Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
LM317 säädetävä virtalähde
Valvoja: Moderaattorit
|
|
|
|
Espoo, Finland
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kysympäs asiani tämän topicin puitteissa koska asia liittyy myös proportionaaliventtiiliin.
Minun pitäisi saada säädettyä kuorma-auton hydrauliikka proportionaaliventtiiliä. Venttiiliä (Sauer Danfoss PVEH) säädetään tässä tapauksessa jännitteellä siten että kun auton latausjännite on n. 27V niin venttiiliä ohjaava signaalijännite on 0,25-0,75 X latausjännite. Venttiili on suuntaventtiili joten venttiilin kara on nolla-asemassa kun signaalijännite on 0,5 X latausjännite. Signaali ottaa virtaa 0,25-0,7mA. Ja jottei homma olisi niin helppoa niin hurjissa suunnitelmissani olisi ajatus että tuota jännitelähdettä voisi ohjata kauko-ohjauksella. Siinä käyttäisin seuraavanlaisia lähetintä ja vastaanotinta: http://www.radio-ohjaus.fi/t60.html . Vastaanottimessa on relelähdöt jotka saa ohjelmoitua niin että kun kauko-ohjauksen napista painaa niin relelähtö joko jää päälle tai vapautuu heti napista päästettyä. Pystyisikö tuota jännitteen säädintä ohjaamaan siten että pitämällä nappia pohjassa voisi jännitettä ajaa joko ylöspäin tai alaspäin. Jännitettä ei kuitenkaan saisi vahingossa ajaa ohi tuon 0,5 X latausjännite kohdan koska silloin käytettävä työlaite vaihtaisi pyörintäsuuntaa tahattomasti. Olisiko jollain hiukan halua opastaa tässä asiassa. Omat taustani ovat sellaiset että ymmärrän sähköstä jonkin verran ja varsinkin autosähköstä mutta elektroniikka on hiukan vierasta. Perusteet osaan vastuksista, transistoreista jne. ja olen joitain yksinkertaisia piirejä suoraan ohjeista rakentanutkin mutta vääntäkää asianne varmuuden vuoksi rautalangasta! |
|
|
Eli tuo 27 V latausjännite on raja, jota ennen laite ei saa toimia? Tarkempi kuvaus laitteesta helpottaisi tarpeen hahmottamista.
Tuohon kaukosäätöön voisi käyttää vaikka digitaalipotikkaa, jossa on painonappitoiminto. Vaihtoehtoja löytyy monia. Tuossa piirissä on 10 kohm "potentiometri". 64 pykälää ja muistaa tilansa (nonvolatile): http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS1809.pdf http://www.digikey.fi/product-detail/en ... ND/1197189 |
|
|
Menipäs taas kuukausi etten ole ehtinyt jatkamaan tätä projektia.
Tuo säädin saisi toki toimia myös ennen 27V mutta käytännössä jännite vaihtelee 24-27V välillä tuollaisessa kuorma-autossa. Sen hydrauliikkaventtiilin ohjausjännite on jatkuvasti 0,25-0,75 kertaa tuo auton käyttöjännite. Mistä löytyisi tuollaiselle digipotikalle jotain esimerkkikytkentöjä? Tuollainen painonappitoiminnolla oleva digipotikka olisi juuri sellainen mitä hainkin! |
|
|
|
|
|
Okei koitan selventää systeemin niin hyvin kuin osaan sen kertoa!
Eli kyseessä on Kuorma-auto Sisu SR vuosimallia -93. Auto on uutena varustettu tienhoitohydrauliikalla johon on kuulunut tuohon aikaan hyvin edistykselliset potentiometrilla ohjattavat proportionaaliventtiilit 2 kappaletta. Tämä ominaisuus on ollut tarpeellinen tienhoitoautossa kun on käytetty hiekoitinta jolloin hiekoittimen tuottoa (eli kuinka paljon heikkaa heitetään) sekä lietson nopeutta (eli se mikä sitä hiekkaa heittää) on voitu lähes portaattomasti säätää. Lähes portaattomasti tarkoittaa että koetaulussa on nappisäätöiset potentiometrit joissa on 100 askelmaa. Noh nyt auto on valjastettu uusiin haasteisiin ja tuota samaa hydrauliikkaa käytetään tällä hetkellä mm. pesulaitteen käyttämiseen. Eli autossa on vesisäiliö sekä hydraulinen pesuri. Autolla pestään kiinteistöjä sekä pihoja eli pesuri on tarpeentullen erittäin tehokas. Tästä syystä olisi hyödyllinen ominaisuus jos pesuria voisi kauko-ohjaamalla säätää koska tuo käsin peseminen koko ajan täydellä teholla käy oikeasti voimille eikä sitten taas jokaisen "tiukemman" paikan kohdalla jaksaisi kävellä auton hyttiin säätämään niitä nappipotentiometrejä. Tässä kohdassa ensimmäinen vastaus kysymykseen että onko hengenvaaraa ohjauksen rikkoontuessa niin ei ole koska pesukahvassa on liipaisin jota pidetään kädellä kiinni, ja kun siitä päästää niin kahva sulkeutuu ja pumppu menee vapaakierrolle. Sitten siihen venttiilin sielunelämään. Kyseessä on hydrauliikan suuntaventtiili. Suuntaventtiili tarkoittaa sitä että kun ko. venttiilistä tulee kaksi letkua (paine ja paluu) niin virtaussuunnan pystyy tuolla venttiilillä vaihtamaan. Esimerkiksi kaikissa kaksitoimisissa sylintereissä täytyy olla suuntaventtiili jotta sylinteri voidaan ajaa kiinni ja auki. Tässä sovelluksessa ei kylläkään tarvita suuntaventtiiliä koska pesuria ei tarvitse ajaa kuin yhteen suuntaan. Ja sitten tuon venttiiliä ohjaavan sähköpään sisimpään: Voidaan käyttää seuraavaa Sauer Danfossin pdf:ää havainnollistamaan asiaa. http://www.sauer-danfoss.com/stellent/g ... 022641.pdf Tuolla sivulla 5. näkyy suurinpiirtein läpileikkaus sähköpäästä ja venttiilistä. Sähköpää ohjaa esipainetta ja tuo esipaine saa aikaan varsinaisen karan liikkeen. Kara on lähtkökohtaisesti keskellä ja liikkuessa jompaan kumpaan suuntaan alkaa härvelit liikkumaan. Sitten siihen jännitteeseen. Se miksi se on verrannollinen latausjännitteeseen niin en osaa sanoa muuta kuin että niin se vain toimii. http://www.sauer-danfoss.com/stellent/g ... 0l0356.pdf Tuolla äskeisessä linkissä sivulla 11 on tuon sähköpään ohjausjännite kerrottu juuri niin että "Signal voltage" neutral asennossa on 0,5 x UDC. Ja näin se onkin. Jos auto on käynnissä ja latausjännite on 27V niin venttiilin ollessa nolla-asennossa eli hydrauliikka ei kierrä laitteelle, niin ohjausjännite on 13,5V. Sitten sen mukaan että kumpaan suuntaan tuota venttiiliä halutaan ajaa niin ohjausjännite liikkuu välillä 0,25 -0,75 x UDC. Ja juuri tuota ohjausjännitettä haluaisin päästä ohjaamaan langattomasti pestessäni. Kuten huomaatte postauksieni tiheydestä asialla ei ole mikään kauhea kiire koska tuolla pesurilla kuitenkin pystyy pesemään nykyiselläkin kokoonpanolla mutta ei parane jäärä tuleen makaamaan! Lukuisistä kyselyistä päätellen mitään valmista ratkaisua tuohon ei ole koska tuo sähköpää on noin vanha jännitesäätöinen. Jos venttiili olisikin nykyaikaisempi jolloin tuo signaalitieto menisi PWM:nä tai jopa CAN väylä ohjatusti niin noihin löytyisikin jo valmiita kauko-ohjauslaitteita. Sähköpään vaihtaminen ei kuitenkaan kannata joten olisi helpompi pelata tuon vanhan sähköpään kanssa. Kiitoksia jo tässä vaiheessa kiinnostuksesta asiaa kohtaan! |
|
|
Noniin... Tuohan jo selvensikin paljon asiaa. Itse varmaan lähtisin tekemään suoraan tuon nykyisen ohjauksen rinnalle kaukosäädintä. Eli jos oikein ymmärsin niin nykyisellään on nappeja joita painamalla tehoa voi säätää. Noiden nappien rinnalle kytkisin suoraan jonkun simppelin muutamakanavaisen RF-kaukosäätimen. Eli esim kaukosäätimen kanavat releiden kautta nykyisten nappien rinnalle, tällöin tuota voidaan ohjata joko alkuperäisillä napeilla tai kaukosäätimellä. Tällä tavalla toteutettuna ei tarvitsisi edes ihmetellä itse venttiilin sielunelämää.
|
|
|
Jos ohjaamossa on valmiit napit säädölle, niin eikö olisi helpointa laittaa kauko-ohjaus niiden nappien rinnalle?
Stinger ehti ensin |
|
|
Nykyinen potentiometri on muuten samanlainen kuin tässä linkissä:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20168 mutta vain kahdella numerolla eli 99 askelmaa. Eihän tuota pysty ohjaamaan sähköllä? Täytyisi siis saada sen potentiometrin rinnalle joku kauko-ohjattava potentiometri niin eikö tuollainen säädettävä virtalähde olisi hyvä. Mutta miten nuo toimii ja miten ne pitäisi kytkeä? Entä ajatus että kun painan kauko-ohjaimesta lyhyen painalluksen niin se menisi yhden askelman ja kun pitäisi nappia pohjassa niin se lähtisi rullaamaan askelmia kunnes napista päästäisi? Kauko-ohjaukseksi pistinkin jo aikaisemmin ehdotuksen ---> http://www.radio-ohjaus.fi/t60.html . Nuo kauko-ohjaimet olisi kohtuullisessa hintaluokassa (puhutaan kuitenkin muutamasta satasesta) mutta ne kestäisi vähän vettä (IP65), kolhuja sekä vastaanotin olisi valmiiksi sopiva 24V autoon. Lisäksi tuolla voisi pistää käyttöön jotain muutakin esim. auton kauko käynnistyksen ja sammutuksen. |
|
|
Tarvitseeko tuon alkuperäisen potikan jäädä käyttöön? Sen voi korvata kokonaan kaukosäädöllä, tai sitten laittaa kytkimen viereen, josta saa valita kaukosäädön ja paikallisen säädön.
Seuraavaksi pitäisi selvittää tuon alkuperäisen potikan resistanssi ja tehonkeston tarve (eli potikan yli vaikuttavan virran tai jännitteen mittaus). |
|
|
Juu noin ajattelinkin että sen alkuperäisen potikan voisi jättää koska se on ajon aikana ihan kätevä mutta vaihtokytkin vain tämän kaukokäytön ja nappulamallin välille.
Potikan läpi vaikuttava virta olisi tuon Sauer Danfossin manuaalin mukaan "0.25 mA to 0.70 mA" ja tosiaan se jännite vaihtelee silloin n. 6,75V-20,25V niin tuleeko tosta laskien tehoksi joitain watin sadasosia!? Tonne sähköpäähän tulee tosiaan suora käyttöjännite jonka virran kulutus on sitten 0,3A mutta tämän potentiometrin läpi tulee vaan ohjaustieto. Koitan jossain vaiheessa vaikka mitata sen potentiometrin vai pystyisikö sen laskemaan noilla tiedoilla? |
|
Paluu Omat projektit ja viritykset
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa




