Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

AC-rele rajoitetussa 12v AC:ssa ei toimi...

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Su Maalis 25, 2012 19:14
Mikä mahtaa olla syynä kun en ole saanut vaihtovirtareleä toimimaan mopon 12v AC järjestelmässä? AC on tietääkseni rajoitettu huiput leikkaamalla. Esimerkiksi H4-poltin noilla piuhoilla kyllä palaa komeasti. Olisi tarpeen ohjata vaihtovirta-relellä kokoajan päällä olevaa tasavirtaa.

Autoliikkeestä hankin AC relen joka on muuteen samallaisella symbolilla kuin DC-rele varustettu, paitsi että käämin rinnalle on piirretty myös joku vastuksen tyylinen "laatikko". En saa sitä kuitenkaan kytkemään... Olen untamo näiden AC-relejen kohdalla.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Su Maalis 25, 2012 21:08
Saatko laitettua kuvaa releestä? Se "laatikko" voisi olla snubberi, tai sitten ei.

Ei nyt tule muuta mieleen kuin että se on sittenkin DC-kelalla tai taajuus on liian korkea kelan mitoitukseen nähden.
Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 7:01
Kiitoksia vastauksestasi.

Tässä kyseinen rele.

Olen ajatellut että ongelman voisi ratkaista myös optoerottimella jossa olisi optot molempiin suuntiin joka sitten ohjaisi perinteistä releä. Tuo kuitenkin luultavimmin tarvitsisi jonkimmoisen kondensaattorin puskuriksi lähtöä tasoittamaan, muutaman vastuksen sekä releä ohjaavan transistorin/fetin. Valitettavasti noiden kytkentä mitoitus ei ole minulle niinkään selvää...
Liitteet
SAM_0759.JPG
SAM_0759.JPG (19.66 KiB) Katsottu 2813 kertaa

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 7:11
mikkokh kirjoitti:Olen ajatellut että ongelman voisi ratkaista myös optoerottimella jossa olisi optot molempiin suuntiin joka sitten ohjaisi perinteistä releä. Tuo kuitenkin luultavimmin tarvitsisi jonkimmoisen kondensaattorin puskuriksi lähtöä tasoittamaan, muutaman vastuksen sekä releä ohjaavan transistorin/fetin. Valitettavasti noiden kytkentä mitoitus ei ole minulle niinkään selvää...

Entäs ihan vaan tasuri ja DC-rele perään?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 11:26
Ihan vaan arvaan, että tuossa releessä AC tarkoittaa ilmastointilaitetta, eikä suinkaan vaihtovirtaa.
Se on lienee muuten ihan tavallinen DC minirele jollain suojavehkeellä kelan rinnalla.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 11:39
Niinkuin MHi ja Jussi jo kertoikin, se on ihan tavallinen DC-rele ja sen saa toimimaan tasurilla.

Siihen käy melkein mikä tahansa tasuri. Esim: http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=8861
Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 14:45
Kiitoksia vastauksistanne.

Autoliikkeessä tietämättömänä vaihtovirtarelenä mulle ainakin aikoinaan myivät. Tasasuuntaustakin olen ajatellut, mutta pelkään että vapailla kierroksilla rele alkaisi pätkimään ja se ei ole edes itse relelle hyvä asia kun kontaktit kuluu mahdollisesta kipinöinnistä.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 15:17
mikkokh kirjoitti:...mutta pelkään että vapailla kierroksilla rele alkaisi pätkimään...

Laita releen käämin rinnalle elko. Kun ei AC:n taajuudesta ole tietoa niin sopiva koko pitää vaan testata.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 15:52
mikkokh kirjoitti:Kiitoksia vastauksistanne.

Autoliikkeessä tietämättömänä vaihtovirtarelenä mulle ainakin aikoinaan myivät. Tasasuuntaustakin olen ajatellut, mutta pelkään että vapailla kierroksilla rele alkaisi pätkimään ja se ei ole edes itse relelle hyvä asia kun kontaktit kuluu mahdollisesta kipinöinnistä.

Ei se välttämättä pätki. Kun rele on jo vetänyt, niin se pysyy kyllä vetäneenä aika pienellä jännitteellä. Sehän on helppo kokeilla, että pätkiikö.
Viimeksi muokannut htwt päivämäärä Ma Maalis 26, 2012 18:25, muokattu yhteensä 1 kerran

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 16:10
Joskus kokeilin minireleellä kiinnipysymistä. Kyseinen yksilö muistaakseni päästi vasta lähempänä yhtä volttia.
Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 17:19
Kiitoksia vastauksistanne.

Olisiko ehdotusta minkä kokoiseslla kondensaattorista tuon jännitteen "puskuroinnin" voisi aloittaa näin aluksi? ...Kauppahankinnaksi nimittäin menee.

Olisiko tuota mahdollista rakentaa jotenkin trimmerillä säädettäväksi? Sillä pääsisi eroon eri kokoisten kondensaattorien swappailusta.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 17:59
kokoaalto tasurilla

(i*t)/dU=C (tai jotenkin tälleen)...

(0,1Ax0,03s)/4V=750uF esim... eli noin 1000uF lähtis koittaa

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 18:33
mikkokh kirjoitti:Olisiko ehdotusta minkä kokoiseslla kondensaattorista tuon jännitteen "puskuroinnin" voisi aloittaa näin aluksi?

Mielestäni aika todennäköistä, että tarvitset kondensaattoria. Sehän on tosiaan helppo testata, jos miljoonalaatikosta löytyy tasuri tai tasuriin diodit.

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2012 22:44
Onnistuskohan tuo puoliaaltosuuntauksella ja riittävän kokosella elkolla ja vastuksella...

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2012 23:06
Arvaisin hihalaskurilla myös, että mikä tahansa elko yli 1000uF käy kokoaaltotasurin kanssa.
Voi jopa hyvin toimia puoliaaltoisenakin, ja sehän on tosi simppeli kokeiltava.
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille