Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Akku käyttöisen ajoleikkurin suunnittelua

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 19:28
Tuo sähköskootterin moottori on 350W.. Hyvin riittää skootteria liikuttamaan, mutta justhan tuossa ylempänä huudeltiin, että tehon pitää olla monta kilowattia..?? :roll:

Ja ei nuo sähkörulliksen moottorit niin mahottomana maksa.. Ite vähän budjetoinu jotain 150 - 200 e nuille moottoreille..
Pitää tuota Alibabaa vielä tutkia.. Onko tuo muuten muille tuttu??
http://www.alibaba.com/

Kiinalaista laatua.. Halvalla.. :shock:

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 20:04
Chaplin kirjoitti:Tuo sähköskootterin moottori on 350W.. Hyvin riittää skootteria liikuttamaan, mutta justhan tuossa ylempänä huudeltiin, että tehon pitää olla monta kilowattia..?? :roll:


Ei se pelkkä eteenpäin liikkuminen kilowatteja tarvitse. 350 W on kyllä sähköskootterille liian vähän. Sähköavusteisissa fillareissa on 250 W ja siinä joutuu vielä itse polkemaan mukana. Ruohon leikkaaminen on se joka vaatii enemmän tehoa. Tuollainen työnnettävä leikkuri (tehdastekoinen) voisi mennä puolella kilowatilla + välityshäviöt, eli 1 kW riittänee moottorin tehoksi. Tehon tarve riippuu tietysti myös halutusta leikkuunopeudesta.

Chaplin kirjoitti:Ja ei nuo sähkörulliksen moottorit niin mahottomana maksa.. Ite vähän budjetoinu jotain 150 - 200 e nuille moottoreille..
Pitää tuota Alibabaa vielä tutkia.. Onko tuo muuten muille tuttu??
http://www.alibaba.com/

Kiinalaista laatua.. Halvalla.. :shock:


Sähkörulliksen moottorit ei jaksa työntää työnnettävää ruohonleikkuria. Laita oma moottori leikkuuterälle.

Alibabasta en ole tilannut, mutta olen kuullut pari tapausta jossa rahat on menetetty. eBay:ssa on parempi ostajan turva. Paypal maksoi rahat takaisin kerran kun sain rikkinäistä tavaraa.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 20:36
Löysin "sähköskootterin" moottorin datalehden: http://tech-mobile.hu/elemek/termekek/M ... 0MOTOR.pdf

Ratas kiertää 350 rpm, eli vaatii reilusti lisää välityksiä. Eiköhän se kahdella tuollaisella kulje jos leikkuuterälle laittaa oman moottorin.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 10:55
ViestiLähetetty: La Kesä 30, 2012 1:34
Piti käydä töissäkin välillä ja on taas saanu miettiä ja pohtia tätäkin juttua. No onneksi alko kesäloma ja ei muutakun huomisesta heti perkele vanhaa neuvostoliittoa kiertämään.. No toimiihan se netti sielläkin.. No anyway, joskus talvella tuota leikkuria ehtii vasta alkaa "oikeesti" tekemään.

Pari juttua on kuitenkin askarruttanut ku oon miettiny nuita veneiden sähköperämoottoreita. Tuossa jossain aiemminkin tästä puhuin. Pistän linkin Minn kota sähköperämootoreista:

http://www.normark.fi/tuotesivu/sahkope ... _endura_c2

Tuossa on kolme eri mallia. Pienimmässä (c2 30) mallissa max ampeerit on 30 A, eli onko näin: 12V x 30A = 360 W, eli 0,360 kW?? Eli moottorin teho??

No, mihin työntövoima perustuu? Onko se välityssuhteesta kiinni?? Niinkun aiemmin kirjoitin, 5 hv Tohatsu ja jotain 42LBS (työntövoima) on melkein tasoissa tuolla joella. Mitä luulette miten käy kisassa, jos pistät tuon 5 hv Tohatsun ja 42 LBS (12V x 42A = 0,504 kW/ 0,685 hv) Minn kotan samalle "viivalle" ja otat siihen vielä 100 hv Mercuryn viereen ja sitten otan kaikista potkurit irti, niin miten käy??
Uhmataanko tässä nyt jotain fysiikanlakeja?? Mikään nuista ei liiku mihinkään..

Tää tuli vaan mieleen kun huomasin tuossa Kärkkäisellä olevan myynnissä tuollasia 30LBS sähköperämoottoreita 59 € hintaan. Siinähän olis kaikki nopeuden säätimet ja peruutusvaihteet samassa paketissa.. Kummallekkin pyörälle omat tuollaset (toki hieman modaamista kaipais), mutta moottori ja toi elektroniikka nuoista ainakin löytyis.
Miksi kaksi tuollasta ei jaksais liikuttaa tuollaista leikkuria? JA kun nämäkin toimii ihan perus auton akuilla, "siedättääkö" nämä paremmin akkua? Eli kestääkö kauemmin kun sen 20 latausta/purkua??

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: La Kesä 30, 2012 11:37
Chaplin kirjoitti:Tuossa on kolme eri mallia. Pienimmässä (c2 30) mallissa max ampeerit on 30 A, eli onko näin: 12V x 30A = 360 W, eli 0,360 kW?? Eli moottorin teho??


Siitä sitten lämpönä poistuva teho pois.

Chaplin kirjoitti:No, mihin työntövoima perustuu? Onko se välityssuhteesta kiinni?? Niinkun aiemmin kirjoitin, 5 hv Tohatsu ja jotain 42LBS (työntövoima) on melkein tasoissa tuolla joella. Mitä luulette miten käy kisassa, jos pistät tuon 5 hv Tohatsun ja 42 LBS (12V x 42A = 0,504 kW/ 0,685 hv) Minn kotan samalle "viivalle" ja otat siihen vielä 100 hv Mercuryn viereen ja sitten otan kaikista potkurit irti, niin miten käy??
Uhmataanko tässä nyt jotain fysiikanlakeja?? Mikään nuista ei liiku mihinkään..


Venemoottorin teho ei suoraan korreloi siitä saadun työntövoiman kanssa. 60 heppanen hinaaja liikuttaa isoa laivaa ihan hyvin,
700 hepan liipparilla ei hinaa mitään.
Jos pistät sen 5hp Tohatsun potkurin siihen sähköperään, niin virta on hetken ihan jotain muuta, ja sit ei enää mitään...

Muistaakseni ihan peruskoulufysikassa on tuotu esille lause: Minkä voimassa voittaa, sen vauhdissa häviää.
Potkurissa on vielä paljon muutakin, mutta kyllä tuo yleistäen sopii siihenkin.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: La Kesä 30, 2012 12:13
Chaplin kirjoitti:Tuossa on kolme eri mallia. Pienimmässä (c2 30) mallissa max ampeerit on 30 A, eli onko näin: 12V x 30A = 360 W, eli 0,360 kW?? Eli moottorin teho??


Sähkömoottorin teho ilmoitetaan nimellisenä akselitehona, eli mitä siitä saa ottaa ulos ilman että moottori kuumenee liikaa. Hetkellisesti moottoria voidaan kuormittaa paljon enemmän. Tuo laskemasi on ottoteho, siitä pitää vähentää hyötysuhde, että saadaan akseliteho.

Chaplin kirjoitti:No, mihin työntövoima perustuu? Onko se välityssuhteesta kiinni?? Niinkun aiemmin kirjoitin, 5 hv Tohatsu ja jotain 42LBS (työntövoima) on melkein tasoissa tuolla joella. Mitä luulette miten käy kisassa, jos pistät tuon 5 hv Tohatsun ja 42 LBS (12V x 42A = 0,504 kW/ 0,685 hv) Minn kotan samalle "viivalle" ja otat siihen vielä 100 hv Mercuryn viereen ja sitten otan kaikista potkurit irti, niin miten käy??
Uhmataanko tässä nyt jotain fysiikanlakeja?? Mikään nuista ei liiku mihinkään..


Työntövoima riippuu välityssuhteesta, eli potkurin halkaisijasta, noususta ja kierrosnopeudesta. 5 hv Tohatsu työntää suuremmalla nopeudella kuin Minn Kota (voima * nopeus = teho).

Potkurit pois???

Chaplin kirjoitti:Tää tuli vaan mieleen kun huomasin tuossa Kärkkäisellä olevan myynnissä tuollasia 30LBS sähköperämoottoreita 59 € hintaan. Siinähän olis kaikki nopeuden säätimet ja peruutusvaihteet samassa paketissa.. Kummallekkin pyörälle omat tuollaset (toki hieman modaamista kaipais), mutta moottori ja toi elektroniikka nuoista ainakin löytyis.
Miksi kaksi tuollasta ei jaksais liikuttaa tuollaista leikkuria? JA kun nämäkin toimii ihan perus auton akuilla, "siedättääkö" nämä paremmin akkua? Eli kestääkö kauemmin kun sen 20 latausta/purkua??


Kyllä ne jaksaa liikuttaa vaikka 60 tonnin täysperävaunurekkaa, mutta erittäin pienellä nopeudella. Vaatii siis suuren alennusvaihteen. Leikkurisikin liikkuu, mutta melko hitaasti.

Auton starttiakun kestoon niillä ei ole mitään merkitystä. Niiden kestoon vaikuttaa eniten purkusyklin syvyys, eli puretaanko vaikka 10% vai 80% varauksesta. 100% purkuja starttiakku kestää sen parikymmentä.
Edellinen

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron