Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Apua ohj. yksikön vianhakuun ?

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 21:10
No iltaa taas naiset ja herrat !
Vahän historiaa:
Olen 22 vuotta aktiivisesti (välillä vähemmän)
rakennellut ja korjaillut autoja , moottoripyriä , veneitä , kelkkoja , mönkijöitä ym,ym
Ja toi autosähkö vikojen haku kyllä onnistuu ! anturit .. abs,tps,lambda ym, ym ... :roll:

Mutta ! muutamia kertoja haettu vika on siirtynyt itse ecu:un eli moottorin ohjain yksikköön!
Se onkin ihan täysin "hepreaa" mulle ? Eli jotain apuja siihen (piirilevy elektroniikkaan)
jotain kirjallisuutta tai muuta vast.
Tunnistan kyllä komponentteja : vastukset, kondensaattorit, prosessorit, ic piirit ainakin !
Tähän asti mä oon "ulkoistanut" noi ecu hommat ja lasku on useimmiten 80---120€ kuitilla !
Eli vois kuvitella että ei hirmu hankala homma voi olla , max pari tuntia

Ja noin 95% ecu korjauksista on onnistunut ! Hankalimpina tietysti nämä "uudehkot" ecun sisäisellä
ajonestolla varustetut autot !
Aina ne ecun korjaajat sanoo että "nou problem." ei me kosketa ajon estoon !
Heille ei ole kuitenkaan tarvinnut toimittaa auton avaimia tai muuta sellaista ! Pelkkä boxi !
Mistä ne tietää missä se ajonesto on ? Tai vika ylipäätään !!!
Kyllä minäkin sen tietäisin Jos siellä ois joku mustunut tai rikkinäinen osa !
Mutta senlailla rikki mennyttä ecua en oo vielä nahnyt ! (useita kymmeniä nähneenä)

Käytössä mulla on skooppeja , yleismittareita , kolveja , ym. ym.
Mutta ei varsinaista elktroniikka "laboratoriota" perus auto verstas

Summa summarum. Kiinnoistai ite lähteä opetteleen sitä puolta !
Ei hinnan takia vaan kiinnostus !
Ps. yhden moottorin ohjain yksikön olen itse tinaillut ja rakennellut (valmis sarja kuvat ja komponenti Mega squirt) noin 4v sitten ja toimii vieläkin . En siitäkään vikaa osais hakea ! :roll:

Että kaikki linkit ym. Tervetulleita mahdollisimman selkeetä ja mieluiten suomen kielellä ,
toki englantikin jotenkuten taipuu . mutta . Toi elktroniikka kieli voi olla probleema

Noniin huh. huh. tuli avauduttua :D

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 1:40
Noin yleisemmin, jo joku tuohon hintaa korjaa oikeasti rikki olevan, ja vielä sanoo, että toimii, niin siellä täytyy olla jotain tietoa ko. laatikosta, joka ei ole ihan yleisesti ja helposti saatavilla. Ei niistä ole mitään yleispätevää tietoa, joka pätee kaiikkiin bokseihin.
Jotkut toimilaitedriverit kun opettelee tunnistamaan ja mittamaan, niin sillä pääsee alkuun. Ne taitaa olla ne todennäköisimmät ehdokkaat. Mystisempiin vikoihin pitää varmaan olla just ko. malliin testipenkki.

Guru
Guru
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 13:13
Jos noihinkin pätee tuo rikkoutuvat elkot. Niitä on helppo vaihtaa ja eivät maksa paljon. Yleensä vika on silloin säätöyksikön tehonlähteen puolella. Tämä on vain arvaus.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 22:50
Kylläpähän näistä laitteista taitaa tyystin puuttua ne elkoja syövät totetukset...

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2013 10:02
Kaverille korjasin yhden purkin tässä taannoin, oli alumiininen bondauslanka ottanut ja katkennut niin ovelasti ettei sitä katkosta pystynyt oikein näkemään, mittaamalla sitten löytyi. Kaverin megasquirt-projektinkin autoin henkiin, kun oli kytkenyt kampiakselin asentoanturin vähän väärin.

Kovin paljon ei kyllä ole tullut oltua tällä elektroniikan pimeällä (ajoneuvo-) puolella, koetan välttää :) Kutsun sitä pimeäksi puoleksi koska kaikki tuntuu olevan tahallaan tehty vaikeaksi korjata (joku fetissi eksoottisiin hybridirakenteisiin kun saman olisi saanut normi piirilevyllekkin tehtyä) ja huoltaa ja ei välttämättä niin kovin pitkäikäiseksi (nuo bondauslangat hyvä esimerkki), vähän jää paskan maku suuhun kun näkee.

t. Janne

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2013 12:51
Juu nyt tuosta jahosen kommentista muistui mieleen tuo bondauslanka ongelma. Niiden löytäminen on vaikeaa ja langat hiuksen hienoja. Ainakin suurennuslasin tarvii jos ei muuta...

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 11, 2013 18:40
jahonen kirjoitti:Kaverille korjasin yhden purkin tässä taannoin, oli alumiininen bondauslanka ottanut ja katkennut niin ovelasti ettei sitä katkosta pystynyt oikein näkemään, mittaamalla sitten löytyi. Kaverin megasquirt-projektinkin autoin henkiin, kun oli kytkenyt kampiakselin asentoanturin vähän väärin.

Kovin paljon ei kyllä ole tullut oltua tällä elektroniikan pimeällä (ajoneuvo-) puolella, koetan välttää :) Kutsun sitä pimeäksi puoleksi koska kaikki tuntuu olevan tahallaan tehty vaikeaksi korjata (joku fetissi eksoottisiin hybridirakenteisiin kun saman olisi saanut normi piirilevyllekkin tehtyä) ja huoltaa ja ei välttämättä niin kovin pitkäikäiseksi (nuo bondauslangat hyvä esimerkki), vähän jää paskan maku suuhun kun näkee.

t. Janne

Nimenomaan ! Tahallaan tehty vaikeaksi korjata !!!!!!!!!
Mutta mikä on "bondauslanka" ????? :?:

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 11, 2013 19:17
tcgsxr kirjoitti:Nimenomaan ! Tahallaan tehty vaikeaksi korjata !!!!!!!!!

Bondauslanka on sellainen ohut metallilanka joka kulkee siitä substraatista (jossa komponentit ovat) ympäröivään koteloon kytkien nuo sähköisesti toisiinsa. Bondauslankoja ei yleensä juoteta tavanomaisilla juotosmateriaaleilla vaan ultraäänellä tms. eksoottisella menetelmällä.

Esimerkiksi tässä kuvassa olevat ohuet langat jotka kulkevat tuosta itse chipistä tuonne kotelon reunassa oleviin liitäntöihin, ovat bondauslankoja.

t. Janne

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Su Touko 12, 2013 18:59
Noissa vois koitttaa korjaamiseen johtavaa epoksia. Maksaa vaan maltaita. Sitä saa ainakin Elektorista Tampereelta...

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Su Touko 12, 2013 19:18
jahonen kirjoitti:
tcgsxr kirjoitti:Nimenomaan ! Tahallaan tehty vaikeaksi korjata !!!!!!!!!

Bondauslanka on sellainen ohut metallilanka joka kulkee siitä substraatista (jossa komponentit ovat) ympäröivään koteloon kytkien nuo sähköisesti toisiinsa. Bondauslankoja ei yleensä juoteta tavanomaisilla juotosmateriaaleilla vaan ultraäänellä tms. eksoottisella menetelmällä.

Esimerkiksi tässä kuvassa olevat ohuet langat jotka kulkevat tuosta itse chipistä tuonne kotelon reunassa oleviin liitäntöihin, ovat bondauslankoja.

t. Janne

No voi vit.u . Kyllä mä tollaisia oon jossain nähnyt !? Eli jos yksikin on poikki/yhdistää huonosti
niin homma "kusee" :lol: noiden juottaminen ei varmaan onnistu ainakaan ihan autoverstas olosuhteissa ? Kuinka muuten toi vastus tai diodi mittaus onnistuu levyssä kiinni olevasta komponentista ? Voiko se mittaus jännite "kiertää" jotain toista kautta ja näin ollen antaa väärää
informaatiota. ?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Su Touko 12, 2013 19:32
Ja yksi mielenkiintoa herättävä asia on, että kuinka noin. Dc 12v (12...14.5)v
luodaan aika tarkkaan dc5v anturi jännite. Mitään ihmeellistä inverteri tekniikkaa näissä
ei yleensä ole näkyny ! Mitä olen nähnyt noita teollisuus inverttereitä niin 5v ja 10A on jo kuitenkin
itse ecun kokoinen "paxi" ??

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Su Touko 12, 2013 19:40
Alkuperäisten juottelu on aika mahdotonta kun eihän niitä ole alunperinkään perinteisesti juotettu. Monesti ne ovat muutenkin alumiinia jota on tunnetusti paha juottaa mitenkään muuten kuin jossain suojakaasuatmosfäärissä, muuten se kun hapettuu ~heti. Joihinkin kohti voi onnistua rapsuttelemaan jollain esiin juotoskelpoisen pinnan ja sitten vaan sopivalla juottimella (joskus vaatii suurta lämmöntuottokykyä pienessä paketissa, joten JBC/Metcal voi olla tarpeen) tökkää tinatipat ja korvaa bondauslangan ihan oikealla johtimella. Näin tuo yhden kaverini rasia korjattiin, toimi ainakin hetken :)

Ja kyllä, kytkennässä kiinni olevien vastusten mittailu ei yleisesti ottaen onnistu, ellei sitten satu olemaan hyvä tuuri.

Tuo 5V jännite saadaan kyllä kohtuu hyvin tehtyä ihan maitokauppakompoilla ajoneuvosähköstä, yksinkertaisimmillaan kaikkien tuntemalla 7805-regulaattorilla. Muitakin tapoja tietty on jos virtaa tarvitaan hitusta enemmän.

t. Janne

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2013 22:30
Tää kuulostaa hullulta, mutta olen kuullut huhun, että alumiinia voi juottaa jonkun sopivan öljyn läpi. Hitto kun en muista missä yhteydessä ja mistä öljystä oli kyse. Eli juotettavaan kohtaan laitetaan pisara öljyä. Juotettavat pinnat rapsutetaan öljyn alla puhtaaksi oksidi kerroksesta ja tina tökätään öljyn läpi puhdistettuun pintaan. Voisi ehkä toimia jopa siiten, että pitoihin juotetaan valmiiksi tinatipat siten, että pinnalle laitetaan fluksia ja pinta raaputetaan fluksin alla ja sitten tökätään tinatippa. Molemmille pinnoille samalla lailla ja sitten pinnat yhteen ja lämmittää kolvilla päältä kiinni?

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ke Touko 15, 2013 20:45
Yks vaihtoehto on rakentaa sopivasta konkasta ja tyristorista pieni piste hitsi.
Eli konkkaa lataa sopivasti energiaa, ja tyristorilla liipaisu. Kaksi vierekkäistä kupari tai messinki liuskaa jotka painaa podaus lankaa vasten ja liipasee tyristorin.

En ole testannut mutta vois toimia.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 13:53
Nostanpa vanhan aiheen esiin, kun tuossa syksyllä taistelin erään Boschin syottöpumpun ohjausyksikön kanssa. Boxista oli rikkoutunut FET, joka ohjaa määränsäädintä. Kysymyksessä ei ollut koteloitu osa, vaan pelkkä siru, joka piti korvata perinteisellä.

Hommasta ei kyllä tullut yhtään mitään. Ei vain bondauslanka, vaan myös täplät levyllä olivat alumiinia, johon en saanut mitään tarttumaan. Olisi pitänyt säästää bondauslanka ja jättää levyn päähän kiinni. Komponentin jalkaan sen alumiinilangan olisi saanut ehkä jotenkin taikinoitua kiinni. Tuollaisen juotospisteen voi kuulema kullata, niin tina tarttuu...

Homma näytti helpolta Youtubessa, mutta siinä ei ehkä näytetty aivan kaikkea...

http://www.youtube.com/watch?v=Dj8zK-3DvgA

Jotenkin huono maku on jäänyt noista autojen boxeista. Tehtaiden tarkoitus varmaankin on, ettei niitä kukaan korjaisi. Tuossa Boschin syöttöpumpun ohjaimessa lienee ollut tarkoitus ettei kestäkään, koska ohjain bondilankoineen integroitu tärisevään pumppuun.

Onhan siinä sekin mahdollisuus että en olekaan aivan niin kätevä kuin olen kuvitellut. No, kyllä noita boxeja kuitenkin korjaillaan maailmalla ja Suomessakin parissa paikassa.
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille