Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


DC puolijohderelen ohjaus AC:lla

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Su Syys 06, 2015 10:53
Heips.

Ei varmaan ole kovin kummoinen homma saada ohjattua DC -ohjattua puolijohdereleä AC:lla? Ohjaavan vaihtovirran voimakkuus vaihtelee jossakin 5v ja 15v välillä ja ajattelin että puolijohderele olisi joustavan ohjausjännitteensä vuoksi tuohon hyvä valinta... Ihan tarkasti en valitettavasti tuota jännitettä osaa sanoa, mutta tuskin montaa volttia heittää. Ohjattava jännite on lähtöisin 12v ajoneuvon järjestelmästä. Onnistuuko tuo jollakin diodi- ja kondensaattori yhdistelmällä, vai onko vaarana että yhdistelmä rikkoo relen?

Releksi ajattelin esimerkiksi http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=62_2214_3013&products_id=21642... Vai löytyiskö jostakin käypiä AC -ohjattuja puolijohderelejä jotka sopisivat suoraa tuohon hommaan, eivätkä maksaisi paljoa enempää?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Su Syys 06, 2015 11:49
Periaatteessa diodilla tai tasasuuntaajalla sekä konkalla saa ohjattua mutta miksei suoraan joku AC-rele käy? Tuosta selostuksestasi kun ei käy ilmi millä ohjataan ja mitä eli mikä tuon homman idea on, se kun yleensä helpottaa järkevän vastauksen antamista. Tarkemmat tiedot varsinkin tuosta ohjaavasta puolesta olisivat hyvinkin tarpeellisia.
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Su Syys 06, 2015 15:05
Kiitoksia vastauksesta.

Magneeton AC-puoli ei anna koko aikaa (eli pienillä kierroksilla) täyttä jännitettä, joten joutuisi käyttämään vielä jotakin jännitteen rajoitusta ja pieni volttista releä jotta homma alkaisi jotenkunten toimimaan... Isoa teholtaan (ja pienillä kierroksilla kaikki DC sähkö tulee lähinnä akusta) rajoittuneeseen DC-puoleen kytkettyä LED-takavaloa olisi tarkoitus ohjata. Eli etuvalo kytkettynä AC:hen ja takavalo ei saisi palaa mikäli kone ei ole käynnissä... Tuohon tuota sydeemiä tarvitsisin.

Mielestäni puolijohderelellä saisi tuon ratkaistua sievimmin.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Su Syys 06, 2015 21:18
Ahaa... No tuossa tapauksessa joku diodipatentti ja puolijohderele saattaisi olla simppelein vaihtoehto. Koitin kurkata olisiko valmiiksi AC-mallisia mutta kaikki mitkä vastaan tulivat olivat hinnaltaan moninkertaisia.

Eli joko yksittäinen diodi tai oikein tasasuuntaussilta ja sen perään mahdollisesti konkka ja sillä sitten ohjaa tuollaista puolijohderelettä. Tietty tuohon voisi varulta laittaa jonkun zenerin tms ylijännitesuojaksi ettei magnetosta tule ylijännitepiikkejä jotka polttavat releen.
Avatar
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 17:06
ViestiLähetetty: Ti Syys 08, 2015 18:02
Kiitoksia vastauksestasi.

Lienet ajoneuvossa jo oleva jännitteen rajoitin ajaa samaa asiaa kun tuo Zener ajaisi, eli suojaisi noilta piikeiltä?

Uskon että paras vaihtoehto toteuttaa tuo tasasuuntaus olisi yhdellä diodilla, koska silloin tasasuunnatun jännitteen pudotus jäisi minimiin... Negatiivisena puolena on että kondensaattori on taatusti tarpeellinen.

Olisiko vinkkejä oikean kondensaattorin valintaan, sillä niitä ei liiemmin nurkissani lapaja joten senkin pitä liikkeestä hakea? Olisi siis hyvä että kondensaattori tyhjenisi siis tarpeeksi nopeasti ettei takavalo jäisi palamaan kovin pitkäksi aikaa etuvalon (eli AC:n) sammumisen jälkeen... Eli pari sekunttia AC:n katkeamisesta taitaa olla maksimi.

Miten muuten olisi jos käyttäisinkin jotain hieman isompaa kondensaattoria sekä sen rinnalla jotain sopivan kokoista trimmeriä, jolla sitten voisin säätää tuota sammumisnopeutta tarkemmin asennusvaiheessa? Mikäli tuo olisi mielestäsi toimiva systeemin, niin minkähän arvoisia näiden kompponenttien olisi suunnilleen oltava?

Edit:
Sisältöä korjattu

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron