Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


sähkömoottorin asennuksesta (KIIRE!!)

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 21:09
ViestiLähetetty: To Helmi 05, 2015 21:16
Hellou kaikille,

Ostin projektiani varten 1,1kw sähkömoottorin joka "piti" olla valovirralla toimiva. No lähempi tarkastelu osoitti, että sehän vörkkii voimavirralla.

Voisiko joku sanoa ihan konkreettisesti mitä vaatii, että saan sen toimimaan valovirralla.

Kiitos jo etukäteen!

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 152
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 16:34
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2015 6:19
Taajuusmuuntajalla ainakin saat pelaamaan.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 03, 2010 11:42
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2015 10:43
Tarvitset siihen sopivankokoisen kondensaattorin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos

ks. kohta yksivaiheinen tähtikytkentä ja yksivaiheinen kolmiokytkentä.

Sopiva arvo konkalle on noin 60 mikrofaradia kilowattia kohti. Ei saa olla sitten mikään elektrolyyttikonkka, vaan molemmin päin varaava ja jännitekesto 400v.

Yksivaiheisena teho on 60-75% kilpitehosta.

edit: käytä kolmiokytkentää.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 21:09
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2015 11:05
nii tosiaan moottorin kilvessä on merkinnät sekä voima-, ja valovirralle? Onko sillä mitään merkitystä asiassa. Myyjä totesi sen toimivan valovirralla juurikin sen perusteella enkä sitä osannut epäillä kun ei näistä tiedä mitään.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 03, 2010 11:42
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2015 11:32
Ota kuva kilvestä ja kytkentärasiasta

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 21:09
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2015 18:58
No nii,

aukasin rasian minne johdot tulee ja menee.

Sieltä löyty kuvissa näkyvät romppeet. (kuva linkki alempana) Selvennykseksi, yritin katella mistä mikäki tulee ja mihin menee. Lisäksi kannen takana on kolmio- ja tähti kytkennän kaavio ilmeisestikkin?

Eli rasian ylänurkasta tulee kolme johtoa (musta, valk. ja punanen) jostain moottorin sisältä, ja menee tuohon kiskoon siten, että musta on W2, valkoinen on U2 ja punainen V2. No samat kolme johtoa lähtee toisestä päästä siten, että musta on W1, valkoinen U2 ja punainen V1 ja menevät toisesta kulmasta taas moottorin sisään.

No nyt se johto joka menisi voimavirta pistokkeeseen sisältää neljä johtoa. Kolme mustaa 1,2 ja 3 sekä kev. 1 menee tuonne U1, 2. menee V1 ja 3. W1. kev runkoon.

Tuollaista minä olin katsovinani sieltä :D Osaako joku sanoa nyt voiko tuon saada jollaki eri asetuksilla toimimaan valovirralla?

Kuvat http://aijaa.com/fkLRee

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 03, 2010 11:42
ViestiLähetetty: La Helmi 07, 2015 6:36
siinäpä perinteinen oikosulkumoottori. Näät liuskojen kohdilla U,V ja W kirjaimet. Niissä on lisäksi numero 1 tai 2. Ne on käämien alku- ja loppupäät. Käämejä on kolme. Liuskoilla valitaan kytkentätyyppi, tähti tai kolmio.

Nyt avaa se wikilinkki minkä aiemmin laitoin ja lue se kohta kolmiokytkennästä. Näyttääkö yhtään tutulta?

Nyt tiedät kytkennän, kondensaattorin tyypin ja koon, sekä kytkentätavan. Ei muuta ku konkka paikalleen ja kone pyörimään. Tosin täytyy suositella, että pyydät sähkömiehen tekemään verkkokytkennän.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 21:09
ViestiLähetetty: Su Helmi 22, 2015 12:19
sain aikaiseksi värkätä tuota moottoria.

Kytketty kolmioon, laitettu 80 mikrofaradin konkka, mut ei vörki kunnolla. Akseli tärisee paikallaan tai pyörähtää yhen kierroksen niinkuin jokin vastustaisi pyörimistä. Kokeiltu myös tähdessä, mut toimii vielä huonommin...

Osaako joku sanoa äkkiseltään mistä moinen voisi johtua. Onko kondensaattorin koko liian pieni tms? Ja miten tuo verkkokaapeli, pitääkö olla maadoitettu?
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Su Helmi 22, 2015 14:49
Alkaa kuulostaa jo vaaralliselta!
Tottakai pitää olla maadoitettu!
Millaista moottorinsuojaa käytät?

Vie motti sähkölaitekorjaamoon, tussaa kylkeen haluttu pyörimissuunta ja anna tehdä ammattilaisten kytkennät suojalaitteineen ja mittaukset.

Itse käyttäisin käyttökytkimeksi soveltuvaa moottorinsuojakytkintä konkan kanssa tai pikku tamua (oikein parametroituna) riippuen mihin käyttöön tulee.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 21:09
ViestiLähetetty: Ti Helmi 24, 2015 16:32
ei tässä ole aikaa roudata mihinkään liikkeeseen ja tätä projektia tehdään pienellä rahalla niin se ei sovi kuvioon olleskaan. Mitään ei ole sattunut eikä satu.

Voisiko joku viisas ystvällisesti sanoa nyt selvällä suomen kielellä mihin tulee mikäkin johto nii ei tapa itteä.

eli konkan johdot sekä nolla ja vaihe.. runkoo toki kevi :D
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ti Helmi 24, 2015 17:21
Kuva

Kuinka estät moottorisi leimahtamisen tuleen esim laakeririkon tain muun jumin yhteydessä?

Kokelas
Kokelas
Viestit: 6
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 21:09
ViestiLähetetty: Ke Helmi 25, 2015 10:22
joo selvisi.. olin aiemmin jo asentanut kaiken oikein, mutta kondensaattorissa oli neljä pinniä, toiset jos haluaa jakaa, niin olin laittaut väärään paikkaan. eli moottori toimii hyvin nyt.

en estä sitä mitenkään. Moottori tulee itse tehtyyn nauhahiomakoneeseen ja jos se käytön aikana leipoo kii, syttyy tms. nii sitte ei voi mitää. Sammuttimella sit sammutellaan. Sen jälkeen aletaan tekee jotain muuta projektia. :D

Suoraan sanoen en edes tiedä millä sitä voisi estää? Kuten aiemmin sanoin niin en osta mitään kalliita laitteita, koska moottori ei maksanut kuin muutaman kympin ja muut vermeet kympin niin ei juuri kannata. Toki voit sanoa miten sen estää jos sitä tuliskin toisiin ajatuksiin.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ke Helmi 25, 2015 17:36
Määräysten mukaan tuollainen tulee olla.

Ja toimii se suojalaite samalla myös käyttökytkimenä.
http://www.abb.fi/product/seitp329/a9b5 ... 6d8df.aspx

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron