Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Akku käyttöisen ajoleikkurin suunnittelua

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 11:18
Morjens mieheen,

Mulla olis tiukka visio rakentaa putkirunkoinen, auton akulla toimiva päältä ajettava ruohonleikkuri, eli ajoleikkuri.
Rungon ja leikkurin tekeminen on sinänsä helppoa kauraa mulle, mutta nuo sähköhommat on mulle melkolailla outoja. Mutta eihän se mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan ole.
Alkujaan ideoin vetomoottoreiksi, ilman tasauspyörästöä, kummallekkin vetävälle pyörälle omat moottorit. Moottoreiksi ajattelin henkilöauton starttimoottoreita.
No heti alkuun pari kysymystä nuista starteista: Pystyykö starttia pyörittämään kumpaankin suuntaan napoja vaihtamalla, tai ylipäätänsä ollenkaan? (pakki). Entä onko 12 v järjestelmä järkevä, vai olisiko 24 tai 36 v parempi? Vai kestääkö/ toimiiko startti edes isommalla kun 12 v? Leikkuria siis liikutetaan, ohjataan/ käännetää juuri näillä moottoreilla. Entä onko tähän mahdollista rakentaa nopeuden säädintä sähköisesti, ilman vaihteistoa? Ohjaus ja kaasu tapahtuisi mahdollisesti kahdella "joysticillä", toisessa eteen ja taakse, ja toisessa ohjaus eli kääntäessä toinen moottori sammuu ja toinen vetää. Takarenkaat olisivat vapaasti kääntyvät.
Muilla viisailla ideoita? Ja huomioidaan myös se, että ideana on pitää kustannukset minimissä ja käyttää paljon kierrätysosaa.. Ei 1000 euron "HIFI" moottoreita tai mitään kalliita erikoisakkuja..

Tässäpä vähän alkulämmittelyä..

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 11:33
Vähän vielä jatkoa,

Leikkuri painaisi kuskin kanssa varmaan noin 200 - 250 kg. Välitettynä ajonopeus jotain 5 km/h. Ajatuksena ajoaikaa olisi noin 1,5 - 2 h. Akut varmaan 2 x 100 Ah. Arvioita moottoreiden virran kulutuksesta: Vapaana pyöriessä ehkä 30 A/ kpl, kuormitettuna olisko 50 A..??? (Esim Nissan Micran startti) Olenko ihan hakoteillä??? Leikkuupöydän moottori ehkä 20 A?? (Varmaan tuulilasin pyyhkijän moottori riittäis)???

Pohdintaa..

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 11:36
Startti on huono idea. Startti pyörii kyllä väärään suuntaan, mutta hiilet ja pyörijä menee nopsaan. Jos jaksaa modata moottorin, niin saattaa saada kestämäänkin. Toinen juttu on vielä sopiva kierroslukualue. Nyt jos ihan lonkalta heitän, niin startti pyörii hiukkasen liian lujaa jos vedon järjestää suoraan akselille. Ehkä voisi onnistua, jos startin rattaan painaa renkaaseen, riippuen renkaan halkaisijasta.

Moottorin nopeuden säätäminen tapahtuu luotettavimmin PWM säätimellä (Pulse-Width Modulation) Eli pulssin leveyden säädin. Netti on pullollaan PWM säätimestä ja sen toiminta periaatteesta. Luulempa, että tuollaisen voi löytää irrallisena komponenttina EBay:stä huomattavan huokealla. Lue halvemmalla kuin osat maksais jos itse tekee.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 12:41
Tulee ajoleikkuriksi kovin pieni leikkuulaite. Järkevän kokoisen työnnettävänkin leikkurin 5hp moottorinkin pistää helposti
vähänkin pidempi heinä polvilleen. Se on kuitenkin kilowattiluokassa. 2000W, 12V = 166A, noin esim.
Ajoleikkureissa on yleensä >9hp:n kone. Joten akkukäytöllä jotuu tinkimään aika paljon työtehosta.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 8:19
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 13:05
Mulla on ajoleikkurissa 12hp eikä yhtään haittaisi vaikka olisi toinen mokoma lisää. Siihen suhteutettuna harrastajahintainen, kotikutoinen ja järkevästi toimiva sähköajoleikkuri tuntuu mahdottomalta yhtälöltä.

Mukava projektihan tuollainen varmasti olisi.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 13:06
Auton startti on sarjamoottori, joka ei vaihda pyörimissuuntaa napaisuutta vaihtamalla. Pitäisi vaihtaa sisäinen kytkentä. Starttimoottori on tehty hyvin lyhytaikaiseen käyttöön, eli kuumenee liikaa tuossa käytössä.

Leikkuumoottorisi on noin 100 kertaa liian pieni.

Akkuja tarvittaisiin järjetön määrä. Starttiakun kapasiteetti on ilmoitettu 20 tunnin purkuajalle. Jos purkuaika on vain 2 tuntia, niin kapasiteetista ei saada kuin murto-osa ulos.

Starttiakku kestää 30-60 syvää lataus/purku jaksoa, eli melko kalliiksi tulisi.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 15:33
Tässä olis yks tällanen:
http://glanspower.fi/tuote/1066

Näyttäis olevan yhdellä vetävällä moottorilla, tasauspyörästön kera, 2 moottoria terille ja ohjaus ihan kääntyvillä eturattailla. Oasaako joku sanoo, että mitä moottoreita kenties tuossa käytetään? Kestomagneettimoottoreita??? Suunnanvaihdin voi olla vaihteistolla?? Entiä..

Toinen olis sitten tällanen:
http://www.designlaunches.com/entry_ima ... 50x328.jpg

Tuon speksejä en oo vielä ehtiny oikeen ettimään, mutta vaikuttais olevan kahdella vetävällä moottorilla ja ohjaus siinä, koska takarattaat näyttää olevan tuollaset vapaasti pyörivät..

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 16:53
nuita polttomoottorin tehoja ei voi ihan yks yhteen verrata sähkömoottorin. Veneiden ulkolaitamoottoreista löysin tuossa taannoin kaavion miten ja mihin teho häviää. Oliko jotenkin että 10 hv moottorista 3 hv lämpöön, 3 hv pakokaasut, 2 hv vaihteisto, loput veneen liikuttamiseen. Luulen että ajoleikkurissa hukkateho on suurempi erilaisten remmivälitysten takia.. Jatketaan tutkimista..

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 17:36
Chaplin kirjoitti:nuita polttomoottorin tehoja ei voi ihan yks yhteen verrata sähkömoottorin. Veneiden ulkolaitamoottoreista löysin tuossa taannoin kaavion miten ja mihin teho häviää. Oliko jotenkin että 10 hv moottorista 3 hv lämpöön, 3 hv pakokaasut, 2 hv vaihteisto, loput veneen liikuttamiseen. Luulen että ajoleikkurissa hukkateho on suurempi erilaisten remmivälitysten takia.. Jatketaan tutkimista..


Tota, polttoaineen energiasisällöstä kyllä häviää... Mutta ei ilmoitetusta tehosta, ainakaan tuossa määrin. Ei niitä katoavia
heppoja saa myydä.
Dieselistä lähtee n. 10kW per litra, bensasta vähän vähemmän. Litran tunnissa kuluttavan bensaleikkurin korvaamiseksi sähköllä
tarvitsisit noin 3kWh sähköä jossain. 12V akussa tarkoittaisi purettavissa olevaa 250Ah määrää. Eli siis 1000Ah akkua käytännössä. Noin äkkiä laskettuna.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 21:02
Chaplin kirjoitti:nuita polttomoottorin tehoja ei voi ihan yks yhteen verrata sähkömoottorin. Veneiden ulkolaitamoottoreista löysin tuossa taannoin kaavion miten ja mihin teho häviää. Oliko jotenkin että 10 hv moottorista 3 hv lämpöön, 3 hv pakokaasut, 2 hv vaihteisto, loput veneen liikuttamiseen. Luulen että ajoleikkurissa hukkateho on suurempi erilaisten remmivälitysten takia.. Jatketaan tutkimista..


10 hv polttomoottorista saadaan 10 hv akselilta ulos. Suurimmat erot sähkömoottoriin on sähkömoottorin huomattavasti laajempi vääntöalue ja sähkömoottoria voidaan kuormittaa hetkellisesti reilusti yli nimellistehon.

Ajettavasta sähköleikkurista tulee väkisinkin kallis. Litium rauta-fosfaatti -akuilla ja hyvän hyötysuhteen BLDC moottoreilla voisi saada hyvän leikkurin aikaiseksi, mutta hinta nousee suolaiseksi.

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... -90Ah.html (1300e 32V 90Ah akku)

http://www.goldenmotor.com/ (valikosta BLDC motors)

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 23:33
htwt kirjoitti:10 hv polttomoottorista saadaan 10 hv akselilta ulos.


Kyllä, kampiakselilta, mutta ei vetäviltä pyöriltä. Tästä ei kannata alkaa meidän väittelemään, koska siitä ei saada muutakun rupea pers_hjeeseen. Eikä tää oo se pointti mitä mä tässä kysymyksessä haen.

Elikkä vaikuttais siltä, että toi perus 12 v, auton osista suunnittelu kannattaa unohtaa..? Elikkä ongelmakohtana näyttäis ennemminkin olevan toi akku? Okei, miten tollanen Litium rauta-fosfaatti akku eroaa virran annossa perus lyijyakkuun? Tiedän esim kännyköiden akuista, että uudet kestää kauemmin, kun noi -90 luvun vehkeet. Senkin tiedän, että ajettiin veljeni kanssa joskus -80 luvun puolessavälissä tuttavaperheen jenkeistä tuomalla akku käyttöisellä Golfautolla/ kärryllä ympäriinsä varmaan reilu tunti.. Akut oli varmaan lyijyä..??
No ku päästiin nuihin golfautoihin, tässä yks linkki:
http://suphotel.en.made-in-china.com/pr ... A1S2-.html

250 kg + 360 kg, 23 km/h, 80 - 90 km.. Akut 6 x 8V, eli 48V.. Nopeasti Googlella näytti akut olevan jotain 80 dollaria/ kpl x 6 = n. 400 euroa.
Jenkeissä näyttäis olevan noi golfautojen moottorit jotain 300 dollarin hujakoilla, siis uudet.. Pitääpä etsiä nuita käytettyinä..

Idea on kuitenkin se, että akku käyttöinen ajoleikkuri, mahdollisimman paljon käytetty kierrätys osia sekä yksinkertaisuus, mm. normaali esim autossa käytettävä akku.
Lisää ideoita kaivataan!

PS. Muuten nuita Goldenmotorin juttuja saa alibabasta 1/3 hintaan..

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 23:48
Ja jos sais tämän rojektin tehtyä, leikkurille vois tehdä katoksen, jonka katto oli aurinkopaneelia. Akut sais sillai ladattua. En oo viherpiipertäjä enkä mikään kukkahattu.. Tykkään vaan askarrella ja suunnitella kaikenlaista tylsän työn vastapainoksi..

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 21:34
Juu... Hyötysuhdetta saattas saada lisää muuttamalla idean niittokonemaiseksi saksiliikkeseen perustuvaksi. Silloin ei menee tehoa hukkaan ilman pyörittämiseen ja ruohon heittämiseen...

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2012 6:27
Chaplin kirjoitti:
htwt kirjoitti:10 hv polttomoottorista saadaan 10 hv akselilta ulos.


Kyllä, kampiakselilta, mutta ei vetäviltä pyöriltä. Tästä ei kannata alkaa meidän väittelemään, koska siitä ei saada muutakun rupea pers_hjeeseen. Eikä tää oo se pointti mitä mä tässä kysymyksessä haen.


Sähkömoottori tarvitsee myös vaihteiston takapyöriä pyörittämään.

Chaplin kirjoitti:
htwt kirjoitti:Elikkä vaikuttais siltä, että toi perus 12 v, auton osista suunnittelu kannattaa unohtaa..? Elikkä ongelmakohtana näyttäis ennemminkin olevan toi akku? Okei, miten tollanen Litium rauta-fosfaatti akku eroaa virran annossa perus lyijyakkuun? Tiedän esim kännyköiden akuista, että uudet kestää kauemmin, kun noi -90 luvun vehkeet. Senkin tiedän, että ajettiin veljeni kanssa joskus -80 luvun puolessavälissä tuttavaperheen jenkeistä tuomalla akku käyttöisellä Golfautolla/ kärryllä ympäriinsä varmaan reilu tunti.. Akut oli varmaan lyijyä..??
No ku päästiin nuihin golfautoihin, tässä yks linkki:
http://suphotel.en.made-in-china.com/pr ... A1S2-.html

250 kg + 360 kg, 23 km/h, 80 - 90 km.. Akut 6 x 8V, eli 48V.. Nopeasti Googlella näytti akut olevan jotain 80 dollaria/ kpl x 6 = n. 400 euroa.
Jenkeissä näyttäis olevan noi golfautojen moottorit jotain 300 dollarin hujakoilla, siis uudet.. Pitääpä etsiä nuita käytettyinä..

Idea on kuitenkin se, että akku käyttöinen ajoleikkuri, mahdollisimman paljon käytetty kierrätys osia sekä yksinkertaisuus, mm. normaali esim autossa käytettävä akku.
Lisää ideoita kaivataan!


Auton starttiakku ei kestä syklisessä käytössä. Se kuolee muutaman kymmenen varaus-/purkusyklin jälkeen, jos joka syklissä puretaan kapasiteetista 80% tai enemmän. LiFePO4 akku kestää n. 1500 vastaavaa sykliä. Se on myös huomattavasti kevyempi. Sykliseen käyttöön tehdyt lyijyakut kestää muutama sata purkua, jos akut säilytetään aina täyteen varattuna. Mitä tyhjempänä lyijyakkua säilytetään, sen nopeammin se sulfatoituu ja menettää kapasiteettinsa. Virranantokyky riittää kyllä molemmissa.

Golfauton liikuttamiseen ei tarvita kovin suurta tehoa. Nurmikon leikkaus on ongelmallisempi. Raimon ehdottama niittokone on varmasti hyvä idea.

Jos leikkurista ei tule kovin painavaa, niin vetomoottoreiksi voisi käydä sähkörullatuolin moottorit.

Muoks: Rullatuolin moottorit olikin yllättävän kalliita http://www.ebay.com/itm/Motor-and-Gearb ... 3f15b7ec4e

Entäs sähköskootterin moottori (vaatii lisää välityksiä vetomoottorina)? http://www.ebay.com/itm/24V-350W-Electr ... 6a&vxp=mtr

Ehkä jostain romikselta voisi löytää vielä halvemman vaihdemoottorin.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 19:18
Tuon välityssuhteen ajattelin hoitaa ihan ketjulla tai hammashihnalla. Pieni ratas moottorille ja iso vetävälle akselille. Pitää vaan kokeilla tai jollain kaavalla laskea renkaan pyörimisnopeus, kunhan eka tietää minkälaiset moottorit vehkeeseen tulee. Jos sitä tulevaa moottoria ei voi pyörittää kumpaankin suuntaan, niin sillon varmaan unohdan tuon peruutusvaihteen. Toisaalta mekaaninen suunnanvaihdin ei ole mahdoton toteuttaa esim samalla periaatteella mitä veneiden "merikytkimissä" tai ulkolaitamoottoreissa käytetään.

Leikkuriksi voisi hyvinkin suunnitella ihan kelaleikkuria, tai siis itse sellaisen tekemistä, noin metrin levyistä. Kelaleikkuri: http://www.koneviesti.fi/uutiset/2011_u ... um/_print/

Tuossa ei tarvitsisi terille moottoria, vaan se saisi voiman pyörien välitykseltä maasta, kun leikkuri kulkisi eteenpäin. Pitääpä mökiltä käydä hakemassa tuollainen vanha kelaleikkuri ja tutkia sen toimintaa tarkemmin.. Jossain mainoslehtisessä näin tuollaisen leveän leikkurin, joka on tarkoitettu esim mönkiän perässä vedettäväksi..
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron