Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


auton keskuslukitukseen liittyvää

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 2
Liittynyt: To Joulu 26, 2013 23:22
ViestiLähetetty: To Joulu 26, 2013 23:26
Moi.

Pitäisi rakentaa piiri, jolla saisi auton sisävalot ja parkit menemään päälle esim 30sec kun avaa keskuslukituksen ja sulkeutumaan välittömästi, kun sulkee lukot.

Valojen tulisi toimia myös normaalisti kuten autossa toimii, joten tehtäisiin vain toinen kytkentä, joka pakottaa ne päälle ja pois. Valot jäisi päälle kunnes ovet laitetaan lukkoon.

Oisko vinkkejä?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Pe Joulu 27, 2013 12:21
Etsi avaussignaali keskuslukituksen ohjauspurkilta ja ohjaa sillä päästöviivästettyä relettä (siis samantyyppistä kuin esim kerrostalojen porrasvaloissa). Tuon releen perään sitten kytket jokaiselle eri ohjattavalle asialle oman releen jotka kytket kyseisten asioiden normaalien kytkinten rinnalle. Tuolla kytkennällä saat haluamasi valot päälle halutuksi ajaksi kun avaat lukituksen.

Tuon ajan katkaiseminen taas onnistuu kun otat lukitussignaalin releelle joka taas katkaisee jännitesyötön tuolle päästöviivereleelle. Tuo päästöviivästetty rele päästää siis ennen määriteltyä viivettä kun siltä katkeaa käyttöjännite, joten lukittaessa nuo viivästetyt valot sammuvat heti.

Yleensä tuo keskuslukituksen ohjauspurkki löytyy jostain keskikonsolin uumenista, mutta varmaankin auton huoltokirjasta tai korjausoppaasta löytyy tarkka sijainti.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 2
Liittynyt: To Joulu 26, 2013 23:22
ViestiLähetetty: La Joulu 28, 2013 10:43
Kiitos hyvästä vastauksesta. Pystyisitkö tuon vielä tehdä kaavalle? Mistä ssis hyvät releet? Mihin jalkoihin liitetään? Jos sais tiettyjen releiden jalkojen kanssa kaavalle olisi hyvä.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Su Joulu 29, 2013 18:11
Tavallisia releitä varmaan saa Partcosta, Yleiselekroniikasta, Bebekistä tai jostain muusta elekroniikkakomponentteja myyvistä liikkeistä tai jopa autotarvikeliikkeistä, riippuen vähän haluaako ruuvailla vai juotella liitoksia vai kenties abikoliittimillä kytkeä sekä millaista kuormaa releen perään tulee. Tuo päästöviivästetty saattaa olla vähän hankalampi hankkia, en tiedä löytyykö autotarvikeliikkeistä mutta varmaan jostain elektroniikkaliikkeestä löytyy, kuten myös sähkötukuista (SLO, Onninen, Elektroskandia...) mutta noista tukuista ei oikein yksitysasiakas voi ostaa.

Valmista kytkentää ei ole oikein mahdollista piirtää ennenkuin tietää millaiset ohjauspulssit sieltä keskuslukon boksilta tulee. Joistakin tulee plussaa vastaan pulssit, joissakin miinusta vastaan, joissakin pulssin polariteetti vaihtuu avaus/sulkutiedolla. Noita asioita siis pitää ensin selvitellä ja mahdollisesti mittailla.

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron