Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Säätyvä valaistus TV:n taakse?

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2012 22:21
Meinasin vetäistä 12v led nauhaa tv:n taakse ja luultavasti säädettävän powerin perään.

Pälkähti vaan mieleen että tämähän olisi hyvä saada itsesäätyväksi muun valaistuksen mukaan.
Turha sen on palaa kirkkaassa päivänvalossa, ja toisaalta pimeässä tuo on taas turhankin kirkas täysillä.
Tuleeko mieleen sovellusta jossa olisi esim LDR, potikka skaalaukseen ja jokin pwm säätö?
Käyttöjännite mikä vaan kunhan ulos tulee 12v ja 1A

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2012 6:15
katoppa tätä astetta päheempi viritelmä...

http://www.livelightproject.com/

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2012 10:40
Jostain 555 piirin PWM kytkennästä voisi soveltaa, laittamalla LDR vastuksen potikan rinnalle.

Kuva

Googlella löytyy muitakin versioita.

Jos ne ledit ei vie paljoa virtaa, niin lineaarisen säädön saa tehtyä vielä helpommin. Yksinkertaisimmillaan pari vastusta ja bipolaari darlington.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2012 17:21
Tuollainen ambilight olisi varmaan hieno lisä mutta vaatisi pc:n liittämisen toimiakseen.
Muutenkin tuo tulee tavallaan tunnelmavaloksi joten revontulet ei riihen sovellu.

Tuohon menee miltei 4m nauhaa jolle ilmoitettu 48w/5m joten virrantarve onkin maksimissaan noin 1.6A.

Koko idea onkin ns. ledeillä toteutettu vakiovalaistus jossa valonlähde nyt vaan sattuu olemaan sen tv:n takana.
Vastaavia on "oikeissa töissä" toteutettu esim. portaikkoihin sun muihin mutta väylävehkein ja 1-10v säätimin joihin ympätty läsnäolotiedot sun muut. Komponenttien hinta huimaa päätä.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2012 15:22
Duunari kirjoitti:Tuollainen ambilight olisi varmaan hieno lisä mutta vaatisi pc:n liittämisen toimiakseen.
Muutenkin tuo tulee tavallaan tunnelmavaloksi joten revontulet ei riihen sovellu.

Tuohon menee miltei 4m nauhaa jolle ilmoitettu 48w/5m joten virrantarve onkin maksimissaan noin 1.6A.

Koko idea onkin ns. ledeillä toteutettu vakiovalaistus jossa valonlähde nyt vaan sattuu olemaan sen tv:n takana.
Vastaavia on "oikeissa töissä" toteutettu esim. portaikkoihin sun muihin mutta väylävehkein ja 1-10v säätimin joihin ympätty läsnäolotiedot sun muut. Komponenttien hinta huimaa päätä.

Eikös tuo 4m nauha ota sitten 3,2 A?

Itse tekisin PWM säädöllä. Tuossa olisi sopiva aloitusprojekti arduinolle tai diskreetille konrollerille :wink:

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ke Maalis 14, 2012 10:58
Tein aikoinaan kukka/yövaloksi ledeille portaattoman säädön fetillä ja LDR+pari vastusta. Sama kytkentä toimi joskus huoneen halogenvalojen himmentimenä, kun projektori oli päällä.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Ke Maalis 14, 2012 18:07
htwt kirjoitti:

Itse tekisin PWM säädöllä. Tuossa olisi sopiva aloitusprojekti arduinolle tai diskreetille konrollerille :wink:

Minun matematiikalla 48w/12v =2A /5m joka taas on on 0.4A/m ja tästä saan 0.4A/m*4 = 1.6A
Pwm säätö vaatii sitten korkeahkon taajuuden ettei välkytä mutta miten esim tehotrankut kestää mukana?
Prossut on koodareille ja en taas puhu ohjelmointikieltä.

Testailin tuossa ko nauhaa ja myös jännitesäädöllä saadaan hyvä lopputulos kun käytetään 10-12v aluetta.
Minulla on tuossa esim 12vdc poweri jossa trimmi (10v-13v) jänön asettelua varten.
Trimmi on 2kOhm ja liian helppoahan tuo olisi ollut jos olisi olemassa saman arvoisia LDR vastuksia. :lol:

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 2:51
Duunari kirjoitti:
htwt kirjoitti:

Minun matematiikalla 48w/12v =2A /5m joka taas on on 0.4A/m ja tästä saan 0.4A/m*4 = 1.6A
Pwm säätö vaatii sitten korkeahkon taajuuden ettei välkytä mutta miten esim tehotrankut kestää mukana?
Prossut on koodareille ja en taas puhu ohjelmointikieltä.

Testailin tuossa ko nauhaa ja myös jännitesäädöllä saadaan hyvä lopputulos kun käytetään 10-12v aluetta.
Minulla on tuossa esim 12vdc poweri jossa trimmi (10v-13v) jänön asettelua varten.
Trimmi on 2kOhm ja liian helppoahan tuo olisi ollut jos olisi olemassa saman arvoisia LDR vastuksia. :lol:

Minun laskin väittää edelleen, että 48/2=4 :roll:

PWM säätökin säätää jännitettä, tai tarkemmin jännitteen tehollisarvoa.

LDR vastuksen voisi saada suoraan poveriinkin laitettua. Se potikka on osa jännitteenjakokytkentää, jossa lähtöjännite jaetaan hakkuriohjaimen takaisinkytkentään. Vastusten kokoa voi muutella sopivammaksi.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 12:27
Duunari kirjoitti:
Minun matematiikalla 48w/12v =2A

htwt kirjoitti:Minun laskin väittää edelleen, että 48/2=4 :roll:

On teillä laskimet, mun laskin sanoo että 48/12=4.

Joo sori, oli pakko vinoilla vähän. :wink:
Eikös siihen ldr:n rinnalle voisi tökätä jonkun potikan että saa tarvittavan säätöalueen?

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 14:58
L18 kirjoitti:
Duunari kirjoitti:
Minun matematiikalla 48w/12v =2A

htwt kirjoitti:Minun laskin väittää edelleen, että 48/2=4 :roll:

On teillä laskimet, mun laskin sanoo että 48/12=4.

Joo sori, oli pakko vinoilla vähän. :wink:
Eikös siihen ldr:n rinnalle voisi tökätä jonkun potikan että saa tarvittavan säätöalueen?

Hups. Laskukoneet sekaisin :)
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 20:14
htwt kirjoitti:
Hups. Laskukoneet sekaisin :)

:mrgreen: No vahvasti lähti, pitäskö siirtyä varhaiseläkkeelle!!!
Muistin tehon väärin kun noita on useampi eri tyyppi hyllyssä, mutta tälle mittaamani kokonaisvirta on viiden metrin pätkällä se 2A... ja se sotki sitten koko homman. :lol:
Joten sen tehon täytyi olla 24w ja 1.6A on silti oikea kulutus tälle kyseiselle 4m pätkälle.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Su Maalis 25, 2012 20:02
No ei jätetä tätä juttua ihan auki, eli löysin mieleisen (ja helpon) ratkaisun.
Yllättäen se löytyi taas ebaysta reilulla 8 eurolla. :mrgreen:
http://www.ebay.com/itm/120811598286?ss ... 1423.l2649

Tuli vastaan valmis ir-ohjattu säädin jossa jopa kaksi erillistä kanavaa ja monta muuta turhaa toimintoa.
Meinaan tuota ohjailla tekemällä tarvittavat käskyt logitechin yleiskakeen jolla muutenkin käsken kaikkia laitteitani.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 7:24
Duunari kirjoitti:Yllättäen se löytyi taas ebaysta reilulla 8 eurolla. :mrgreen:
http://www.ebay.com/itm/120811598286?ss ... 1423.l2649

Tästä alle kolmella eurolla
http://viewitem.eim.ebay.fi/24--44-Key- ... 71085/item

Tai tästä rapiat 13 erkkiä 5 metriä RGB-ledinauhaa ja kake.
http://viewitem.eim.ebay.fi/FREE-SHIP-5 ... 04395/item
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 18:58
Itsellä valkoinen oli ainoa ja ehdoton vaatimus.
Hyvä että linkkasit nuo jos joku etsii rgb vaihtoehtoa.
Se on vaan niin että on hullua maksaa suomilisää monta sataa prosenttia. :mrgreen:

Tuossa kyseisessä nauhassa eriväriset ledit on vuoronperään eli loppujen lopuksi aika harvassa.
Minulla tv on noin 3cm seinästä joten lopputulos olisi epätasainen väri tai niitä yhdisteltäessä jopa kirjava.
Jos rgb sovellusta meinaa tälläiseen niin suosittelen käyttämään 5050 ledillä toteutettua hieman tyyriimpää nauhaa joissa jokainen ledi pitää sisällään kaikki kolme väriä.
Tässäkin taas huomioida että ottaa sen missä on 300led/5m eikä halvinta jossa 150led/5m.

Esimerkiksi tälläinen rgb nauha köyhdyttää noin 17€

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 21:36
Duunari kirjoitti:Tässäkin taas huomioida että ottaa sen missä on 300led/5m eikä halvinta jossa 150led/5m.

Esimerkiksi tälläinen rgb nauha köyhdyttää noin 17€

Tästä samaan hintaan 600 lediä/5m.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Car-5M-600- ... 45679/item

Tai 25€ mustalla taustanauhalla.
http://viewitem.eim.ebay.fi/5M-Black-PC ... 29322/item

Paluu Apua aloittelijoille