön katketessa.
TRauma
Pers'aukiset eläkeläislehtorit ry.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2012 21:08
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 15:16
Tai jos tarraa ihan vipuun sähkömagneetilla...

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron