Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Apua kaivataan generaattorin perus fysiikkaan

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ke Touko 23, 2012 13:47
Moi.

Ongelmana on hiilellisen vaihtovirta generaattorin säätömekanismi. Generaattori valmistetaan 220V moottorista. Säätimen tulisi pystyä kuormittamaan generaattoria valinnaisesti siten, että haetaan joko vakio kierroslukua (jonka jälkeen kuormitus kasvaa jyrkästi) tai haetaan vakio vääntömomenttia.

Varsinaisen kuorman apuna ajattelin käyttää sekä suurehkoa kondensaattoria, että akustoa.

Löytyisikö säätimestä valmiita malleja tai edes periaatetta miten säädin pitäisi suunnitella.

Kiitos

-Raimo

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Touko 23, 2012 14:58
Tota, yleensä noissa vehkeissä vakioidaan moottorin(poltto-) kierroslukua keskipakosäätimellä, ei kuormalla.
LIsäksi moottorista(sähkö-) tulee hyvin huono generaattori. Vai mikähän moottori on kysessä, jos siinä on hiilet?
Normaali hiilellinen sarjamoottori ei toimi geniksenä ollenkaan, sen remanenssi ei riitä homman käynnistykseen.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ke Touko 23, 2012 20:46
Juu. Nyt ei ole kyseessä polttomoottorigeneraattori. Magnetoinnin hoidan alussa pienellä kestomagneetilla ja lopullisessa versiossa käytän magnetointi käämiä. Generaattorina ajattelin käyttää porakonetta. Toisaalta voisi ajatella että tuossa käyttäis jotain askelmoottoriakin, mutta yli neljänsadan watin askelmoottorit ei tavoitehintaryhmässä ole tarpeeksi kompaktin kokoisia.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Touko 24, 2012 0:27
Ahas, siis jotain tuuli/vesimyllyä...? tai sinnepäin.
Mites meinasit saada porakoneeseen sen pienenkään kestomagneetin, niin että se tekee jotain? Vielä hämmästyneempi olisin
sen magnetointikäämin sinne ujuttamisesta.

Olettaen tuon ongelman ratkaistuksi, niin seuraava kysymys tulee porakoneen vaihteistosta. Meinasitko käyttää sitä tuossa
osana? Niissä on ankkurilla suoraan tehtynä useinmiten 4-6 hammasta ja halkaisija 8-10mm. Sen pyörittäminen "väärin päin",
eli istukan suunnasta kuormitettuna tekee siitä hyvin lyhytikäisen.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: To Touko 24, 2012 8:10
Ratkaisun mekaaniset ongelmat on rekisteröity. Mites alkuperäinen kysymys, eli kuvaamani kaltainen säädin. Miten sitä kannattaisi alkaa suunnittelemaan?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Touko 24, 2012 11:27
Enpä ole tuollaiseen tarpeeseen koskaan törmännyt...
Mitähän sieltä sarjamoottorista tulee ulos, jos sen sattuu saamaan toimimaan geniksenä? Taitaa tulla DC:tä. Joten taajuusmittaus
on vissiin poissuljettu kierroslukuvahtina. Vääntömomentilla varmaan olisi selvä korrelaatio virtaan, joten virtasäätö voisi hoitaa
tuon toisen osuuden.

Täydestä akustosta tai konkasta ei ole kuormaksi, joten senkin varalle olisi oltava jotain lisää. Tuulimyllypuolella käytetäään
"shunt regulator" tyyppisiä ratkaisuja rajoitukseen. Siinä aina tullessa liikaa tuottoa, ylimääräinen pusketaan johonkin
kuormaan nostamalla kuorman osuutta.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 7:35
Hmm... Onnistusikohan homma siten, että säädin "oikosulkee" moottorin jonkun ihan mitättömän kuorman läpi ja mittaa kuorman yli menevää jännitettä, kun jännite ylittää halutulle kierrosnopeudelle ominaisen jännitteen kytkee laite varsinaisen kuorman päälle. Jos homma toimii niin kuin ajattelen, niin generaattori ryntää halutulle kierrosnopeudelle, koska sille ei ole mainittavaa kuormaa ja ei päästä kierrosnopeutta tämän yli, jos kuorma on riittävän suuri?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 12:32
Noinhan sen äkkiä ajatellen pitäisi toimia.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 12:45
Helpottaisi vastaamista jos kertoisit mitä olet tekemässä. Vai onko projekti salainen?

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 21:29
Säädettävää generaattoria, jota voidaan ohjata joko kierrosluvun mukaan tai kuorman mukaan. Vermelettä voi hyödyntää melkein kaikessa mikä pyörii. Jussi jo arveli, että tuuligeneraattori on kyseessä ja sellaiseenkin laite käy. Muistaakseni jossain isoissa tuulimyllyissä käytetään sellaista, että niiden lapakulman säätö on korvattu säätyvällä kuormalla siten, että se antaa kierrosten nousta optimialueelle ja sitten lisää tuulen nopeuden muuttuessa kuormaa siten että pyörimisnopeus ei nouse juurikaan paitsi kun generaattorin raudan kyllästymispiste saavutetaan niin silloinhan kierrosnopeus alkaa väkisin nousta...

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 23:00
Jos teet sitä, mikä se nyt sitten onkaan, johonkin muuhunkin tarkoitukseen, kuin itsesi hauskuuttamiseen ja työllistämiseen
vaapaa-ajalla, niin suosittelen unohtamaan minkään moottorin käytön. Tee suoraan generaattoriksi tarkoitettu/tarkoitetusta.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2012 7:19
Raimo kirjoitti:Säädettävää generaattoria, jota voidaan ohjata joko kierrosluvun mukaan tai kuorman mukaan. Vermelettä voi hyödyntää melkein kaikessa mikä pyörii. Jussi jo arveli, että tuuligeneraattori on kyseessä ja sellaiseenkin laite käy. Muistaakseni jossain isoissa tuulimyllyissä käytetään sellaista, että niiden lapakulman säätö on korvattu säätyvällä kuormalla siten, että se antaa kierrosten nousta optimialueelle ja sitten lisää tuulen nopeuden muuttuessa kuormaa siten että pyörimisnopeus ei nouse juurikaan paitsi kun generaattorin raudan kyllästymispiste saavutetaan niin silloinhan kierrosnopeus alkaa väkisin nousta...


Kestomagneettimoottorissa vääntömomentti on verrannollinen virtaan ja kierrosluku on verrannollinen jännitteeseen. Epätahtikoneen säädössä kannattaa tutustua taajuusmuuttajakäyttöihin, skalaarisäätö, vektorisäätö, vääntömomenttisäätö...
Generaattorit on pääsääntöisesti tahtikoneita, joiden vääntömomentti riippuu staattorikäämin ja magnetointikäämin virrasta. Kierrosluku on suoraan verrannollinen taajuuteen. Vääntömomentin ja tehon laskemisen voi tehdä digitaalisesti, tai analogisesti operaatiovahvistimilla.

Momentin ja kierrosluvun voi tietty mitata myös suoraan voima-anturilla ja takometrillä. Pyörrevirtajarru olisi helppo säädettävä.

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron