Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Sähkömoottorin nopeuden säätö?

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 11:22
ViestiLähetetty: To Maalis 01, 2012 8:54
Morjensta kaikille!

Minulla on tällainen ongelma: noin 2 kW 1-vaihemoottori (230 V) nostaa kuormaa melko vauhdikkaasti. Haluaisin, että tämä tapahtuisi vakionopeudella. Harmi kyllä nopeus tuntuu vaihtelevan kuorman mukaan, joka on vähän sattumanvarainen.

Jos ohjaan tätä moottoria invertterillä niin voinko säätää sillä nopeuden kutakuinkin vakioksi?
Onko markkinoilla edullisia inverttereitä tällaiseen tarpeeseen?

Kaikki vinkit ja ideat terveulleita!
Kiitos jo etukäteen :D

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Maalis 01, 2012 9:50
1-vaihemoottori ei oikein sovellu taajuusmuuttajille. Ainakaan parasta vääntömomenttia ja säädettävyyttä ei saada.
Kun vaihdat koneen 3-vaiheiseen vähän suurempaan, tai tiuhennat välitystä, voit päästä haluamaasi tilanteeseen taajuusmuuttajalla.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 11:22
ViestiLähetetty: To Maalis 01, 2012 13:21
Jussi kirjoitti:1-vaihemoottori ei oikein sovellu taajuusmuuttajille. Ainakaan parasta vääntömomenttia ja säädettävyyttä ei saada.
Kun vaihdat koneen 3-vaiheiseen vähän suurempaan, tai tiuhennat välitystä, voit päästä haluamaasi tilanteeseen taajuusmuuttajalla.


Nopeudensäätö olisi siis melko pientä, ei portaatonta nopeussäätöä vaan lähinnä, että pysyisi jossakin kierrosluvussa.

Tuossa on kyllä vääntöä, voimaa ja tehoa tarpeeksi, 3-vaihemoottoria en oikein laitteeseen pysty vaihtamaan :(

Harmi jos ei 1-vaihemoottoria voi käyttää. Toisaalta pitäisihän sen olla mahdollista kun minulla on yleiskone, jossa portaaton nopeudensäätö. Taitaa olla porakoneessakin ja molemmat 1-vaihtemoottoreita.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 1:01
Oletin että kysyt vinssistä, etkä porakoneesta... Siis tarkennusta siihen moottoriin.
Yleiskoneissa on nykyään dc- moottorit jo aika vallalla, porakoneissa hiiliharjalliset sarjamoottorit ja vinssissä ehken oikosulkumoottori...
Niitä säädellään jokaista aivan eri tavoin. Ja jos siinä vinssissä (ehkä se oli se) kuorma vaikuttaa nostovauhtiin, se moottori on liian
heikko täyttämään sun tarpeen. Tai välitys liian harva.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 11:22
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 11:01
Äh, joo... sorry. Kyse ei ole kummastakaan. Vedän moottorilla pitkää, n. 100 metriä, laahusta ja toimii aika hyvin. Ongelma on se kun keleistä riippuen välillä vauhti on vähän turhan hurja.

Tarttis saada joku systeemi, jolla nopeutta voisi jossakin määrin säädellä.

Moottori on tosiaan 2 kW 1-vaihemoottori, joka toimii hyvin ja varmasti. En mielellään vaihtaisi sitä toiseen.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 12:07
jerrypoo kirjoitti:Moottori on tosiaan 2 kW 1-vaihemoottori, joka toimii hyvin ja varmasti. En mielellään vaihtaisi sitä toiseen.


Edelleen auki, minkä tyyppinen moottori on kyseessä.

Oikosulkumoottori mielellään pyrkii pysymään taajuuden mukaisessa nopeudessa aika hyvin, jos vaan on riittävän vahva hommaan.
Noissa muissa tyypeissä tarviit sitten takaisinkytkennällä olevan säätimen, joka myös anturoi toteutuneen nopeuden.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 11:22
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 12:43
Jussi kirjoitti:Edelleen auki, minkä tyyppinen moottori on kyseessä.


Oma arvaukseni on, että ko. oikosulkumoottori. Iso sköntstä, pari kondensaattoria jne...
Voiko tällaisen nopeutta säätää? Taajuusumuuttajalla?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 13:18
jerrypoo kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Edelleen auki, minkä tyyppinen moottori on kyseessä.


Oma arvaukseni on, että ko. oikosulkumoottori. Iso sköntstä, pari kondensaattoria jne...
Voiko tällaisen nopeutta säätää? Taajuusumuuttajalla?


Säätäminen mahdollisesti taajuusmuuttajalla riippuu sekä 1-vaihemoottorin toteutuksesta, että taajuusmuuttajasta, yleensä ei.
Ja jos jo nyt nopeus vaihtelee kuorman mukaan häiritsevästi, niin tuskin sillä moottorilla onnistuu missään tapauksessa. Vaatisi
ainakin sekin takaisinkytkentää, jolla moottorin taajuutta nostettaisiin jättämän kasvaessa.

Minä en nyt hahmota, mitä sillä laahuksella tehdään ja minkälainen kuormana se on... Minkälainen välitys moottorilla on? Paljonko
se nopeuden vaihtelu on? Miksi se vaatii vakionopeutta?

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Ma Maalis 05, 2012 11:35
jerrypoo kirjoitti:Oma arvaukseni on, että ko. oikosulkumoottori. Iso sköntstä, pari kondensaattoria jne...
Voiko tällaisen nopeutta säätää? Taajuusumuuttajalla?


Jos ottaa silmät käteen ja katsoo, niin ei tarvitse arvuutella. Tai ota vaikka valokuva.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ma Maalis 05, 2012 14:39
Onko sähkömoottorissa tyypikilkpi?

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... &view=next

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 11:22
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 13:55
Moottori näyttäisi olevan MEZ-merkkinen, 1-vaiheinen oikosulkumoottori (?). Mallia 90S (tuolla on jotakin kondensaattori- ja mallitietoa http://www.mez-cz.cz/katalogy/stridave_elektromotory/cataloghi_mono_3.pdf).

Tässä kuva moottorista:
Kuva

Tässä kuva moottorin kilvestä:
Kuva

Kai nyt tuon moottorin kierroslukua voi muuttaa taajuutta muuttamalla?
Mistä löytyy sopiva taajuusmuunnin? Sopiva = edullinen :D

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 15:59
En saanut selvää tuosta tyyppikilvestä. Onko siinä IEC numero? Se kertoo moottorin mitat, joiden avulla voi vaihtaa 3 vaihemoottorin tilalle.

1 vaiheisille ei ole taajuusmuuttajia. Yksivaiheista voi kyllä säätää yksinkertaisella jättämäsäädöllä, mutta se ei käy vaihtelevan momentin käyttöihin.

Millainen voimansiirto tuossa systeemissä on? Vaihdemoottori voisi olla parempi vaihtoehto?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 11:22
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 17:20
htwt kirjoitti:En saanut selvää tuosta tyyppikilvestä. Onko siinä IEC numero? Se kertoo moottorin mitat, joiden avulla voi vaihtaa 3 vaihemoottorin tilalle.

1 vaiheisille ei ole taajuusmuuttajia. Yksivaiheista voi kyllä säätää yksinkertaisella jättämäsäädöllä, mutta se ei käy vaihtelevan momentin käyttöihin.

Millainen voimansiirto tuossa systeemissä on? Vaihdemoottori voisi olla parempi vaihtoehto?


Löysin 1-vaiheisille taajuusmuuttajia aina 600 - 1000VA asti mutta hinta alkoi olla aika korkea.
http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/rs16-saadin-1000lri-401000va-p-1948.html
Suurempia en löytänyt.

Kyllähän tilalle voi laittaa 3-vaihemoottorin + taajuusmuuttajan mutta luulen tuon kombon olevan jo aika hintavan :( Sinänsä moottorin mitoilla ei oikeastaan ole väliä, voin sovittaa minkä tahansa.

Vaihteiston muuttaminen ei käy, paras olisi joku portaaton nopeudensäätö. Nyt tuo vekotin vetää narua n. 80 mm akselin ympärille. Nopeus on melkein hyvä, ehkä vähän liian nopea. Täytyy funtsia jos paras ratkaisu on laittaa ohkasempi akseli...

Kaikki ideat tervetulleita :D

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 18:00
Jos nopeus vaihtelee paljon, niin moottori on jo ylikuormitettu, eikä taajuusmuuttajakaan silloin auttaisi.

Tehokkaampi moottori tai akselin pienentäminen voisi ratkaista ongelman. Saman tehoisen kolmivaiheoikosulkumoottorin kippimomentti olisi suurempi.

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron