Sivu 2/2

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: Ti Elo 28, 2012 10:11
Kirjoittaja Raimo
Ok ehdotetuista vaihtoehdoista ja rajaukset huomioon ottaen paras ratkaisu mielestäni on tuo hitsausmuuntaja. tehot piisaa johonkin sataan pariin sataan amppeeriin asti ja säädettävä rengassydän muuntaja helpottaa sovelluksen toteuttamista. Tuossa vaan pitää huomioida, että lataussäätimeen pitää kiinnittää erityistä huomiota, että se kestää ja annostelee oikean määrän virtaa. Tiedän nimittäin tapauksia että akku on lähteny kuuta kiertävälle radalle hitsausmuuntajalla ladattaessa. Jos taka-taskussa on pätäkkää, niin onnistuuko sellainen, että jokaiselle akulle tai vaikka akkuparille ostaa halpis laturin? Laturin saa about kympillä parilla ja jos latausyksiköitä on viisi kappaletta, niin kustannus on 50-100€ ja jos sitä vertaa hitsausmuuntajaan joka maksaa about 80€, ja lataussäätimellekkin pitää varata jokin kustannuserä, niin ollaan aika samoissa hinnoissa, mutta työn määrässä on huomattava ero.

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: Ti Elo 28, 2012 19:59
Kirjoittaja teg
Enpä tullut ajatelleeksi käyttää halppislatureita useampaa! Hyvä idea. Jos tilaa vaan on, niin taidanpa tyytyä tähän vaihtoehtoon.

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2012 12:32
Kirjoittaja htwt
teg kirjoitti:Tarve siis olisi edelleen 230V AC->12V DC min 40A akkulaturille.


Edullisin taitaa syntyä hitsausmuuntajasta. Tuosta tuosta voi ottaa 80-90 A jatkuvaa virtaa: http://tuontitukku.fi/tuote/hitsausmuun ... 9773644306 Siinä on virranrajoituskin valmiina. Ei tarvitse lisätä kuin jännitteenrajoitus.

Jännitteenrajoitus on perinteisesti tehty tuollaisissa isommissa paikallisakkulatureissa tyristorisillalla. Nykyään sen voi tehdä myös feteillä pwm-tekniikkaa käyttäen. Valmiilla pwm piirillä homma on kohtuu helppo. Eipä se tyristorisiltakaan kovin vaikea homma ole.

https://www.google.fi/search?num=30&hl= ... F4OT5i-VM8

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio

Jos hinta ei ole kynnyskysymys, niin Mastervoltilta saa isoja paikallisakkulatureita. http://www.mastervolt.fi/merenkulku/tuotteet/mass-12v/

Muoks: Jännitteenrajoituksen voisi tehdä vielä yksinkertaisemmin laittamalla pelkän komparaattorin ohjaamaan fettejä päälle/pois. Komparaattorin tuloon voi laittaa kondensaattorin ettei systeemi värähtele liian korkealla taajuudella. Feteille voi laittaa snubberiksi (ylijännitesuojaksi) RC-piirin. Eli vastus ja kondesaattori sarjassa ja se fettien rinnalle. Vaikka 10 ohm tehovastus ja parin mikron polko. Fettien jännitteenkesto saisi olla 100 voltin paikkeilla.

Tasasuuntauksenkin voi tehdä feteillä, niin ei mene tehoa hukkaan niin paljoa kuin perinteisellä diodisillalla. https://www.google.fi/search?num=30&hl= ... xaEEPD6DsI

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: Ke Syys 19, 2012 14:32
Kirjoittaja ascomm
htwt kirjoitti:Yksi vaihtoehto on tehdä suoraan 12 V aggregaatti. Pieni polttomoottori + yksi tai useampi auton laturi.


Tähän liittyen... millaisella kierrosnopeudella tavalliset ruohonleikkurien moottorit (Briggs&Stratton) pyörivät? Meinaan vaan, että riittääkö pyörintänopeus 1:1 välityksellä auton laturille?

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 2:16
Kirjoittaja Jussi
ascomm kirjoitti:
htwt kirjoitti:Yksi vaihtoehto on tehdä suoraan 12 V aggregaatti. Pieni polttomoottori + yksi tai useampi auton laturi.


Tähän liittyen... millaisella kierrosnopeudella tavalliset ruohonleikkurien moottorit (Briggs&Stratton) pyörivät? Meinaan vaan, että riittääkö pyörintänopeus 1:1 välityksellä auton laturille?


Miksi pitäisi käyttää 1:1 välitystä? Kunnollinen suorakytkentä on kaiken vaikein tehtävä. Ja jos käyttää hihnaa,
välitystä on helppo muuttaa.
Mutta asiaan, noin hiha-arviolla niiden vakio kierrossäätö on jossain 1500-3000 haarukassa. Sitähän tosin voi
nostaa aika helpostikin vielä vähän ylemmäs. Eli ollaan jossain auton tyhjäkäyntikierrosten paikkeilla laturin osalta.
Siis jotain lataa, mutta ei parhaimmillaan.

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 9:02
Kirjoittaja ascomm
Jussi kirjoitti:Miksi pitäisi käyttää 1:1 välitystä?

Ei tietysti tarvitse välttämättä käyttää 1:1 välitystä mutta itselläni olisi valmiina ko. välityksen mahdollistavat hihnapyörät sekä laturiin, että leikkurin moottoriin. Onkohan autoissa yleensä 1:1 välitys laturin ja moottorin välillä vai kenties jotain muuta?

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 11:21
Kirjoittaja Jussi
Taas hihamuistista vetäisten autoissa välitys on luokkaa 1:3-1:4.

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 16:31
Kirjoittaja htwt
Joo, kierrokset saisi mielellään tuplaantua laturille. 1:1,5 voisi olla minimi. Ei tarvitse huudattaa konetta ja laturin jäähdytys toimii kunnolla. Kannattaa huomata, että jos laturi pyörii väärään suuntaan, niin jäähdytysteho heikkenee merkittävästi.

Eihän nuo siivapyörät ihan älyttömiä maksa.

Re: 12V Akkulaturi min. 40A?

ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 21:54
Kirjoittaja mraussi
http://www.kentso.fi/prebeo/

Tuolta on helppo kattoa ainakin suuntaa antavaa hintatasoa mekaanisille osille