Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Moottoripyörän sammuttaminen transistorilla/fet:llä

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Jäsen
Jäsen
Viestit: 66
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 16:16
ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 10:10
Moro,
Olen tässä pähkäillyt otsikon mukaista asiaa.
Hondan 250cc kone pitäisi saada sammumaan Arduinolla. Laitehan sammuu, kun painetaan sammutusnappia joka maadoittuu runkoon.
Nyt tämä pitäisi saada onnistumaaan sähköisesti. Olen ajatellut käyttää PNP fet:iä. Olenko aivan väärillä jäljillä?

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 11:42
Onnistunee, mutta melkoiset vaatimukset tulee puolijohteelle olemaan. Mites eikö tossa voisi käyttää ihan jotan perus relettä?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 66
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 16:16
ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 15:50
Relettä mietin myös, mutta sammuttaminen tapahtuisi useita kertoja minuutin aikana.
Olen siis rakentelemassa mikro-autoon sähköistä vaihteenvalitsinta. Sytytyksen katkaisuun olisi siis keksittävä jokin ratkaisu.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 19:33
Vai että quickshifteriä...
Miten olis puolijohderele eli solid state relay?


Äläkä vetele puolaa suoraan maihin vaan sopiva vastus sarjaan releen kanssa.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 23:35
Jos se värkki ei ole museoviraston suojeluksessa, niin ensiöpuoltahan siellä maihin vedellään. Kyllä siihen löytyy ihan helposti tavallinen trankkukin joka hoitaa homman. Sanoisin, että turhaa alkaa fetteilemään sen kanssa. Normaali induktiivikuorman suojadoidi trankun kanssa, snubberia tuskin kärsii käyttää.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 66
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 16:16
ViestiLähetetty: To Elo 28, 2014 10:46
Moottori on vuosimallia 95. Liittenä kuva josta näkee miä olen miettinyt. Onko edes sinnepäin?
cr250ssahkot.png
cr250ssahkot.png (240.23 KiB) Katsottu 6107 kertaa

rsz_shifterpic.png
Ratin taakse tulevat läpykät
rsz_shifterpic.png (97.57 KiB) Katsottu 6124 kertaa

Jäsen
Jäsen
Viestit: 66
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 16:16
ViestiLähetetty: To Loka 30, 2014 21:29
Nyt olis tällänenkin valmiina. Hiljaa hyvä tulee.
Servoa liikuttaa kivasti, mutta jäähdytystä tarvii vielä parantaa. LM338 lämpiää enemmän kuin oletin.
Transistorin toiminnallisuutta en ole päässyt vielä testaamaan.
Liitteet
Shifterpcb.jpg
Shifterpcb.jpg (130.24 KiB) Katsottu 5344 kertaa

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron