Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Inductanssi etäisyysanturin kuormaan kytkentä

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 16:45
Tarkoitus olisi ohjata PNP NC kytkennäisellä inductanssilla toimivalla anturilla SN04-P2 (http://www.riko.com/proximitysensor/e_sn.html) LED-jarruvaloa, joka kuluttaa mittarin mukaan noin 250mA. Kyseinen anturi kestää tietojeni mukaan kuitenkin vain 100mA.

Ajoneuvoreleä suojadiodin kanssa aluksi ajattelin, mutta nekin nielevät Internetin tietojen mukaan kokolailla kaiken sen mitä tuolla anturilla on ulos edes antaa. Tai miten olisi FET tai joku muu transistori releä korvaamaan? Kuinka tuo anturin PNP-kytkennäisyys tulisi huomioida esimerkiksi sopivaa FET:tiä tai transistoria valittaessa? Olisiko parempia ehdotuksia?

Toteutuksesta pitäisi olla tehtävissä vähintäänkin roiskevesitiivis, joten mahdollisten lämpenevien komponenttien jäähdytystarpeen tulisi olla vähäistä. Kyseessä on 12v kulkuneuvo runkomaalla.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 18:15
Onko tuohon nc-mallin valintaan syynä mahdollisesti juurikin jarrupolkimessa käyttö? Eli poljin on aturin lähellä, kun ulostulo pitäisi olla nolla?
Ulostulo on helppo "vahvistaa" ihan perusmallin kytkintrasistorikytkennällä vaikka. Perus BC639 varmaan riittää 250mA virralle, emitteri maihin, kannalle anturilta vaikka 5-10k vastusta väliin ja jarruvalon miinus kollektorille. Jarruvalon + sähköön.
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 18:45
Kyllä, juuri niin... Anturi siis tunnistaa polkimen lepoasennossa ja katkaisee tuolloin lähdön. Ajattelin että tämä on toimivin ratkaisu inductanssilla toimivalla anturilla. Korvaan tuolla aikaisemman nimenomaiseen käyttöön tarkoitetun "vetokytkimen", jonka kestoikä jäi kulumisen vuoksi pettymykseksi.

Ilmeisesti tuolla kuormalla mainitsemasi transistori ei tarvitse jäähdytystä, vaikka jarruvalo olisi syystä tai toisesta pitkäänkin päällä? Ajattelin suojaamista kosteudelta kuumaliimalla ja kutistesukallla...

Kiitos vastauksestasi!

Edit:
Järkeilin lisää ja hoksasin että mainitsemasi kytkentä ei taida kohdallani toimia: Perävalo ja jarruvalo ovat molemmat samassa yksikössä ja niillä on sama negatiivinen johto. Olisi pitänyt älytä mainita moisesta jo ensimmäisessä viestissä. Kuinka tuon kytkennän siis onnistuisi vääntämään lampun positiiviselle puolelle?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 20:47
Vaihdat tuon Jussin ehdottaman PNP-transistorin NPN-malliseen, vaikka siitä heti perästä BC640.
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 21:08
Kiitos vastauksestasi!

Eli, lampun plus kytketään kollektoriin, lampun miinus maahan ja emiteri +12v käyttöjännitteeseen. Kannan ja anturin välinen vastus säilyy ilmeisesti 10k:isena. Mitenkä oli sen jäähdytyksen tarve... Lämpeneekö tollainen pikkutrankku paljon? Tuleeko kestämään jos suojaan kosteudelta kuumaliimalla ja kutistesukalla eikä ole kosketuksissa ilman kanssa?

Edit: Sisältöä korjattu.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 22:04
Tietty yksi mahdollisuus olisi joku pienoisrele, valaa vaan kytkemisen jälkeen vaikka silikoniin tai epoksiin tai miksei kuumaliimaklönttikin kävisi.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Helmi 18, 2015 1:30
mikkokh kirjoitti:Kiitos vastauksestasi!

Eli, lampun plus kytketään kollektoriin, lampun miinus maahan ja emiteri +12v käyttöjännitteeseen. Kannan ja anturin välinen vastus säilyy ilmeisesti 10k:isena. Mitenkä oli sen jäähdytyksen tarve... Lämpeneekö tollainen pikkutrankku paljon? Tuleeko kestämään jos suojaan kosteudelta kuumaliimalla ja kutistesukalla eikä ole kosketuksissa ilman kanssa?

Edit: Sisältöä korjattu.


Ei onnistu pelkästään trankkua vaihtamalla tuon pnp-tyypin kanssa, pitäs sit anturikin olla npn, jos haluais yhdellä trankulla.
Mut menee tuolla pnp:lläkin, kun lisäät siihen mun ekaan ehdotukseen "toisen asteen" sillä BC640:llä. Nyt toisessa asteessa trankun emitteri plussaan, kollektori lampun plussaan ja kanta vaikka 10k vastuksen kautta sen ekan 639:n kollektorille (jossa ollut edellisen kytkiksen lamppu on korvattu jollain vastuksella luokkaa 1-100k, vaikka toiminee kyllä ilmankin).

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ke Helmi 18, 2015 16:10
Äh, niin tietysti...pahoittelut, olisi pitänyt lukea se ensimmäinen viesti tarkemmin. :mrgreen:
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Ke Helmi 18, 2015 18:10
Kiitoksia kaikille vastauksistanne!

Tässä mitä Jussin viimeisestä ohjeesta sain ammennettua. Näyttääkö oikealta?

Kuva


Mietin vielä tuota pienoisreleä, mutta tällä hetkellä transistorilla toteutettu rakenne on enemmän mieleen...

Edit:
Mikään ei varmaan estä käyttämästä pintaliitosvastuksia perinteisten vastuksien tilalla tässä transistorikytkennässä? Tavoite olisi tehdä mahdollisimman kompakti kytkentä. Joskus olen niitä tinaillut, mutta en tiedä täyttävätkö kytkennän vaatimat tehonkestoarvot.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Ke Helmi 18, 2015 19:16
Hyvin ymmärretty. Vastukset voi olla tehonkestoltaan ihan mitä löydät, kaikki lähes kestää tuossa.
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2015 11:18
Väliaikatiedote

Sain transistorikytkennän tinattua ja testattua. Transistorien poikkeavat nastajärjestykset yllättivät, mutta onneksi mahdollisuudesta täysin tietämättömänä älysin kuitenkin tarkistaa kyseiset tiedot komponenttijen datasheeteistä. Tuon poikkeavan nastajärjestyksen vuoksi kytkennän koko vähän kasvoi, sillä kun taitoin ne piirilevyn myötäiseksi jotta kytkentä tulee littanammaksi, ne taittuivat suosiolla vain piirilevyn reunoille päin.

Kytkentä näyttäisi toimivan ja toivottavasti toimii jatkossakin. Huomasin tosin että mekaanisen etu-jarruvalokytkimen ja tämän transistorikytkennän jarruvalon kirkkaus eroavat vähän toisistaan... En tiedä onko asiasta suurempaa haittaa koska kirkkaana kuitenkin pysyy, mutta ainahan voin pistää vaikka jonkun diodin sarjaan etujarruvalokytkimen kanssa pudottamaan jännitteet samantasoisemmiksi.

Seuraavaksi on vuorossa anturin telineen kyhäämisen lisäksi piirilevyn lakkaus sekä kuumaliimalla sekä kutistesukalla suojaus.

Kiitoksia vielä avustanne!

Edit:
Luin netistä että kuumaliima ei ole paras mahdollinen suoja kun ottaa huomioon esim. pakkasen. Olisiko parempia ideoita mitä voisin laittaa tuonne piirilevyn ja kutistesukan väliin? Joku kirjoitti että sikafleksillä sais toteutettua tiviin kerroksen, mutta mitä olette siitä mieltä? Meneekö vaan turhaksi sotkemiseksi? Jonkimmoisen suojalakan piirilevylle olen jo kerinnyt laittamaan, mutta en haluaisi luottaa pelkästään siihen.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2015 13:01
Kyllä siihen trankkuun jää aina, myös optimitilanteessa, vähän jännitettä enemmän, kuin kytkimeen ja valo on hanakka näyttämään sen. Mutta ei se ero saisi suuri olla. Oletko mitannut, paljonko päällä tilanteessa on sen 640:sen yli jännite?(e-c väli)
Kantavastusta voi vähän yrittää pienentää vaikka pistämällä rinnalle toisen vastuksen luokkaa 47-10k. Ennen kuin paketoit sen loppuun. Hihalaskurilla pysytään vielä sallituissa kantavirroissa...
Kaikki massat siinä pinnoituksessa tekee muutoksista ja korjaamisesta ikävää, mutta eipä tuo kytkis ole iso homma tehdä vaikka uusi tarvittaessa. Epoksia vois laittaa sukan sisään kanssa, tukkii vaan reitit ulos, kun se lämpösenä pyrkii valumaan innokkaasti.
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2015 14:10
Mittasin positiivisesta jännitenastasta sekä jarruvalon lähdöstä ja tulos näytti vakiintuvan 2.34v tienoille. Tuossa voi tosin olla jonkin verran virhettä, sillä etujarruakin painaessakin näytti olevan valmiiksi jo 0.13v jännite ero. Itse akun jännite näytti olevan koneen sammuksissa ollessa noin 11.8v jännitteessä. Onko tuossa paljon optimoinnin varaa ilman rikkimenemisen riskiä?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2015 15:02
Juu, pienennä vaan sitä 640:sen kantavastusta. Pitää saada se trankku enemmän "auki".
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2015 15:20
Ok. Kokeilen puolittaa tuon 10k kantavastuksen.

Edit:
Kannan vastuksen puolituksen jälkeen transistorin hukkaama jännite on nyt 0,70v. Nyt lamppu palaa kirkkaasti molemmilla kytkimillä, eikä tuon kytkennän ja etujarrukytkimen välistä kirkkautta enää hevillä erota.

Pitää vielä miettiä mitä tuon koteloinnin kanssa tekee. Kytkennän saa kyllä osittain rungon suojaan, mutta se voi silti saada roiskeita esimerkiksi kulkuneuvoa painepestäessä...
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron