Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Vähän järeämpi kysymys !

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2016 16:46
Tuollaista polttomoottoriagregaattia on tarkoitus hankkia. Ongelma on vain se sähkön "hyvyys" joka sieltä tulee. Vai onko, mitä sanotte, tämän alan asiantuntijat ?

Onko eroa sähkön laadukkuudessa, jos se tuotetaan kolmivaiheagrikaatilla tai 1-vaiheisella ?
Miten sitä sähkön sopivuutta voisi kotioloissa arvioida/mitata ? Eli voiko sitä sähköä käyttää esim läppärin voimanlähteenä läppärin oman muuntajan kautta, sopiiko se sähkö nykyaikaiseen digiohjattuun jää- pakastekaappiin jne ???

Sellaista inverttteriagregaattia ei ole tarkoitus (=mahdollista) hankkia vaan halpa ja muuten hyvä :wink:

Guru
Guru
ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2016 10:42
Moi!

Itse en laita generaattorivirran perään mitään sirkkeliä tai hitsausmuuntajaa älykkäämpää. Itse ratkaisisin älyvirta ongelmaan siten, että väliin akkulaturi, akku ja vielä perään invertteri. Niin saat läppäriin laadukasta kusoa.

-Raimo

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2016 12:32
Itse olen kyllä sitä mieltä, että agrigaatista saan parempaa sähköä kuin invertteristä. Invertterisähkön muoto on karmeaa. Suurin osa maailman sähköstä tuotetaan juurikin generaattoreilla :).

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Pe Tammi 08, 2016 12:49
Itse taas olen kokenut aggregaatin ongelmat ja jännitteen tippumisen aiheuttamat ongelmat... Ja toisaalta, elä osta huonoa invertteriä. Tosin nyt kun mietin, niin... Lentokoneiden 400Hz tehdään sähkömoottorin pyörittämällä generaattorilla, ja se taitaa olla mailman tasaisin tapa :D

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Tammi 08, 2016 21:19
Kyllä siniaaltoinvertterin pitäisi pystyä tekemään ihan nättiäkin sähköä, ainakin PowerWare 9120 online-UPS tuntuu tekevän ihan kohtuullista jälkeä: http://koti.kapsi.fi/~jahonen/Electroni ... 20-001.png

t. Janne

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: La Tammi 09, 2016 17:03
Itse asiaan eli kysymykseen, onko eroja jos generaattorina on kolmivaihe- tai 1-vaihelaite ? Miten sen sähkön kelpoisuuden voi kotioloissa todeta ilman että koettaa miten kauan joku laite sietää tuota agregaattisähköä ? Skooppia ei ole, sillä varmaan sitten voisi jo nähdäkin.

Toinen kysymys on että mikä on hyvä agregaatti ja miten sen tunnistaa? Ja taas jätettäisiin se kalliit invertteriagrigaatit pois laskuista.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: La Tammi 09, 2016 22:53
Mulla on kaksi kinuskin 5,5kW dieselkonetta, kolmivaiheinen ja yksvaiheinen. Yksivaiheisen sähkö tuntuu olevan vähän "parempaa". Kolmivaiheista ei kannata hankkia, jos ei juurikin tarvitse kolmea vaihetta yhtä aikaa. Sen kuormitettavuus yhdestä vaiheesta ei ole kovin hyvä. Mökillä vesipumpun sammuttaminen sekoittaa muuten vielä toimivan yksivaiheisenkin säätimen, ja jännite ponkaisee 270V tasolle. Kolmivaiheisen säädin on hajonnut jo vuosia sitten, mutta kun kierrosluvulla säätää hertsit vähän alakanttiin, niin sekin pelaa hyvin. Mitään noiden kanssa ei ole särkynyt, kolmivaiheisen sähkö vaan ei kelpaa isolle aurinkopaneli-invertteri-laturivehkeelle kuin hetkittäin.

Guru
Guru
ViestiLähetetty: To Tammi 14, 2016 12:05
Juu samaa mieltä Jussin kanssa. Kolmivaihevehkeet, jota tavallisin pulliaisen persaukset kestää, on tarkoitettu kolmivaihetyökoneille. Kaksi vaiheisessa on ongelmana tehon tarpeen piikit, joihin kone ei ehdi mukaan ja loistehoa syövät laitteet (jarrumoottorit ym) Jos lataat pikkuvehkeitä osta pikkuruinen salkkumallinen nelitahtilaite, Jos tukankuivaajaa tai vesipumppua pyörität bensiini nelitahti ja lattia malli ja jos työkoneita pyörität niin diesel vehje...

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: To Tammi 14, 2016 20:34
No huh huh !

Olipa hyvä, kun taas ymmärsin kysyä neuvoa e n n e n vehkeen ostamista. Ja ennen kaikkea, kun sain asiaa ymmärtävien ja käytännön kautta oppineiden asiallisia vastauksia.

Nimimerkin mukainen toimi jäi tekemättä ja hankinta-asiaa mietitäänkin nyt uusin perustein.

Kiitos vastanneille !

Paluu Apua aloittelijoille