Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Venedieselin regulaattori

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2012 14:33
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 14:38
Osaisiko joku auttaa regulaattorin rakentelussa, eli pitäisi keksiä sopivat osat piirikaavioon.

Minulla on veneessä vanha Bemarin diesseli. Koneen laturi toimii ikäänkuin magneetto. Magneeton perässä on pieni Al-jäähdytyskotelossa oleva regulaattori ja valettu täyteen hartsia. Regulaattori laukee aina muutaman vuoden välein ja se maksaa maltaita (€ 200,-), kun osat ovat harvinaisia ja niitä on vain harvoilla myyjillä maailmalla. Kun se tuollainen valettu köntti, niin palaneita komponetteja ei pysty vaihtamaan.

Löysin eräästä korjausmanuaalista regulaattorin piirikaavion. Osat näkyvät, muttei arvoja. Ulos pitäisi saada maksimissaan täysillä kierroksilla 14,4 V.

Alemmassa taulukossa on magneetolta tulevien piuhojen (musta, musta, keltainen ja punainen) välisiä vaihtovirtajännitteitä eri kierrosnopeuksilla.

Kuva
Kuva

edit: korjattu piirikaaviota, liekö D4 tyristori??

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 17:37
Kuvittelisin että nuo jännitteet on avoimesta piiristä.

Toteutus näyttää aika samanlaiselta kuin moottoripyörienkin vastaavat. Ideana on oikosulkea staattorikäämi tuolla tyristorilla kun lähtöjännite nousee tarpeeksi. Ilmeisesti tällöin virta ei kuitenkaan nouse hirmuiseksi vaan rauta kyllästyy(?) ja systeemi siirtyy vakiovirtamoodiin. En usko että tuossa mitään kovin kriittistä osaa on.

Zener D3 säätää lähtöjännitteen. Ehkä hatusta heittämällä D3 13V, R1 100 ohmia, R2 10k. D1/D2 pitää kestää latausvirta ja jännitettä mielellään joku 200 volttia. C1 voisi olla luokkaa 100n. Tyristori voi olla suht järeä malli, sanotaan 10-20A. Kannattaa varautua siihen että savua voi muodostua ennen kuin kaikki on kohdallaan, mutta eipä nuo osat omaisuutta maksa.

Ota huomioon että tämäntyyppinen säädin olettaa että lähtöjännitettä kuormitetaan muualtakin ettei säätimen tarvitse liikaa shuntata virtaa maihin. Yksi kaverini paistoi moottoripyörästään muutaman jännitesäätimen sillä ettei kuormaa ollut tarpeeksi. Lopulta älyttiin asia ja laitettiin penkin alle muutama vastus lämpenemään ja ongelmat loppuivat siihen paikkaan...

t. Janne

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron