Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
12V Akkulaturi min. 40A?
Valvoja: Moderaattorit
Ok ehdotetuista vaihtoehdoista ja rajaukset huomioon ottaen paras ratkaisu mielestäni on tuo hitsausmuuntaja. tehot piisaa johonkin sataan pariin sataan amppeeriin asti ja säädettävä rengassydän muuntaja helpottaa sovelluksen toteuttamista. Tuossa vaan pitää huomioida, että lataussäätimeen pitää kiinnittää erityistä huomiota, että se kestää ja annostelee oikean määrän virtaa. Tiedän nimittäin tapauksia että akku on lähteny kuuta kiertävälle radalle hitsausmuuntajalla ladattaessa. Jos taka-taskussa on pätäkkää, niin onnistuuko sellainen, että jokaiselle akulle tai vaikka akkuparille ostaa halpis laturin? Laturin saa about kympillä parilla ja jos latausyksiköitä on viisi kappaletta, niin kustannus on 50-100€ ja jos sitä vertaa hitsausmuuntajaan joka maksaa about 80€, ja lataussäätimellekkin pitää varata jokin kustannuserä, niin ollaan aika samoissa hinnoissa, mutta työn määrässä on huomattava ero.
|
|
Enpä tullut ajatelleeksi käyttää halppislatureita useampaa! Hyvä idea. Jos tilaa vaan on, niin taidanpa tyytyä tähän vaihtoehtoon.
|
|
Edullisin taitaa syntyä hitsausmuuntajasta. Tuosta tuosta voi ottaa 80-90 A jatkuvaa virtaa: http://tuontitukku.fi/tuote/hitsausmuun ... 9773644306 Siinä on virranrajoituskin valmiina. Ei tarvitse lisätä kuin jännitteenrajoitus. Jännitteenrajoitus on perinteisesti tehty tuollaisissa isommissa paikallisakkulatureissa tyristorisillalla. Nykyään sen voi tehdä myös feteillä pwm-tekniikkaa käyttäen. Valmiilla pwm piirillä homma on kohtuu helppo. Eipä se tyristorisiltakaan kovin vaikea homma ole. https://www.google.fi/search?num=30&hl= ... F4OT5i-VM8 http://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio Jos hinta ei ole kynnyskysymys, niin Mastervoltilta saa isoja paikallisakkulatureita. http://www.mastervolt.fi/merenkulku/tuotteet/mass-12v/ Muoks: Jännitteenrajoituksen voisi tehdä vielä yksinkertaisemmin laittamalla pelkän komparaattorin ohjaamaan fettejä päälle/pois. Komparaattorin tuloon voi laittaa kondensaattorin ettei systeemi värähtele liian korkealla taajuudella. Feteille voi laittaa snubberiksi (ylijännitesuojaksi) RC-piirin. Eli vastus ja kondesaattori sarjassa ja se fettien rinnalle. Vaikka 10 ohm tehovastus ja parin mikron polko. Fettien jännitteenkesto saisi olla 100 voltin paikkeilla. Tasasuuntauksenkin voi tehdä feteillä, niin ei mene tehoa hukkaan niin paljoa kuin perinteisellä diodisillalla. https://www.google.fi/search?num=30&hl= ... xaEEPD6DsI |
|
Tähän liittyen... millaisella kierrosnopeudella tavalliset ruohonleikkurien moottorit (Briggs&Stratton) pyörivät? Meinaan vaan, että riittääkö pyörintänopeus 1:1 välityksellä auton laturille? - 74LS47 -
|
|
Miksi pitäisi käyttää 1:1 välitystä? Kunnollinen suorakytkentä on kaiken vaikein tehtävä. Ja jos käyttää hihnaa, välitystä on helppo muuttaa. Mutta asiaan, noin hiha-arviolla niiden vakio kierrossäätö on jossain 1500-3000 haarukassa. Sitähän tosin voi nostaa aika helpostikin vielä vähän ylemmäs. Eli ollaan jossain auton tyhjäkäyntikierrosten paikkeilla laturin osalta. Siis jotain lataa, mutta ei parhaimmillaan. |
|
Ei tietysti tarvitse välttämättä käyttää 1:1 välitystä mutta itselläni olisi valmiina ko. välityksen mahdollistavat hihnapyörät sekä laturiin, että leikkurin moottoriin. Onkohan autoissa yleensä 1:1 välitys laturin ja moottorin välillä vai kenties jotain muuta? - 74LS47 -
|
|
Taas hihamuistista vetäisten autoissa välitys on luokkaa 1:3-1:4.
|
|
Joo, kierrokset saisi mielellään tuplaantua laturille. 1:1,5 voisi olla minimi. Ei tarvitse huudattaa konetta ja laturin jäähdytys toimii kunnolla. Kannattaa huomata, että jos laturi pyörii väärään suuntaan, niin jäähdytysteho heikkenee merkittävästi.
Eihän nuo siivapyörät ihan älyttömiä maksa. |
|
http://www.kentso.fi/prebeo/
Tuolta on helppo kattoa ainakin suuntaa antavaa hintatasoa mekaanisille osille |
|
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa