Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

aurinkokeräimen lämmönsäädin

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ke Maalis 26, 2014 12:49
Kovasti tämän foorumin juttuja on tullut selatuksi. Ei ainakaan silmään pistänyt juttua vesikiertoisen aurinkokeräimen kiertovesipumpun säätäjästä eli termostaatista. Kovin pitkälle meneviä sovelluksia en osaa miettiä ja valmista en raskitse ostaa kalliin hinnan takia.
Siispä toivon täältä foorumista apua eli hyviä neuvoja ja kytkentäkaavion, osaluettelon ja tietysti lisää hyviä neuvoja ja mielipiteitä.

Toive on että säätäjä käynnistää kiertovesipumpun aina kun kellarissa sijaitsevassa kerääjäsäiliössä on alhaisempi nesteen lämpötila kuin katolla olevasta paneelista kerääjäsäiliöön lähtevä nesteen lämpötila. Eli katolta siirretään lämpöä kellariin varastoon nestekierrolla.
Katolta lähtevän nesteen lämpötila liikkuu välillä 0 - 100 C.

Kerääjäsäiliön lämpötilat 0 - 40 C käytetään lämpimän veden esilämmitykseen ja yli 40 C käytetään suoraan lämpimänä käyttövetenä. Vuodenaika ja auringosta saatavat energiamäärät ratkaisevat käyttötavan.

Kaiken maailman Darlingtoneilla olen yrittänyt ongelmaa ratkoa mutta alan osaaminen ei vaan riitä. Hyvä olisi jos käynnin ylä- ja alarajat voisi itse suhteellisen vapaasti määrätä.

Ajatuksenkulun virhitäkin saa korjata ja kommentoida sillä käyttäjänimi kertoo kohdallani "kaiken".
PS. paneeli olleet jo 6 vuotta odottamassa säädintä !

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ke Maalis 26, 2014 13:30
Mulla on sellanen pic-prossulla tehtynä. Se tosin hoitaa muutakin pannuhuoneessa, kuin pelkän kerääjän pumpun. Sillä varsinainen kytkentä tulee aika simppeliksi, eikä kahden lämpöanturin ja yhden pumpun softakaan ole kovin haastava. Mutta, kun siihen rakenteluun laskee kaiken tarpeellisen mukaan, kotelon, virtalähteen ym., niin eipä siinä hintaeroa halpaan valmiiseen taida saada. Eli palkoille ei pääse, ainakaan isoille. Ja kyllä sen tekee op ampillakin ja parilla ntc vastuksella... Mutta jos rakentelun perustaidot ei oo jo olemassa, niin valmiiksi dokumentoitu rakennussarja vois olla pop. Muistelen joskus sellaisen nähneeni jossain.

Itse asiassa mulla on settinä ihan muualle tarkoitettua differentiaalitermostaattia, joka toimii kahdella 22k ntc-anturilla. Sen saa soviteltua kyllä tuohon hommaan. Siihen on piirilevy ja kaikki osat muuntajineen releineen, ja se käy sisään Bilteman modulikoteloon. Säädöt tehdään trimmereillä ja lämpötilat on säätövaiheessa mittailtava erikseen, tämä ei näytä mitään arvoja. Ainoastaan kahdella ledillä, missä tilassa ollaan. Voi vaatia pientä modausta. Paljon olet valmis uhraamaan rahaa koteloa vaille valmiiseen sarjaan? Sieltä, mihin noi oikeesti menee, tulee ihan palkkaakin, mutta harkitaan tämä erikseen...

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: To Maalis 27, 2014 7:35
Olisiko tämä sopiva http://www.conrad.com/ce/en/product/194 ... t?ref=list
tuolta voi löytyä muutakin tarpeellista ...
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Pe Maalis 28, 2014 16:47
Ei valmiitkaan ohjelmoitavat controllerit ole välttämättä hirveän kalliita. Mukana anturit ja poweri
http://www.ebay.co.uk/itm/SOLAR-panel-d ... 0928681653

Tuo tulee Eu:n sisältä joten ei tulleja, alta 50€ kotiin kannettuna.

Manuaalista voit tutkia etukäteen voisiko tuo olla sopiva.
http://thermo.home.pl/allegro/uploads/t ... GV1_01.pdf

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2014 11:41
Kerronpa vielä lisää surkuhupaisasta termostaatin hankinnasta. Kun en itse osannut, olen käynyt osaavien kimppuun apuja saadakseni. Paikallisen Akk:n sähköpuolen opettaja otti haasteen vastaan ja laittoi opiskelijat ratkomaan "ongelmaani". Meni jonkin aikaa ja valmistakin rupesi tulemaan.

Minulle esiteltiiin loppukeväästä yksi aikaansaannos. Ntc:t mittapisteisiin ja potikoista säätöjä paikalleen. Demo ei ollut mahdollista mutta opettajan mukaan se toimi. Oli rakennettu johonkin pieneen koteloon, verkkolaite ulkopuolella ja suojaamattomana. Olin kovin tyytyväinen kun osiakin oli mennyt vain muutaman euron tai kympin luokassa. Ja näytti vielä kaiken lisäksi ihan omatekemän laiselta. Mutta....

Ei sitä voinutkaan sitten antaa tai myydä minulle. Vastuukysymykset tulivat eteen. Kun se verkkolaitekin oli suojaamaton jne......

Eli olin taas ilman säätäjää.

Samanlaisia hankkeita on ollut niin itselläni kuin muutamilla "kavereillanikin". Kaikki ne on jääneet tekemättä ja omani toimimatta. Ja sitten on asia taas painunut unhoon ja jäänyt muiden toimien jalkoihin kunnes löysin tämän foorumin. Tästä riittää luettavaa pitkäksi aikaa ja mikä parasta osaaminen ja ymmärrys lisääntyy näihin asioihin pikku hiljaa.

Kyllä minulle käy ja kelpaa ihan valmis ja toimiva ratkaisu kun eteen sattuu. Eikä näitä ilmaiseksi kukaan mistään saa. Sen ymmärrän. Halvalla, alle 100 € ei toimivaa pakettia tehdastekoisena (siis aurinkokerääjäpaneelitoimittajan varaosana ) kuitenkaan ole tullut vastaan. Ja valmiita sarjoja vielä vähemmän ja jos vielä niitä pitäisi modata niin ollaan taas siinä mistä lähdettiin eli ei missään.

Nyt tuntuu hyvältä kun noita ratkaisumahdollisuuksia kuitenkin tuntuu löytyvän useampia. Ja valmiiksi koottuja ja niinmuodoin myös toimivia ! Tunari kun ei ole kummoinen tinuri. Innostus kun ei riitä korvaamaan osaamista.

Tutkin ja vertailen, lisääkin apuja jos löytyy, otan kiitollisuudella vastaan. Ja tietysti kiitoksia jo ongelmaani paneutuneille ja ratkaisuja ehdottaneille aktiiveille.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2014 13:37
Tässä yks kytkentä. Poistin sen, kun ei se tarkemmin mietittynä ihan modaamatta kuitenkaan olis toiminu, eli ei sovi siis kysyjälle.

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Ma Maalis 31, 2014 14:17
Mulla on viritteillä padasta 12 V kiertovesipumpulla ja termostaateilla varustettu lattialämmitys systeemi. Noilla Duunarin eisttämien säätimien tapaisilla olin ajatellut kyhäelmän tehdä. Osat ilman putkia, akkua ja satunnaisia sulakekoteloita johtoja ym. maksaa ihan pikkasen yli 100€. Ostin jo 2 kappaletta pumpuja joista siis tarvitsen vain toisen a 20,90 kolmitie Shuntti maksaa about 30€ ja tarvitsen kaksi kappaletta säätimiä tai useampireleisen säätimen (jättää solar sanan hakusanoista pois, niin säätimien tarjoushinta laskee :) ) joiden hinta jää alle 50€ joten bubjetti olisi osineen noin 100,9 €. Jos haluan hifistellä ja säästää pumppua, joudun vielä modaamaan putkistoa ja tekemään virtaukseen painovoimaisen helpotuksen ja tarvitsen 50€:n arvoisen paisuntasäiliön. Sinua painovoima ei auta tai ennemminkin se on kiusanasi jos viet aurinkokeräimet katolle.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 31, 2014 20:34
Duuanrin linkistä taisi löytyä kauan etsimäni jos tuosta oikein selvän sain.

Pari seikkaa kyllä pitäisi varmentaa kun ei tuo vieras kieli ole täysin hallussa ja tuo alan tekninen asanasto on hakusessa.

Tuossa virran syöttömahdollisuus on 230 tai 24 tai 12 v. Tähän saakka ok.
230 v kytkentämallit ymmärrän.

Minulle ei auennut miten tuo syöttö valitaan eli minne ohjataan 24 tai 12 v sisään jos niitä jompaa kumpaa haluaisi välttämättä käyttää ?

Mites nuo ulostulot sitten noilla 24 ja 12 v ? Tarvitaanko noissa tapauksissa lisää ulkopuolisia releitä 230 v pumppujen käyttämiseksi ? Vai miten se kytkentä noissa tapauksissa oikein kädestä pitäen selvitettynä menee ?

Eli vielä tarvitaan viitseliäiden osaamista avuksi.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Maalis 31, 2014 22:54
Valkkaat siinä ostaessas, millä jännitteellä sen haluat. Ne on eri versiot kaikki. Ohjausreleiden kärjet on yleensä erillään muusta laitteesta, eli vaikka otat 12V version, releillä voit ohjata verkkojännitteistä pumppua. Tosin kuulostaa siltä, että olis parasta jättää ne verkkopuolen kytkennät sitten ammattilaiselle.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Ti Huhti 01, 2014 11:42
Suosittelen että hommaat sopivat tarpeet valmiiksi, ja käytät sähkömiehen tekemässä kytkyt ja mittaukset.

Kerro lisää millaista pumppua meinasit tuolla ohjata? teho/jännite?
Minne sijoitat itse säätimen millä jännitteellä ajattelit sen toimivan.

Yksi mahdollisuus jota aina tarjoan/teen "tee-se-itsemiehille"...
Eli ammattilainen tekee seuraavat valmiudet, josta mallikko halutessaan virittää loput pienoisjännitekytkennät itse.
-Keskuksen yhteyteen tyhjä kotelo.
-Keskukseen muuntaja josta sulake ja 12/24v kotelolle.
-Keskukseen sisälle 12/24v kelalla oleva kontaktori/rele ohjaamaan ko. kovan sähkön laitetta.
-Kyseisen toimilaitteen ohjaus vedetään taas siihen apukoteloon.

Tässä tapauksessa ohjattaisiin sitä sähkärin muuten valmiiksi kytkemää pumppulähtöä.
Kontaktorin lisäksi tuo mahdollisesti vaatii lämpöreleen tai moottorinsuojakytkimen.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 04, 2014 17:25
Kyllä johtopäätökset on olleet oikean suuntaiset siitä osaamisestani. Juuri noin olen ajatellut tehdä ja olen tehnytkin. Kerännyt pikku hiljaa tarvittavia osia kokoon.
Kerääjät on nyt vanhoja Nesteen Napseja.
Ajatuksena oli, ennenkuin Napsit löysin, tehdä kerääjätkin itse. Kupariputket niin johdeputkiksi kuin kerääjän pilleiksi. Liitosreijät vedettiin oikeaoppisesti koneelle juottamisen helpottamiseksi.

Kuparia on pari kieppiä nesteenkuljetukseen varaajasta katolle ja takaisin. Kaiken maailman kulmaa ja yhdettä arvioidun tarpeen mukaan. Fosku odottaa juottajaa. Automaattiset ilmanpoistajat ja nesteisiin elohopeamittarit.

Pari kappaletta vanhoja lämminvesiboilereita a) 300 litraa kuparikierukoilla ja 30 litran kalvopaisunta-astia.

Varoventtiliä ja tarvittavia takaiskuventiilejä olen metsästämässä.

Kiertovesipumpuksi olen joskus hankkinut 3-nopeuksisen Grundforsin. Taisi siinä käydä niin ettei se ollut tarkoitettu kuumalle vedelle.

Tässä sitä vuosien mittaan kerättyä tarpeistoa. Osaamista on omasta takaa mm. putkitöihin. Sähkötyöt olinkin ajatellut jättää sen alan osaajalle ettei tule myöhemminkään tilaa jossitteluille miltään taholta.

Nyt vaan pitäisi saada mahdollisimman paljon hyviä vinkkejä siitä mitä kannattaa ottaa huomioon ENNEN kuin aloittaa rakentamisen ja missä nuo sudenkuopat tässä hommassa oikeasti ovat.

Tuota sähköistystä olen tuuminut. Pumppu olisi 220v. Olisiko johdonmukaista valita säätölaitekin 220v vai tuo 12v. 24v:lla saisi jo voimakkaamman pienjännitekiertovesipumpun kuin 12v:lla. Ja mitä muuta riippuu mistä ?? Tuossa sähköpuolessa on runsaasti mahdollisuuksia tulla itsensä huijaamaksi.
Ja kaiken kukkuraksi on mieleen vielä tullut että ehkä joskus koko laitteisto voisi saada sähkönsä aurinkopaneelisysteemistä. Ja vielä nälkä varmaan kasvaa, laitteessa olleet lämmöt ja saadut käyttötunnit pitäisi saada kerättyä talteen ja jotenkin näkymään läppärissä. Olisihan se mukava nähdä kun sijoitettu pääoma "poikii".

On tuossa tuota pähkäiltävää yhdelle eli mielipiteitä, vinkkejä ja kommentteja saa esittää. Oikein hartaasti niitä kaipaan ja odotan.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Huhti 05, 2014 10:12
Itellä on käytössä 3 kpl NN10 tyhjiöputkikeräimiä + 700l Jäspin hybridivaraaja. Ohjaimena s2-solar 30 (TDC3). Suurimmat ongelmat matkan varrella ovat liittyneet laitteiston pysähtymiseen, tai liialliseen lämmöntuottoon, joka on aiheuttanut laitteiston pysähtymisen. Lopputulos on ollut kuitenkin sama; yli 100 asteista glykolia suihkuaa ylipaineventtiilistä pihalle. Kiehumistilanteessa olen nähnyt yli 200 asteen lämpötiloja. Itse rakennetuilla, levykeräimillä tilanne on toinen. Niissä kun hyötysuhde voi olla huomattavasti pienempi. Joka tapauksessa paineenrajoitusventtiilin osalta en lähtisi pihistelemään, mutta kannattaa ne kaikki muutkin osat valita niin, että ne kestää kuumia nesteitä(glykolia). Toinen asia on laitteiston käyttöjännitteen tuotto. Aurinkoenergialla toimiva laitteisto on hyvä keksintö, mutta siihenkin laittaisin varmistuksen. Itselläkään ei ole mitään varmistusta, jos verkkovirta puuttuu. Pitäisi varmaankin hommata.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Huhti 05, 2014 10:39
Oletko tuolla käynyt katselemassa: http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Ti Huhti 08, 2014 8:59
tuota liiallisen lämmöntuotannon ongelmaa olen itse mietiskellyt... Ensinnäkin paineen säätelyyn olen funtsinut rakkosäiliötä, mutta se ei auta pitkälle jos tuotantoa on liikaa. Tunnistan ongelmaan kaksi ratkaisua; Varjostaa keräintä tai jäähdyttää järjestelmää. 200 C: glykoliruisku ei taida innostaa ketään, ja ylipaine venttiiliä ei kannata suunnitella siitä syystä osaksi toimintaa (Eli toiminnallisuus olisi osa prosessia) vaan vikatilanteita varten varjärjestelmäksi. Jos käytössä on maalämpö ylinmääräisen energian voisi varastoida sinne ja käyttää talevella sieltä, mutta kaikilla ei ole maalämpöä ja liitäntä auringosta maalampöön on jo uusi suunnittelukohde, järjestelmä monimutkaistuu. Auton syyläri on tehokas ja saattaisi riittää jäähdyttämään järjestelmää riittävästi. Toisaalta varjostus vaatii mekaniikkaa ja jonkin vähintään puolityhmän logiikan tai bimetalli säätimen... mitä ratkaisuja muilla on tuohon?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ti Huhti 08, 2014 11:32
Tunari kirjoitti:Kerronpa vielä lisää surkuhupaisasta termostaatin hankinnasta. Kun en itse osannut, olen käynyt osaavien kimppuun apuja saadakseni. Paikallisen Akk:n sähköpuolen opettaja otti haasteen vastaan ja laittoi opiskelijat ratkomaan "ongelmaani". Meni jonkin aikaa ja valmistakin rupesi tulemaan.

Minulle esiteltiiin loppukeväästä yksi aikaansaannos. Ntc:t mittapisteisiin ja potikoista säätöjä paikalleen. Demo ei ollut mahdollista mutta opettajan mukaan se toimi. Oli rakennettu johonkin pieneen koteloon, verkkolaite ulkopuolella ja suojaamattomana. Olin kovin tyytyväinen kun osiakin oli mennyt vain muutaman euron tai kympin luokassa. Ja näytti vielä kaiken lisäksi ihan omatekemän laiselta. Mutta....

Ei sitä voinutkaan sitten antaa tai myydä minulle. Vastuukysymykset tulivat eteen. Kun se verkkolaitekin oli suojaamaton jne......

Mikseivät voineet myydä itse säädinosaa, johon olisit itse hommannut hyväksytyn verkkolaitteen? Oletan, että itse laite kuitenkin toimi jollain pienjännitteellä.
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille