Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Autonominen maastorobotti, kehittäjän mielikuvitus ei riitä.

Täällä voit kysyä apua tietokoneeseen ja muihin kodin laitteisiin liittyviin ongelmiin

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 18:39
ViestiLähetetty: Ma Tammi 06, 2014 19:13
Iltaa!

Eli, olen jokusen vuoden puuhaillut pienen robotin parissa jonka olisi tarkoitus selvitä metsässä vähintään pari viikkoa ilman ulkopuolista apua.
Tällä hetkellä ongelmana on kuinka tunnistaa ja estää veteen joutuminen, sutiminen ja sekä tipahtaminen.

Lopullisen robotin olisi tarkoitus olla Panssari Sisun mallinen, noin kenkälaatikon kokoinen ja vesitiivis.
Veto joko 4-6 pyörällä tai teloilla. Virtaa kyseiselle antamaan on hankittu 25W aurinkopaneeli, josta on tarkoitus tulla laitteen katto.

Tämän hetkisellä prototyypillä olen etäohjattuna jo käväissyt noin 1.2km päässä kotoa.
Kyseisen aivojen virkaa hoitaa RPi ja viestintä toimii Huawein mokkulan välityksellä.
Tämän 3g yhteyden yli hoidetaan jatkuva gps sijainti, videokuva (yhteydestä riippuen 1-40fps) sekä ohjaus.
Akkuna 4.2Ah NiCd jolla saavutetaan noin 2h toiminta aika.

Lopullisessa versiossa on tarkoitus käyttää RPitä välittämässä tieto ja mahdollinen videokuva kotiin, mutta ajaminen on tarkoitus toteuttaa RPin avustamana Atmeg8 mikrokontrollerilla joka lukee paria etäisyysanturia sekä kiihtyvyysanturia.

Sutimisen tunnistamiseen kiihtyvyysanturi on osoittautunut huonoksi, tasaisella hiekalla ajettaissa ja paikallaan sutiessa kiihtyvyysanturin ulos antama tieto on lähes identtinen.

Mahdolliseen veteen joutumiseen pitäisi keksiä varma ja toimiva tunnistus tapa. ajattelin asettaa laitteen pohjaan pari metalli liuskaa, mutta niiden ongelmaksi osoittautui niiden antama valheellinen tieto heinikossa ja sateella.

Tipahtamisen ennakointia olen kokeillut hoitaa monella tavalla, mittaamalla etäisyyttä maahan robotin edestä ja kiihtyvyysanturilla (yleensä aina liian myöhässä). Etäisyydenmittaamisessa ongelmaksi muodostui pienet alamäet ja metsätraktorin renkaanjälki.

Toivottavasti jokumuukin olisi pohtinut joskus samoja asioita, itse en keksi ratkaisua näihin ongelmiin.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2012 21:08
ViestiLähetetty: Ti Tammi 07, 2014 12:29
Sutiminen on helppo havaita vertaamalla renkaiden pyörimisnopeutta todelliseen nopeuteen (esim. GPS).

Jäsen
Jäsen
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 20:52
ViestiLähetetty: Ke Tammi 08, 2014 17:16
Tipahtamisen ennakoiminen onkin vähän hankalampi juttu. Pitäs olla joku etäisyysanturi edessä varren päässä, joka tunnistaa, että puotos on liian iso.

Sutimisen saa mittaamalla pyörien pyörimisnopeutta keskenään. Tää ei tietty sitä tunnista jos kaikki pyörät sutii saman verran samaan aikaan, mutta jos on vaikka kolme akselia, joille tulee kaikille oma veto, niin tuskin ne koskaan kaikki samaan tahtiin sutii.

Veteen joutumisen vois sit mitata jollain koholla. Jos ei oo tarvetta saada tietoa siitä, että se on katollaan vedessä, niin varmaan riittäis kun laitetta kiertäs joku vaikka kuminen ponttooni, joka toimii samalla puskurina ja veteen ollaan jouduttu sit kun joka puolelta ajoneuvoa tunnisteteen, että koho kelluu.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ke Tammi 08, 2014 22:56
Vesiesteen voisi tunnistaa pienellä putkella jonka läpi virtaa ilmaa. Kun virtaus vastus kasvaa on putken pää vedessä. Putken päähän voi laittaa verkon jolloin roskat eivät vaikuta mittaukseen. Jos kehittyneemmän version haluaa voi käyttää akustista mittausta ja vaikka ultra ääntä. Elementtinä piazo elementti joka tuottaa lyhyitä pulsseja ja sama elementti mittaa kaiun, Kun putki alkaa täyttymään vedellä lyhenee kaiun aika.

Tippumisen voi estää mittaamalla laseretäisyys mittarilla tapin päästä meno suuntaan. riittävän kaukaa menopelin etupuolelta. Kun mittari on tapin päässä ei pienet esteet haittaa näkyvyyttä ja samalla voi asettaa laitteelle ennakon, ennen tiputuksen reunaa. hifistely ratkaisu taas on mittaaminen stereokameralla ja analysoimalla dataa jollai algoritmilla, mutta meneekö tuo jo liian hifistelyksi?

sutimisen estoon voisi olla erillisillä mootoreilla varustellut tai tasauspyörästöllä varustellut akselit. Tuolloin sutimisenn voi tunnistaa samalla tavalla kuin ABS järjestelmä tunnistaa sutimisen, eli jos toinen renas pyörii nopeammin kuin toinen se rengas sutii... Toinen ratkaisu on momenttianturi, kun momentti laskee nopeasti rengas sutii. Karvalakki versio sähkömoottori momenttianturista on mitata sähkömoottorin ottamaa virtaa. Muistaakseni virran laskiessa äkisti momentti katoaa...

Paluu Tekninen tuki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron