Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Miksi autosoitin lakkasi toimimasta?

Keskustelua audiolaitteista ja äänentoistoon liittyvästä elektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 17:22
ViestiLähetetty: Ma Syys 27, 2010 18:08
Ostin muutama viikko sitten uuden autoradion. Vaihdoin sen vanhan tilalle, kytkin piuhat kiinni ja se toimi ja soi mukavasti. Ostin myös subbarin jota olen yrittänyt asentaa ja sen takia otin eräänä päivänä soittimen irti piuhoista päästäkseni paremmin käsittelemään subbarin johdotusta ym.. avasin myös akun + pultin ja otin johdot irti, lähinnä tutustuakseni systeemiin kun en ole ennen autojen kanssa pelannut. Sen jälkeen soitin ei ole mennyt enää päälle. Epäilin aluksi että olen saanut jotain johtoja siellä rikki tai polttanut sulakkeita tai vastaavaa. Luin kuitenkin jostain netistä että noissa soittimissa voi olla joku PIN-hommeli jos niistä katkeaa jännite. Soitin ei kuitenkaan herää millään tavalla vaikka painelisi mitä nappuloita ja auto olisi käynnissä, täysin pimeänä. Mitä tuumaatte, olenko tosiaan rikkonut johnkun johdon/johtoja tai polttanut sulakkeita? En edes löydä konepellin alta mitään sulaketta.. vienkö koko hoidon suoraan johonkin korjaamoon vai voiko asian hoitaa minun olemattomilla tiedoilla ja taidoilla itsekin? En edes tiedä minne auton veisi, missä ne laittaisi noita johdotus/soitinjärjestelmiä kuntoon ja mitähän sellainen maksaa.. tässä on ollut tämä budjettikin olennaisena asiana rikkaita kun ei olla, haluaisin päästä mahdollisimman halvalla ja siksi lähdinkin itsekseni noiden kanssa säätämään..
En vain osaa mutta yritys on kova.
Avatar
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 18:02
ViestiLähetetty: Ma Syys 27, 2010 19:45
Kyllä ehjän soittimen pitäisi päälle lähteä jos se vaan saa virtaa.

Tarkasta että kytkit soittimen virtajohdot oikein ja laitoit kaikki johdot kunnolla takaisin kiinni akkuun.

Jos ei auta nii kato tuleeko soittimen virtajohtoihin virtaa.
Jos tulee niin vika on soittimessa, jos ei tule niin vika on autossa.
-Ylläpito
yllapito (at) elektroniikkafoorumi.com

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ma Syys 27, 2010 22:08
Samoilla linjoilla olisin Lahhan kanssa.

Soittimen pitäisi kyllä edes jotain elonmerkkejä antaa jos se on kunnossa ja se saa sähköä.

Tarkista tosiaankin kaikki irroittamasi johdot, ettei vaan joku olisi jäänyt irti tai löysälle. Tätä ennen tietty voi koittaa etsiä palanutta sulaketta joko suoraan soittimesta, sen johdoista tai auton sulakeboksista. Autossa saattaa olla sulakkeita monessa paikassa mutta yleensä niitä löytyy konepellin alta, kojelaudan alta jonkun luukun takaa tai kuljettajan jalkatilasta. Helpoiten nuo paikallistaa auton huoltokirjasta, siellä yleensä on jopa kerrottu mikä sulake on radion johdoille.

Jos nuo eivät ratkaisseet ongelmaa, mittaa soittimen virtajohdoista tuleeko sinne mitään niin tiedät jähdetkö syyttämään toimimattomuudesta autoa vai soitinta. Tosin vahvasti veikkaisin ettet ole saanut mitään johtoa varsinaisesti rikottua, korkeintaan jonkun sulakkeen saanut poltettua tai unohtanut johdon löysälle.

edit:
Soittimen hajoaminenkaan ei ole tietty ihan mahdottomuus, itsekin kävin parikin yksilöä palauttamassa kun piti saada faijan autoon aikanaan edullinen radio. Joku HongKongin Denver-merkkinen radio oli kyseessä, ensimmäinen ei toiminut ollenkaan, seuraava toimi varmaan päivän-pari ja kolmannella kerralla sattui sellainen yksilö joka suostui pidempäänkin yhteistyöhön. On noita maanantaikappaleita toki muillakin merkeillä ja jotkut ottavat nokkiinsa herkemmin kuin toiset, tosin jos on edes jonkun merkkinen soitin niin ei sen ihan itsestään pitäisi poksahtaa.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 17:22
ViestiLähetetty: Ti Syys 28, 2010 18:01
Kiitos neuvoista tuo auttoi, alan etsimään vikaa sulakkeista ja johdoista. En usko soittimen olevan sökönä, koska ei toimi tuo vanhakaan radio kun kytken takaisin.. paitsi että siihen syttyy jonkinlainen taustavalo tietyllä johtoyhdistelmällä, muistaakseni ei kuitenkaan alkuperäisellä inahdakaan kuten ei tuo uusi soitinkaan. En tiedä voiko se vanha soitin sitten saada jotain eri virtaa väärällä johtoyhdistelmällä kun taustavalo syttyy.. oikeastaan koko juttu on mielestäni aika omituinen. Nyt kun siinä ei ole mitään soitinta kiinni, niin ei toimi kello eikä kattolamppu. Jollain omituisella, ei kuitenkaan sillä oikealla alkuperäisellä, johtoyhdistelmällä, vanhaan soittimeen yhdistettynä, sain kerran kellon ja kattolampun toimimaan.. en kuitenkaan uudestaan, unohdin johtoyhdistelmän.. päätin olla kokeilematta liikaa noita, hajotan vielä koko auton.. lähden nyt siitä oletuksesta että johdoissa/sulakkeissa on vikaa ja tarkistan jollain systeemillä tuleeko sieltä sitä 12V virtaa. Senhän pitäisi tulla silloinkin kun auto on sammutettuna?
En vain osaa mutta yritys on kova.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 17:22
ViestiLähetetty: Ti Syys 28, 2010 18:35
Kokeilin taskulampun lampulla johtoja, auto sammuksissa ei mitään tapahtunut mistään, virrat päällä lamppu välähti ja ilmeisesti paloi, kun kytkin sen siniseen, kaikista johdoista ohuimpaan. Muista johdoista ei tapahtunut mitään, sinistä kokeilin viimeiseksi. Lampun olisi pitänyt kestää ainakin 9 volttia kun taskulampussa se saa jotain sen verran paristoista. Voiko muka olla että se virta tulee kaikista ohuimmasta johdosta jossa oli hädin tuskin muutamia kuparihaivenia, ei se voi olla niin, kun siellä oli musta kaikkein paksuin. Nuo värit eivät tosin mene ihan samalla tavalla kuin nykyisissä isoliittimissä vai mitä ne on, ostin uuden ja vertasin sen johtoja auton omiin alkuperäisiin.

Mietin jotain herätevirtaa, kuinka se toimii? Olisiko sillä asian kanssa tekemistä vai onko tosiaan niin että soittimen pitäisi saada koko virtansa siitä säälittävän ohuesta sinisestä johdosta? Miksi sieltä muuten olisi tullut virtaa lampun polttamiseen? Olisiko se sininen voinutkin olla jotain ihan muuta, radioon liittymätöntä, vaikka joku kellon tai kattolampun piuha.. kun ne kerta sieltä kautta jotenkin menee..
En vain osaa mutta yritys on kova.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 20:00
ViestiLähetetty: Ti Syys 28, 2010 19:55
Jos se on kiinni auton alkuperäisessä johtosarjassa niin kyllä sieltä sulake löytyy sulakerasiasta . Voi olla yhteinen jonkin muun toiminnon kanssa.
Sille soittimelle tulee 2 virtasyöttöä ac ja batt.
toinen muistisähkö(batt) ja toinen käyttösähkö(ac)"virtalukon takaa".
noin yleensä.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Ti Syys 28, 2010 22:31
Joissakin johtosarjoissa saattaa olla jopa 3 eri syöttöä, batt, acc ja ill. Batt on jatkuva sähkö suoraan akulta radion muistipaikoille, ACC tulee virtalukolta sytytysvirran ollessa kytkettynä ja ILL tulee ajovalokytkimeltä ja sitä käytetään joissain radioissa taustavalojen himmennykseen.

Vikakuvaus viitaisi aika vahvasti sulakevikaan ja tuo kattovalon ja kellon hetkellinen toiminta viittaisi siihen että olet saanut siitä sinisestä johdosta johon sähköä tulee ohjattua sähkön johonkin toiseen radion syöttöjohtoon joka on samalla kattovalon ja kellon syöttö.

Jos jollakin lampulla noita testailet, käytä suosiolla 12V lamppua. Pienemmät lamput eivät kestä, välähtävät vain nopeasti ja kärähtävät. Yleismittarilla tuo selvittely olisi helpompaa, saisi suoraan parilla mittauksella selvitettyä mikä johto on maajohto (eli menee runkoon ja akun miinusnapaan) sekä kaiutinpiuhat, jäljellejääneistä ei olekaan enää vaikea arpoa loppuja oikein.

Väreistä ei ole mitään kovin kummoista standardia (tais siis on, mutta niitä on monia) mutta yleensä musta on maajohto, punainen ja keltainen jännitesyöttöjä, sininen joku heräte tai vastaava ohjaus ja 2 samanväristä joista toisessa on raita ovat kaiuttimille (eli esim vihreä ja vihreä/valkoinen).

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Ke Syys 29, 2010 7:14
Eihän kyseessä sattumalta ole Nissan? :roll:
Tuo kattolamppu/kello -oire kuulostaisi meinaan tutulta, ja liittyi jotenkin mittariston valojen himmennykseen, joka myös tulee radiolle.
Kannattaa katsoa KAIKKI sulakkeet läpi, sillä se joka itselläni radion vaihdossa paloi, ei ollut mikään radion sulake.

Harmi kun tuosta on niin monta vuotta kun tuo ongelma oli, ei muista tarkemmin...
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Loka 02, 2010 10:45
Monissa japskeissa tuo ko. ILL sulake löytyykin konehuoneen sulakerasiasta eikä loogisesti sisältä.

Eli kuten jo todettu, tarkasta ne KAIKKI sulakkeet! :lol:

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 17:22
ViestiLähetetty: Su Loka 03, 2010 17:22
Renault clio on auto.. mistähän sen sulakkeet löytyy.. en saa edes kojelautaa auki vai mikä se on.. ruuvit hankalasti tuulilasin alla niin ettei pääse kunnolla kiertämään. :? ostin kuitenkin yleismittarin ja totesin ettei muista johdoista, kuin siitä ohuesta sinisestä, tule mitään, tai siis eivät ole jännitteisiä. Se sininen on alkuperäisen radion kaavakuvan mukaan joku remote/p.ant.. siitä tulee jännite silloin kun auton virrat on päällä. Eli, johdoissa tai sulakkeissa on vika, ei vissiin radiossa. Kokeilin huvikseni sillä vanhalla soittimella laittaa acc ja batt johdot siihen siniseen ja heräsihän se käyntiin. Sitä ei vissiin kannata kuitenkaan silleen käyttää kun tulisi ties mitä tulipaloja.. :shock:
En vain osaa mutta yritys on kova.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 20:00
ViestiLähetetty: Su Loka 03, 2010 20:33
se remote p/ant on soittimelta ulospäin lähtevä jännite. Miten siinä voi olla jännite jos muihin ei tule. jotain menee nyt mulla ohi :))

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 17:22
ViestiLähetetty: To Loka 07, 2010 19:25
Joka tapauksessa päätin vilkaista sitä auton manuaalia ja löysin sieltä että sulakkeet onkin ihan siinä ratin vieressä, luukun takana, kun avaa oven niin pääsee käsiksi. Että joo, aika turhaan yritin jotain kojelautoja irrotella sun muuta, käsittämättömästi vaivaa ja meisseleiden ja uusien johtojen ostelua.. olisi vaan kannattanut suoraan katsoa ne sulakkeet.. oli nimittäin sekä radion että kattolampun sulakkeet rikkoutuneet. Vaihdoin ne ja nyt kaikki toimii. Kattolamppu, kello sekä soitin. Huojentavaa. Ja samalla ärsyttävää, se oli koko ajan niin helpon tempun takana ja tein kaikkea typerää turhaan. Siinä sitä oppii.. jatkossa vähän ehkä järkevämmin. Eli vaihtamalla kaksi kärähtänyttä sulaketta koko ongelma olisi hoitunut siististi ja minuutissa. Mutta pääasia että toimii nyt. Vielä yksi kysymys kuitenkin joka jäi mietityttämään. Kun auton alkuperäisissä soittimen johdotuksissa se musta johto eli maadoitusjohto on huomattavasti paksumpi kuin muut. Ostin uuden ISO-johtopään kun menin rikkomaan sen entisen kun luulin että vika löytyisi sieltä (älkää kysykö). Siinä uudessa kaikki johdot ovat saman paksuisia ja oikeastaan aika ohuita. Niitä on punaista, keltaista, orannsia, sinistä ja musta. Se mustakin on siis varmaan neljänneksen paksuudeltaan siitä auton alkuperäisestä mustasta. Miksi näin, haittaako se jotakin? Voiko johto sulaa poikki tai sytyttää tulipalon? Soittimessa kuitenkin monta wattia ja mahtaako se ohut riittää sille..
En vain osaa mutta yritys on kova.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: Pe Loka 08, 2010 7:46
En olisi tuosta huolissani, vaikka olisi kuinka paljon watteja niin soitinhan ei täysteholla toimi kokoajan, vaan hetkellisesti jos sitäkään.
Kuumenemisen varalta autossa on se johdonsuoja, eli sulake siellä kätevän luukun takana. :wink:

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 17:22
ViestiLähetetty: La Loka 09, 2010 12:53
Kiitän avusta. Seuraavaksi asentamaan tuota subbaria.. se onkin sitten vähän hankalampi juttu, pitäisi saada se virtakaapeli jotenkin takakontista akkuun. Tällä hetkellä se on pelkääjän jaloissa asti, pitäisi kai porata reikä sinne jalkopäähän että saa sieltä läpi moottoritilaan jne.. pitääköhän sitä johtoa eristää jollakin mahdolliselta moottorin kuumuudelta siellä? On muuten vähän hassu juttu kun tuo subbari vaatii vähintään sen 10mm^2 virtakaapelin (ostin kuitenkin 16mm:sen), mutta niin paksu ei millään mahdu siihen ruuvin alle subbarissa mihin se kuuluisi laittaa. En ymmärrä. Siinä on naurettavan pieni kolo sille johdolle, ja jos sen toteuttaisi jollain tälläisellä liitinosalla missä on se reikä ruuville, niin senkin pitäisi olla niin pieni ettei tuon paksuinen johto siihen sopisi. Siis kuinka ihmeessä saan sen 16mm johdon subbariin kiinni? Täytyy varmaan vähän itse leikellä tuollaista liitintä oikeaan kokoon..
En vain osaa mutta yritys on kova.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 400
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 18:23
ViestiLähetetty: La Loka 09, 2010 14:26
Yleensä noissa rintapelleissä on jonkunlaisia kumitulppia, mihin on helppo vetää reikä, josta sitten johto läpi. Itselläni ainakin jokaisessa viidestä autosta jonka olen omistanut, on ollut jonkunnäköinen tulppa mistä on saanut johdon vedettyä.
Ei sitä moottorin kuumuudelta tarvitse eristää, kunhan et vedä sitä moottoriin taikka pakosarjaan kiinni, konetilan reunoja pitkin esim. saa nätisti ne vedettyä yleensä.
Mulla oli kanssa sama ongelma yhden vahvistimen kanssa, ettei mennyt paksu johto siihen kiinni. Ostin sitten sopivan kokoisen haarukkaliittimen, ja siihen juotin johdon kiinni, ja lopuksi huolellinen eristys.
Muistathan laittaa vahvistimen virtajohtoon sopivan sulakkeen mahdollisimman lähelle akkua, ettei käy köpösti... :wink:
Seuraava

Paluu Audiolaitteet ja äänentoisto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron