Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Sähkön nopeus!

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 28, 2011 17:24
ViestiLähetetty: Pe Huhti 26, 2013 19:19
Eli taas luokkaa "Tyhmiä kysymyksiä" ???
mikä on sähkön kulku nopeus ? Yhen sähkömiehen kans tossa juttelin, ja hän kertoi sähkön kulku nopeuden olevan ääretön ??? ei voi olla ???? eix valon nopeus oo ihan max! noin.300000km/s
..... Eli kuinka kauan sähkö(pulssi) matkaa esim 1000km pituista 2.5mm2 pinta-alaista cu johtoa ???
:shock:
Entäs jos vastus on 0
esim. supra johteet :roll: :roll: :roll:
Avatar
Jäsen
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 23:00
ViestiLähetetty: Pe Huhti 26, 2013 23:11
"Signaalin etenemisnopeus kaapelissa riippuu kaapelin ominaisuusksista ja on yleensä luokkaa 0.5-0.8 kertaa valon nopeus. Nopeus on siis yleensä luokkaa parisataa metriä mikrosekunti eli 220 000 km/sek."
http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harr ... ointi.html

En nyt voi sanoa, pitääkö paikkansa, mutta tällaista google ainakin löysi.

Edit. Ja ei haittaisi, jos kirjoittaisi vähän asiallisemmin. Olisi mukavampi lukea.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2013 11:10
Ei se ääretön voi olla, koska mikään ei voi, ainakaan nykyisen tietämyksen perusteella ylittää valonnopeutta. Valonnopeutta "sähkö" kulkee jos se pääsee etenemään täysin vastuksettomasti. Suprajohteessa periaatteessa nopeus olisi valonnopeus, tai ainakin hyvin lähellä.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2013 12:35
Itse asiassa signaalin nopeus määräytyy normaaleissa johdinrakenteissa lähinnä eristeaineen permittiivisyydestä, mitä lähempänä tyhjiötä ollaan, sen lähemmäksi mennään valon nopeutta. Nopeus on likimain c/sqrt(e_r), eli kääntäen verrannollinen suhteellisen permittiivisyyden neliöjuureen, joten esim. lasikuituepoksipiirilevyn sisäkerroksissa signaali matelee puolella valon nopeudesta (e_r luokkaa reilu 4). Resistanssi on vasta toisen kertaluokan vaikuttaja normaaleissa johtimissa. Suprajohteissa on kaikki muut parametrit (induktanssi ja kapasitanssi) mukana samaan tapaan kuin tavallisissakin johtimissa.

Yksi hyllyssäni oleva highspeed-signaloinnin ongelmia käsittelevä kirja alkaa sanoilla "The speed of the light is just too slow". 100 ps on aika jossa valo kulkee nenän mitan (noin 3 cm), silti tuon suuruusluokan ajoituserot ovat selvästi mitattavissa ja niistä joutuu yleensä huolehtimaankin. Markkinointiosaston ahkerasta ponnisteluista huolimatta valon nopeus on pysynyt koko ajan vakiona, joten highspeed-jutut joutuu jatkossakin huomioimaan.

t. Janne

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 19:25
Sähkön nopeus käsitteenä on monitahoinen. Jännite ero siirtyy paikasta toiseen lähes valonnopeudella, mutta elektronit johtimessa liikkuvat hyvin hitaasti ja valokaasessa vähän nopeammin.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 28, 2011 17:24
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 19:45
Raimo kirjoitti:Sähkön nopeus käsitteenä on monitahoinen. Jännite ero siirtyy paikasta toiseen lähes valonnopeudella, mutta elektronit johtimessa liikkuvat hyvin hitaasti ja valokaasessa vähän nopeammin.



Kiitoksia taas hienoista vastauksista. Tätä keskuskutelua (sähkön-nopeudesta) kävin
duunipaikan sähkömiehen kanssa . Hän alkoi selittämään jotain "Biljardipallo ilmiötä" !
Elikä jos olisi esim. 100m pitkä jono toinen toisissaan kiinni olevia Biljardipalloja , ja ensimmäistä
napauttaa niin viimeinenkin liikahtaa välittömästi ?
Näin ajatuksen tasolla se liike on varmaan suht nopea , mutta ei kai kuitenkaan Lähelläkään
valonnopeutta !!??
Alkaako mennä jo vähän ohi topicin :roll:

Ja vielä valokaaresta ? Miksi se ei ole lyhin mahdollinen suora ?
Vaan kaarevaa , siksakkia tai molempia :shock: :shock:

Jäsen
Jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 8:19
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 20:44
tcgsxr kirjoitti:Ja vielä valokaaresta ? Miksi se ei ole lyhin mahdollinen suora ?
Vaan kaarevaa , siksakkia tai molempia :shock: :shock:

Luulisin että ilmassa olevat sähköä johtavat hiukkaset ovat "vähän miten sattuu".
TIG-hitsauksessa valokaari on suora koska suojakaasu estää ilmakehän epäpuhtauksien vaikutuksen.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 144
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 14:28
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 20:45
Myös lämpötilalla on suuri merkitys valokaaren. Lämmin ilma nousee ylös joka kuljettaa valokaarta kaarelle.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 20:49
Ihan varma en ole, mutta vosin arvata, että tarina valokaaren taipumisesta menee näin...

Kohtioilla on omat varauksensa ja valokaari taipuu näiden varausten sähkökentän vaikutuksesta.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 21:00
pielinen kirjoitti:Myös lämpötilalla on suuri merkitys valokaaren. Lämmin ilma nousee ylös joka kuljettaa valokaarta kaarelle.


Kyllä. Kuuma ionisoitunut ilma nousee ylöspäin. Esim. Jacobin tikkaat toimii tähän ilmiöön perustuen.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 12:08
ViestiLähetetty: La Kesä 01, 2013 8:10
Lämpötilan lisäksi muunmuassa pienetkin ilmavirtaukset sekä maan magneettikenttä vaikuttaa tuohon valokaaren kulkureittiin.
Sähkövirta sinänsä kulkee yleensä johtimessa materiaalista riippuen vähän alle valon nopeudella,.
Sitten kun sitä virtaa ruvetaan siellä piuhassa enemmän tai vähemmän nopeasti vaihtelemaan, vaikuttaa sen nopeuteen aika monenlaiset ympäristötekijät, eristeiden laatu, ilmankosteus johtimien etäisyys toisistaan ja ympäristöstä ym ym...
Menee aika mutkikkaaksi matematiikaksi tuossa vaiheessa.
TRauma
Pers'aukiset eläkeläislehtorit ry.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2013 12:40
Ei kai se virran taajuus vaikuta virran nopeuteen vai?
Korkeataajuisen signaalin kanssa pitää tietysti ottaa monia asioita huomioon, mutta ei kai sitä virtaa kiinnosta kuinka monta kertaa sekunnissa sitä kytketään pois ja päälle, samaa vauhtia se posottaa menemään?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 128
Liittynyt: To Elo 25, 2011 17:37
ViestiLähetetty: Su Tammi 12, 2014 13:31
sähköhän ei itseasiassa liiku johtimessa mihinkään, ja + ja - navat joissa ajattelee että sähkö kulkee plussasta miinukseen, oikeasti elektronit kulkevat juuri toisinpäin, eivätkä kulje vaan ainoastaan varautuvat ja purkautuvat ja siten sähkö etenee johdossa.

nopeudesta ei voisa puhua, koska jos jokin on hitaampi kuin ihmissilmä, ei se ole oikeastaan kovin nopea: kun katuvalot syttyy, ne syttyy aina jossakin tietyssä järjestyksessä, järjestyksestä voit päätellä missä on valojen katkaisija/sähkön lähtöpiste.

kauhu/jännitys elokuvissa päähenkilö menee autoon ja koittaa käynnistää samalla kun örkki lähestyy, avain kääntyy virtalukossa "start"-asentoon juuri siksi aikaa, että sähkö pääsee akulta navalle saakka, sitten päähenkilö kääntää jo avaimen pois ja toteaa ettei lähde käyntiin, ihan sama mikä automalli ja merkki. kun totuus on että starttia saa varsinkin alle 90 luvunkin autoilla pyörittää vaikka minuutin varsinkin jos vaara uhkaa, ennenkuin alkaa tapahtua mitään hajoamista. auto lähtee käyntiin yleensä toisen kierroksen kohdalla mitä moottori pyörii "viu...viu..vibrummm" eikä se voi startata ennenkuin avainta on käännetty, niinku elokuvissa.

lisäks vielä nykyisin oon huomannu nää amerikkalaiset autot; jos akussa jännite laskee alle 12V ei auto edes yritä startata, vaikka auto lähtisi aivan hyvin käyntiin 10V kin! kaippa ne on säästäneet johtojen paksuudessa kuten nykyään on esim tv-antennijohtojen sekä starttikaapelien kohdalla: johdin on ohutta 0,005mm siimaa, muovikuori pottuvarpaan pakuista ja päällä lukee 100A !!! esim vanhempaa autoa kun pakkasesta starttaa, saa pyöritellä useammankin kerran minuutin spurtteja apuvirralla, ennenku lähtee, jos ei ihan kunnossa o. ja lopulta aina lähtee!

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Su Tammi 12, 2014 21:57
Turha puhua mistään elektronien purkautumisista... Elektroni on alkeishiukkanen, joka tasa sähkössä liikkuu johtimen hilarakenteessa miinuskohtiosta pluskohtioon. Elektroneja voidaan siirtää myös sähkö ja magneettikentällä, kuten kondensaattorissa ja generaattorissa.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ma Tammi 13, 2014 0:49
weapea kirjoitti:lisäks vielä nykyisin oon huomannu nää amerikkalaiset autot; jos akussa jännite laskee alle 12V ei auto edes yritä startata, vaikka auto lähtisi aivan hyvin käyntiin 10V kin! kaippa ne on säästäneet johtojen paksuudessa kuten nykyään on esim tv-antennijohtojen sekä starttikaapelien kohdalla: johdin on ohutta 0,005mm siimaa, muovikuori pottuvarpaan pakuista ja päällä lukee 100A !!! esim vanhempaa autoa kun pakkasesta starttaa, saa pyöritellä useammankin kerran minuutin spurtteja apuvirralla, ennenku lähtee, jos ei ihan kunnossa o. ja lopulta aina lähtee!


Vallan outo avautuminen, onko jääny auton sähköt vähän huonolle hoidolle...?
Melko pieni startti, tai iso akku pitää olla, jos jännite ei laske startin aikana alle 12V. Jos se taas ennen starttia on alle 12V, niin se on tyhjä tai rikki.
Ja kyllä mun amerikkalaiset on lähteny, vaikka akun jännite startin aikana laskeekin ihan yheksään volttiin.
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron