Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Vanhan 2t moottorin sytty jännite?

Täällä voit kysyä apua tietokoneeseen ja muihin kodin laitteisiin liittyviin ongelmiin

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 28, 2011 17:24
ViestiLähetetty: La Heinä 13, 2013 18:51
Vanhaa 70 luvun 2t moottoria laitellessa tuli mieleen, magneetto sytytyksen kondensaattorin vaikutus kipinään ?
magneetosta tulee vaihto jännite v ?? Mikä vissiin ei lataa konkkaa yhtä hyvin kuin tasa jännite ? Auttaisko kondensaattorin isontaminen parempaan kipinään tulpalle ?
Miten ylipäätään toi konkka mitotetaan ? yleensä aika pieni, siis ulkomitoiltaan ? Faradi arvoja noissa ei ole ilmoitettu :shock:
Jännite saattaa olla suht. Suurikin ? En oo mitannu ! Mutta JÄRKYTTÄVÄN vahvat magneetit ja tiheet paksut puolat !
Osaisiko joku heittää arviota tosta sytytyksen ensiö jännitteestä / konkan faradi arvoista ??? :roll:

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Su Heinä 14, 2013 12:13
Ei sitä konkkaa "varata", kärjet on kiinni valtaosan aikaa. Magneetit on sijoitettu niin, että jännitteen puolijakso nousee juuri lähellä oikeaa syttyhetkeä, sitten kärkien avaus tuottaa kipinän. Läpilyövä tai oikosessa oleva konkka voi estää kipinän. Jos se
rikki, etsi sinne joku siihen tarkoitettu.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
Viestit: 200
Liittynyt: La Loka 17, 2009 1:44
ViestiLähetetty: Su Heinä 14, 2013 17:59
Kondensaattori suojaa kärkiä kulumiselta ja se toimii myös kipinän virran kulkureittinä. Ilman kondensaattoria kärkiin sulaa nopeasti metallipiikki. Kun kärjet avautuu, kondensaattori varautuu nopeasti. Eli avaushetkellä virta kulkee suurimmaksi osaksi kondensaattorin kautta ja kärjet avautuu lähes virrattomana.

Kärkien avautuessa puolan virta muuttuu äkisti, jolloin tapahtuu itseinduktio, eli puolan magneettikenttään varastoitunut energia muttuu sähköenergiaksi. Silloin jännite nousee niin suureksi, että tulpassa napsahtaa kipinä.

Liian suuri kondensaattori hidastaa puolan virran muuttumisnopeutta, joka taas pienentää tulpalle menevää jännitepiikkiä. Liian pieni kondensaattori aiheuttaa sen, että kipinä purkautuu osaksi katkojan kärjissä (osa kipinän virrasta kulkee kondensaattorin kautta), eli taas tuloksena on hekompi kipinä tulpassa. Kannattaa siis käyttää arvoiltaan alkuperäistä kondensaattoria.

Paluu Tekninen tuki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron