Haluan mitata sähköperämoottorin ottamaa hetkellistä tehoa akulta ja olen hankkinut sitä varten ampeerimittarin 60A-0-60A Motonetistä.
Ongelmaksi on osoittautunut kytkentä.
Olen kytkenyt seuraavasti:
- sähkömoottorin miinus-johdon akun miinus-napaan.
- sähkömoottorin plus-johdon ampeerimittarin plus-napaan ja ampeerimittarin miinus-navasta kaapelin akun plus-napaan.
--> Eli ampeerimittari on plus-kaapelin välissä.
Kun kytken moottorin päälle, mittari ei näytä mitään.
12V moottorin teho on 52A, joka tarkoittaa, että mittarin pitäisi värähtää melkein pohjaan.
Osaako joku foorumilainen neuvoa?
Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
Ampeerimittarin asennus
Valvoja: Moderaattorit
9 viestiä
• Sivu 1/1
Jos oikein ymmärsin tuosta selityksestä niin sulla taitaa olla mittari väärin päin. Eli kokeile kytkeä akun plussasta mittarin plussaan ja mittarin miinuksesta moottorin plussaan sekä akun miinus moottorin miinukseen.
Tietty voi olla että tuo mittari on rikki tai sitten tuo moottorisi ottaa hetkellisesti paljon enemmän kuin tuon 52A eli mittari on saattanut kärähtääkin, monet moottorit sieppaavat hetkellisesti käynnistyessään moninkertaisen virran nimelliseen nähden. |
|
Kävin jo kerran vaihtamassa mittarin, kun kuvittelin sen olevan rikki. Halpa ampeerimittari on kuitenkin senverran idioottivarma toiminnaltaan, että ymmärsin kytkennöissä olevan vikaa.
Moottorissa on PWM-nopeudensäädin, joten käynnistäessä ei tehopiikkiä pitäisi olla. Lisäksi olen ottanut moottorista normaalit vastukset pois joilla kuristetaan tehoa pienemmillä vaihteilla. PWM-säätimellä moottorissa on portaaton nopeuden säätö, joka on aika lineaarinen. Mutta kokeilen laittaa mittarin toisinpäin. Ajattelin vain ettei mittarin "asennolla ole merkitystä, koska virran kulkiessa toiseen suuntaan mittari näyttää plussaa ja toiseen suuntaan miinusta. |
|
Mittari oli väärinpäin.
A-mittarissa sellainen muistisääntö, Akkua lähempi napa oltava sama kuin akussa. Vastakkainen tulee kiertotien kautta. Mittarin kyllä pitäisi näyttää myös miinuspuoli jos sinulla on +- mittari. ![]() Mitäpä rakennat? Samanlaisen modin tein omaan minnkotaan, sekä kauko-ohjauksen... |
|
En mittaria saa toimimaan? Kehno! Onkohan sillä pienellä vihreällä johdolla mitään muuta virkaa kuin valo, en ole kytkenyt sitä.
Olen ymmärtänyt, että tämmöisessä tapauksessa ampeerimittari vain laitetaan plus-johdon väliin ja plus-johdon virta menee mittarin läpi, eikä muita teitä. https://www.vannetukku.fi/ag-ampeerimit ... -8053.html |
|
Tilasin 10-50V 60A max 3000W PWM-nopeudensäätimen ja asensin sen Puuilosta ostetun Tamforce 55lb sähköperämoottorin koppaan.
Mahtui juuri ja juuri sisälle, kun vähän "trimmasin" koppaa. Otin normaalin kaasukahvan pois ja sen tilalla kopasta ulos on pieni nupikka, josta nopeutta säädetään. |
|
Shuntissa syntyy viisarin kelalle pieni jännite mutta tarvitsee se runkoon maankin.
Vihreä johto voi olla myös taustavalo. Minä väsäsin hieman pienempään minkotaan tuollaisen pienellä kiinan säätimellä. |
|
Ei nuo automallin +/- mittarit yleensä vaadi mitään maata, eivätkä välitä suunnasta/napaisuudesta. Sen kun kuuluu näyttää kumpaakin suuntaa. Monet ovat vielä bi-metallin lämpeämiseen perustuvia, joten eivät isosti piittaa virran aaltomuodostakaan, joskin samasta syystä tarkkuus on suuntaa-antava. Kokeilisin samalla kytkennällä jotain puhtaasti resistiivistä (tai normaalimpaa) kuormaa sen pwm säätimen sijasta. Vaikken usko, että senkään pitäisi vaikuttaa. |
|
Kyllä sen pitäisi jotain näyttää jos toinen virtajohto menee mittarin läpi. Kokeilitko tyhjiltään ilmassa, vai oliko potkuri oikesti vedessä?
|
|
9 viestiä
• Sivu 1/1
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa